Alku keskikohta loppu väittää, että teatteri on huonoa – ja kumoaa väitteensä olemassaolollaan

03.08.2022
levoton tuhkimo by hanna maria gronlund kulttuuritoimitus INSTA

Kuva: Sanni Siira

TEATTERIKESÄ | Arni Rajamäen Tampereen Työväen Teatterin Kellariteatterissa esitetty opinnäytetyö tarjoaa osuvaa kritiikkiä teatterin ja yhteiskunnan normatiivisuudesta.

”Alku keskikohta loppu on yhteiskuntakriittinen ilotulitus, joka pitää katsojan varmasti hereillä.”

ARVOSTELU

4.5 out of 5 stars

Alku keskikohta loppu

  • Teksti ja ohjaus: Arni Rajamäki
  • Näytteijä: Inke Koskinen
  • Esitys: Tampereen Teatterikesässä 1.8.2022.

”Teatteri on huonoa”, Alku keskikohta lopussa julistetaan. Niin myös musiikki ja kirjallisuus ja kulttuuri yleensä, mutta erityisesti teatteri on heteroiden tekemää ”eli tylsää”. ”Voitteko tehdä parempaa, sellaista mitä jaksaa katsella ilman että nukahtaa”, esityksessä kysytään.

Arni Rajamäen kirjoittama ja ohjaama (kyseessä on Rajamäen taiteellinen opinnäytetyö Teatterikorkeakoulusta) on yhteiskuntakriittinen ilotulitus, joka pitää katsojan varmasti hereillä.

* *

Alku keskikohta loppu on aluksi lyhyt pianokonsertti ja sitten monologi, jossa näyttelijän tehtävänä on esittää näytelmäteksti, jota ei ole ennen nähnyt.

Piano-osuudessa mustaan pukuun pukeutunut pianisti soittaa Edvard Griegin pianokonserttoa a-mollissa, mutta pysähtyy välillä laittamaan taustalle syntetisaattorin jumputusbiitin, jonka päälle sitten soittaa. Tavallaan musiikkiesitys heijastelee esityksen prima vista -tematiikkaa ja on kuin lämmittelybändi monologin pakkoimprovisaatiolle, mutta se jää lopulta kuin irralliseksi esipuheeksi, joka himmenee esityksen pääosuuden rinnalla.

Joka kerta eri näyttelijän esittämä monologi onkin lakonisissa huomautuksissaan terävää käsikirjoitusta. Teksti heijastetaan parenteeseineen myös yleisön nähtäväksi, ja mahdollisuus ennakoida tekstiä luo tietynlaista myötäelämistä näyttelijän työn ja yleisön välille.

Monologissa näyttelijä aloittaa luennon, mutta ei kuitenkaan oikein saa sanottua, mitä haluaa sanoa. Seuraa sarja yrityksiä sanoa, epäonnistumisia sanomisessa ja hyppyjä tajunnanvirtaan. Aloituksista ja yrityksistä purkautuu ärtymys yhteiskunnan ja kulttuurin heteronormatiivisuutta kohtaan. Osansa saavat niin Janne Saarikivin Image-essee feminismistä ja uhrautumisesta (miksi tyhmien oikeus olla tyhmä menee kaiken muun edelle, näytelmässä kysytään), Ylen au pairien Uuden-Seelannin kaudella otettu body shot (miksi se oletusarvoisesti aiheuttaa parisuhdekriisin?) ja vanhojen tanssit push up -liiveineen ja geelihiuksineen.

Alku keskikohta lopussa ärsytys ilotulitetaan esille sivaltavilla havainnoilla, jotka kyseenalaistavat valtavirran oletukset. Teksti takertuu herkullisiin yksityiskohtiin: erityisen osuva kohta on kuvaus kahden naisen – päähenkilön vihaamien heteroiden – ruokalinjastokeskustelusta Ruotsin-risteilyllä, jossa elämän oletusarvoisuus tiivistyy siihen, että kohokohta on miehen kanssa nautittu buffet.

* *

Esitys on tykitystä myös metatasolla. Yleisölle jaetuissa lehtisissä selitetään, kuinka ”sanotaan että jos haluaa tehdä tyylilajia joka on ’huonoa’, täytyy teoksessa olla ainakin yksi ’hyvin’ tehty kohtaus, jotta katsoja ymmärtää huonouden olevan tarkoituksellista kun näkee tekijän pystyvän myös ’hyvään’ ei tee yhtäkään hyvää kohtausta ja katsoja kyseenalaistaa taidot”.

Samalla tapaa näyttelijä päätyy kommentoimaan esityksen rakennetta – esityksen nimi tulee aristoteelisesta rakenteesta tai sen puutteesta – ja kyseenalaistamaan koko näytelmän merkityksen. Päähenkilö heittää sisään hamartiaa juuri ennen loppua, koska se ”unohtui” alusta. Esityksessä piikitellään yhtä lailla myös teatterintekijäkulttuuria, jossa aina oltava ”kiitollinen” ja huomioitava toistuvasti, kuinka on ”etuoikeutettu”.

Teatterikesän ensimmäisessä esityksessä näyttelijänä oli Inke Koskinen, joka loi ahdistuksessaan, ärtymyksessään ja vihassaan hyvin uskottavan hahmon. Varsinkin loppua kohti Koskinen suli rooliinsa täysin, ja unohtui, että hän näki tekstin ensimmäistä kertaa yhdessä yleisön kanssa.

Alku keskikohta lopun katsoisi mielellään uudestaan eri näyttelijöiden esittämänä — siinä todiste, että esitys pitää katsojan enemmän kuin vain hereillä.

Anna Hollingsworth

Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua

Evästeinfo
Kulttuuritoimitus

Eväste on pieni tekstitiedosto, jonka internet-selain tallentaa käyttäjän laitteelle tämän tekemän sivustovierailun yhteydessä. Evästeitä tallennetaan ainoastaan niiltä sivustoilta, joita olet käynyt katsomassa. Evästeisiin ei sisälly henkilökohtaisia tietoja ja ne ovat sivustojen kävijöille vaarattomia: ne eivät vahingoita käyttäjän päätelaitetta tai tiedostoja, eikä niitä voi käyttää haittaohjelmien levittämiseen. Käyttäjän henkilötietoja ei voida tunnistaa pelkkien evästeiden avulla.

Evästeet vaikuttavat positiivisesti mm. käyttäjäystävällisyyteen, sillä niiden avulla valitsemasi sivusto avautuu jatkossa nopeammin vrt. ensimmäinen vierailukerta.

Evästeet voidaan ryhmitellä pakollisiin sekä ns. toiminnallisiin evästeisiin, jotka liittyvät esim. tuotekehitykseen, kävijämäärien seurantaan, mainonnan kohdentamiseen ja raportointiin.

PAKOLLISET EVÄSTEET

Pakollisia evästeitä ei voi estää, sillä ne liittyvät tietoturvaan ja sivuston teknisen toiminnan mahdollistamiseen. Esim. tällä sivustolla käytössä olevat sosiaalisen median jakonapit ovat oleellinen ja itsestäänselvä osa nykypäivän modernin sivuston teknistä rakennetta - siksi sosiaalisen median laajennuksia ei voi erikseen aktivoida tai deaktivoida. Käyttämällä kyseisiä jakolinkkejä hyväksyt sen, että somepalvelujen ylläpitäjät saavat tapahtumasta tiedon, jota ne voivat yhdistää muihin toisaalta kerättyihin tietoihin.

TOIMINNALLISET EVÄSTEET

Tällä sivustolla on käytössä ainoastaan yksi erikseen lisätty toiminnallinen eväste Google Analytics, joka on mahdollista sulkea pois päältä.

Pakolliset

Ilman näitä sivuston tekniseen toimintaan voi tulla ongelmia.

Google Analytics

Sivustoon on liitetty Google Analyticsin tuottama eväste, jolla seuraamme verkkosivuston vierailumääriä ja sivuston yleistä käyttöä.