SARJAKUVA | Avi Heikkisen käsikirjoittamat ja Aapo Kukon piirtämät sarjakuvanovellit luotaavat vanhemmuuteen liittyviä pelkoja erityisesti isyyden näkökulmasta.
”Vaikka äitiys on kenties jonkin verran tavanomaisempi kauhukirjallisuudenkin tulokulma, isyyteen liittyy paljon sellaista, josta on hyvä ammentaa.”
ARVOSTELU
Avi Heikkinen & Aapo Kukko: Ethän kuole ennen minua
- Pokuto, 2023.
- 204 sivua.
Vanhemmuus on pelottavaa. Isäksi tai äidiksi tulemisen myötä elämään tulee uudenlaisia pelkoja, joita ei ennen osannut ajatellakaan. Avi Heikkinen ja Aapo Kukko tutkivat sarjakuvanovellikokoelmassaan Ethän kuole ennen minua (Pokuto, 2023) erityisesti isyyteen liittyviä pelkoja.
Heikkinen on tuttu viiden vuoden takaisesta kiehtovasta Valotusaika-scifisarjakuvastaan. Nyt Heikkinen on tehnyt käsikirjoitukset ja kuvakäsikirjoitukset ja sarjakuvien piirtäminen on Aapo Kukon vastuulla.
Kokoelman avaavassa Odotusaika-novellissa hankitaan itkuhälytin, josta alkaa kuulua odottamatonta ääntä. Huoneessa, jossa hälytin on, ei kuitenkaan ole ketään. Mitä tehdä, kun hälyttimestä alkaa kuulua omista pahimmista peloista muistuttavia ääniä?
Ero-novellissa yksinhuoltajaisä hätääntyy, kun tytär alkaa kadota selittämättömästi nukahtaessaan. Tästä novellista on muuten tehty Pete Riskin ohjaama lyhytelokuva Uni, joka löytyy Yle Areenasta 1.12.2024 asti.
Nämä kaksi novellia ovat mielestäni kokoelman parasta antia. Niiden jälkeen seuraa Isä meidän, jossa pappi-isän rukouksiin kärsimysten kantamisesta poikansa puolesta vastataan.
Viimeisessä novellissa Ethän kuole ennen minua ollaan kummallisessa tulevaisuudessa, jossa vanha miespari adoptoi lapsen, joka ikääntyy kymmenen kertaa heitä nopeammin. Näiden novellien kuvaamat tilanteet ovat jotenkin kauempana arkisesta vanhemmuuden kokemuksesta, eivätkä ne siksi iskeneet aivan yhtä lujaa.
Kokoelman piirtäjä Aapo Kukko on pitkän linjan sarjakuvataiteilija. Teoksen piirrosjälki on mustavalkoista tussityötä, kuvitus pelaa melko vähänlaisesti edes harmaan sävyillä. Vaikka itse pidänkin yleensä hieman selkeämmästä ja vakaammasta viivasta, valittu tyyli sopii hyvin kauhutarinoiden tunnelmaan.
”Sillä kyllähän kauhussa ja lohduttomissakin tarinoissa voi lämpöä olla, ja se on jotain mihin me Aapon kanssa tämän kirjan kanssa pyrimme. Se kertoo isyyden peloista ja negatiivisista tunteista, mutta kaikki ne kumpuavat kuitenkin rakkaudesta ja toiveesta onnistua isänä”, Avi Heikkinen kommentoi kokoelman tematiikkaa Kirjavinkkien haastattelussa. Näinhän se on: välinpitämätön ei tunne pelkoa lapsen puolesta ja joka ei välitä onnistumista, ei pelkää epäonnistumista.
Ethän kuole ennen minua on oivallinen kokoelma kauhutarinoita. Vaikka äitiys on kenties jonkin verran tavanomaisempi kauhukirjallisuudenkin tulokulma, isyyteen liittyy paljon sellaista, josta on hyvä ammentaa. Aihetta tuskin on näillä novelleilla tyhjennetty, toivottavasti siihen vielä joku muukin tarttuu.
Mikko Saari
@mikko_lukee
* *
♦️ PIENI TUKI, ISO APU ♦️
Tilaatko joskus kirjan tai äänikirjan verkosta? Löydät ostoslinkkejä jokaisesta Kulttuuritoimituksen kirjakritiikistä. Niistä tehdyistä ostoksista Kulttuuritoimitus saa pienen siivun, joka auttaa ylläpitämään sivustoa.
Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua
Solidaarisuutta Ukrainalle – arvioitavana Aino Sutisen Ajattelen Ukrainaa koko ajan
SARJAKUVA | Dokumentaariseen sarjakuvaan erikoistunut Aino Sutinen on kirjannut ylös päiväkirjamaista pohdintaa Ukrainasta ja keskusteluja ystävien ja asiantuntijoiden kanssa.
Olisipa kesä ja kärpäsiä – arviossa Lyhenevä kesä 6: Tuhannen palan palapeli
SARJAKUVA | Käsikirjoittaja Pauli Kallion ja piirtäjä Reetta Niemensivun lyhenevän kesän lapsuuden seikkailut saavat lukijankin harmit haihtumaan.
Ville Rannan viininmakuinen nuoruus kulttuurilehden piirtäjänä – arviossa Viininjuojat
SARJAKUVAT | Omaelämäkerrallinen ja itseironinen albumi kuvaa kaunistelematta pienen kulttuurilehden toimituksen meininkiä ja sen jäsenten myöhempiä vuosia.
Sami Makkosen sarjakuvallinen kauhu liikkuu pimeissä varjoissa – arviossa Sielujen kutoja
SARJAKUVA | Kansainvälisiä sarjakuva-alan palkintoja voittaneen Sami Makkosen tummasyinen kuvasto luo oivallisen taustan okkulttiselle kauhulle.