Kuvat: Anna-Kaisa Noki-Helmanen
KONSERTTI | Reilussa 30 vuodessa Blue Man Group on kehittynyt kansainväliseksi viihdekonseptiksi. Siniset miehet vierailivat Tampereella neljän vuoden tauon jälkeen.
”Ensikertalaiselle show oli varmasti elämys.”
Blue Man Group: Bluevolution World Tour. Tampere-talon Iso sali 20.10.2023.
Vuonna 1991 ensiesiintymisensä New Yorkissa tehnyt Blue Man Group on vuosien saatossa kehittynyt kansainväliseksi viihdekonseptiksi. ja kolmen siniseksi maalatun kaljun miehen ryhmiä kiertää tälläkin hetkellä useita esiintymässä ympäri maailmaa. Yksi ryhmistä rantautui viikonlopuksi Tampereelle, jossa se vieraili viimeksi vuonna 2019. Tuolloin performanssiryhmän energinen show selkeästi hieman hämmensi tottumatonta suomalaisyleisöä – ainakin siinä esityksessä, jota olin katsomassa.
Blue Man Groupin esitykset ovat erikoinen yhdistelmä performance-taidetta, rock-konserttia ja pantomiimia. Kaikki tämä tapahtuu erittäin mietityn visuaalisen ilmeen ympäröimänä. Esitysten ydintä on kuitenkin vahva vuorovaikutus yleisön kanssa.
Nyt neljä vuotta Suomen-debyyttinsä jälkeen sinisiä miehiä odotti jo valmiimpi yleisö, joka eli show’n mukana jo sen alkuhetkistä saakka. Vaikka Tampere-talon isossa salissa oli perjantai-iltana yllättävänkin paljon tyhjiä paikkoja, katsojat lähtivät mukaan meininkiin heinosti. Viimekertaiseen verrattuna katsomossa oli myös paljon lapsiperheitä, joiden pienimmät jäsenet eläytyivät sinisten miesten hassutteluun täysillä.
Tampereen esitys on osa ryhmän maailmankiertuetta ja sitä myydään Bluevolution-sanaleikittelyllä. Uusi show ei totta puhuen juuri vallankumouksellista sisältöä tarjonnut, päinvastoin. Se on itse asiassa kooste menneiden vuosien parhaista paloista. Uutta esityksessä oli The Rock Stariksi nimetyn naispuolisen multi-instrumentalistin mukanaolo. Sen tarkoitus oli tuoda kolmikon perinteiseen rummutukseen melodista vaihtelevuutta ja rytmistä syvyyttä.
Blue Man Groupin esitysten aiheet kumpuavat usein teknologian kehityksestä. Informaatioähky ja kuinka me ihmiskuntana ja yksilöinä siinä luovimme on esitysten toistuva aihe. Ryhmän ote teemoihin on ehdottoman parodinen. Totiset siniset miehet hämmentyvät jo yrittäessään keksiä salasanoja jättimäisten kännykkänäyttöjen edessä. Internet assosioituu ryhmän tarinassa globaaliksi viemäriverkoksi, josta jokainen voi vetää omat johtopäätöksensä. Tätä putkistoa hyödynnetään myös show’n visuaalisessa ilmeessä soitettavia instrumenttejä myöden.
Keskeinen osa esitysten estetiikkaa on myös värien käyttö. Miehet sananmukaisesti lotraavat väripulloilla ja kun niitä ruiskutetaan esimerkiksi soitettavien rumpujen pinnalle niin lopputulemana on värien roiskuminen ympäri näyttämöä. Kuulostaa holtittomalta ja siltä se osin näyttääkin. Komiikka syntyykin soittajien välisestä vuorovaikutuksesta, jossa improvisoidulta näyttävä reagointi toisen tekemiseen on itse asiassa tarkasti etukäteen suunniteltu koreografia.
Jäin kaipaamaan Bluevolution-esitykseen selkeämpää dramaturgista rakennetta. Nyt puolitoistatuntisesta oli liikaa tuttuja osioita eikä numeroiden välille muodostunut minkäänlaista tarinallista jatkumoa. Myös musiikki kaikkinensa oli aika tasapaksua tuuttausta. Blue Man Groupin soundi perustuu kollektiiviseen rummutukseen, mutta uudesta jäsenestä huolimatta äänimaailma jäi nyanssittomaksi.
Ensikertalaiselle show oli varmasti elämys. Sen värikylläinen ja mietitty visuaalinen ilme yhdistettynä kolmen sinisen miehen sanattomaan komiikkaan antoi kokijalle epäilemättä energiaa pimenevään syksyyn.
Jussi Kareinen
* *
Äänestä meitä!
Kulttuuritoimitus on ehdokkaana Vuoden kulttuuriteoksi Suomen Kulttuurigaalassa. Voit äänestää meitä 2.11.2023 asti osoitteessa www.kulttuurigaala.fi/yleisoaanestys.
Suomi juhlii kulttuurin tekijöitä ja -tekoja Kulttuurigaalassa, jonka Yle TV1 lähettää suorana lähetyksenä 24.11.2023.
#kulttuurigaala #kulttuuri
Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua
Elgar, Stravinsky, Gerhardt ja Halls täyttivät Tampere-talon 1910-luvun musiikilla
KONSERTTI | Tampere Filharmonian perjantaisen konsertin magneettina toimi ennen kaikkea Stravinskyn balettimusiikki Kevätuhri.
DJ Kridlokk juhlisti Musiikkitalolla tyylillisesti eheintä ja rohkeinta levyään
KONSERTTI | Musiikkitalossa ei ole varmaan koskaan nähty yhtä montaa räppilätsää ja -pipoa nyökyttelemässä gangsteri- ja lähiölarpin tahtiin.
Don Huonojen mustat ja valkoiset sävelet myivät Pakkahuoneen loppuun
MUSIIKKI | Vuodet ovat kohdelleet 1990-luvun suomirockin suosituimpiin kuulunutta yhtyettä suopeasti, mutta lujemminkin ruoska olisi voinut sivaltaa.
Tampere Biennalen yltäkylläinen ohjelma tarjoili lukuisia kantaesityksiä ja nykymusiikin moniäänisyyttä
MUSIIKKI | Eetu Lehtosen kantaesityksenä kuultu Hymn sai alkusysäyksen Lehtosen lukiessa Aberfanin kylässä vuonna 1966 tapahtuneesta kaivosjätteen maanvyöryonnettomuudesta.