Kuva: Aila-Liisa Laurila
KONSERTTI | Kantelekuningatar esiintyi Kaikuja Kalevalasta -konsertissaan ensimmäisen kerran sinfoniaorkesterin kanssa.
Tampere Filharmonia: Kaikuja Kalevalasta. Tampere-talon Iso Sali 3.10.2025. Dimas Ruiz Santos, kapellimestari. Ida Elina, kantele.
Kantelekuningatar Ida Elina sai kuningasajatuksen, kun huomasi Elias Lönnrotin Kalevalan (1835) ensimmäisen painoksen 190-vuotispäivän lähestyvän. Hän päätti uppoutua Lemminkäisen tarinaan ja viedä instrumenttinsa noihin kansanperinteen sävyttämiin tunnelmiin, joihin kansallissoitin aina yhdistetään.
Aiemmin popkantelettareksi tituleerattu Ida Elina alias Päivi Kujanen oli pyrkinyt lähinnä todistamaan, kuinka kanteleella voi soittaa mitä vain Abbasta Adeleen ja Michael Jacksoniin. Kiistatta voikin todeta, että hän on onnistunut uudistamaan kantelemusiikin perin pohjin.
Ida Elina on murtanut suomalaisten pyhästi varjeleman ajatuksen, jonka mukaan aidon perinteen on säilyttävä muuttumattomana. Tuon ajatuksen mukaan mikään ei saisi kehittyä, muuttua eikä päivittyä ajassa. Ida Elinalle perinne on materiaalia, johon uudet sävyt saa oivasti loopperilla.
* *
Tampere-talon suuren salin täydelle yleisölle Ida Elina antoi (3.10.2025) elämyksen, jollaisia on harvoin tarjolla. Ensimmäisen kerran suuren sinfoniaorkesterin kanssa esiintynyt taiteilija täydensi Kaikuja Kalevalasta -konserttikokonaisuuden maailmalla jo moneen kertaan palkitulla lyhytelokuvallaan Under the Northern Skies.
En muista koskaan ennen nähneeni solistia, joka on samaan aikaan elävänä lavalla ja laulaa simultaanisti samaa kappaletta kuin screenillä näytettävässä lyhytelokuvassa. Huulet pysyivät hämmästyttävän hyvin synkronissa.
Ääni tuli livenä, mutta kuva vei kalevalaiseen mystiikkaan, kainuulaisiin metsiin ja järvimaisemiin. Arvioinnin kohteena tässä on lähinnä musiikki, ei 15 minuutin mittainen lyhytelokuva, jonka on ohjannut Timo Puustinen.

Ida Elina pääsi Tampere Filharmonian solistina ensimmäisen kerran lavalle sinfoniaorkesterin kanssa. Kuva: Aila-Liisa Laurila
* *
Vajaan puolentoistatunnin konsertti sisälsi lyhytelokuvan kappaleet, yhteensä 13. Suurin osa niistä on Ida Elinan omaa, uutta tuotantoa, mutta mukaan mahtui myös tuttuja kansanlauluja, kuten On suuri sun rantas autius ja alkuaan ruotsalainen Kotiseutu Pohjolassa.
Tampere Filharmoniaa johti Suomessa yli kymmenen vuotta asunut espanjalainen freelance-kapellimestari Dimas Ruiz Santos. Tampereen ammattikorkeakoulussa opettava Ruiz Santos on kertonut työskentelyn nuorten kanssa olevan hänelle erityisen tärkeää.
Ensi vuonna pyöreät 40 vuotta täyttävä Ida Elina on pikkuhiljaa keski-ikäistyvä artisti. Ehkä aikuistumista osoittaa juuri tämä kalevalaiseen maailmaan uppoutuminen. Lemminkäisen tarinaan hän lupaa jatkoa kahden lyhytelokuvan verran. Mikäs siinä, kun pää on saatu menestyksekkäästi auki.
Tampere-talon lavalla nähtiin ja kuultiin solistin ja orkesterin sujuva vuoropuhelu. Konsertti alkoi erityisen herkällä Ida Elinan Alkusoitto-kappaleella, jossa pilkahti Piirpauke-yhtyeen tunnetuksi tekemiä Konevitsan kirkonkellojen kaikuja.
Viidentenä kuullussa Mieleni minun tekevi -kappaleessa orkesterin osuudet yltyivät mahtipontiseksi pauhuksi. Kappaleen orkesterisovitus on Panu Aaltion, kun sovitukset muuten ovat pääosin Erno Tiittasen.
Siinä välissä pääsi jopa yleisö mukaan laulamaan Ida Elinan ja Tuomas Aukion kappaleessa Tule kanssain. Salissa istui ilmeisesti iso joukko kuorolaulajia, koska riimi ”Iltamme iloks, päivän kunniaksi” kaikui ja soi komeasti.
Loppuun säästetty leffan nimikkokappale Under the Northern Skies tuo esiin laulajan äänivoiman. Ei ihme, että yleisö kunnioitti kokemaansa seisaalleen nousten. Ehkä solistin oli kuitenkin tarpeetonta intoutua esittämään kiitoksensa niin rahoittajilleen kuin kaikille muille kumppaneilleen.
Aila-Liisa Laurila
Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua
Tampere Jazz Happening 2025 soitettiin uusissa mutta väliaikaisissa tiloissa
TUOKIOKUVA | Jo 44. kertaa järjestetyn Tampere Jazz Happeningin yhdeksi huippuhetkistä nousi kitaristi Mary Halvorsonin tarjoilema avantgarde-cocktail.
Antonio Cartellierin Vuorenhenki heräsi parin vuosisadan unohduksesta – arvio Helsingin Barokkiorkesterin Musiikkitalon-konsertista
OOPPERA | Cartellieri sävelsi sinfonioita, konserttoja ja kirkkomusiikkia, mutta ooppera Rübezahl, der Herr der Berge on yksi hänen tunnetuimmista näyttämöteoksistaan.
Elämää, erotiikkaa ja kuolema barokkityyliin – arviossa Sibelius-Akatemian Orpheus Tampere-talossa
KONSERTTI | Sibelius-Akatemian oopperaorkesterin vahvistukseksi tuotu sähkökitara kurkotti kohti nykyaikaa ja lisäsi Telemann-konserttiin tehoa ja dramatiikkaa.
UMO viettää komeasti 50-vuotisiaan – spesiaalivieras Emma Smith toi glamouria konserttilavalle
KONSERTTI | Noin kaksituntinen konsertti sisälsi upeita big bandille sovitettuja tulkintoja amerikkalaisesta laulukirjasta.




