Kuvat: Teos / Heli Sorjonen
KIRJAT | Silja Järventaustan runoteos Vuorosana pihapiirissä tuo luonnon iholle omintakeisilla kuvillaan.
”Rajat häilyvät, mutta niiden ylityksissä merkitykset kiteytyvät.”
ARVOSTELU
Silja Järventausta: Vuorosana pihapiirissä
- Teos, 2025.
- 115 sivua.
Mikä erottaa ihmisen pihapiirin muusta luonnosta? Ja mitä tapahtuu, kun rajan ylittää? Silja Järventaustan Vuorosana pihapiirissä (Teos, 2025) sukeltaa ympäristöön ja tutkii, mitä ihmisen ja luonnon vuorovaikutuksessa tapahtuu.
Järventaustan seitsemäs runoteos jatkaa viime vuosien teemojen äärellä, joissa luonto, sen merkitykset ja siihen liittyvät kokemukset ovat nousseet keskiöön. Iltapäivässä isolla kirjaimella (2022) ja Ympäristön avajaisissa (2020) runoilija tutkii niin ikään muutosta ja ympäristön ja sen sanoittamisen suhdetta.
Konkreettisella tasolla Vuorosana pihapiirissä on jatkuvasti muutoksessa olevaa luontokuvausta. Vuodenajat vaihtuvat, päivästä tulee yö ja yöstä jälleen päivä, mutta kaikki näyttäytyy aina hieman erilaisena. Järventausta tavoittaa jatkuvan, vääjäämättömän muutoksen sekä sen eri merkitykset taidokkaasti, ja teoksen rytmi sykkiikin juuri luonnon ehdoilla: ”Tahdoin elää kasteen uppoamisen pellolle,/ miten ilta tulee aikaisin tavoin, joilla päivästä kolme neljännestä/ on vielä paikalla maatyössä, eväsleivän kääreessä./ Sitten lähteä täältä.”
Aiheena ihmisen luontosuhde ei tietenkään ole mitenkään uusi, ja luontokuvaus typistyy helposti samoihin kaavoihin. Järventaustan kuvasto on kuitenkin omintakeista ja tarkkuudestaan oivaltavaa: kuu ”ponnistelee palotikkaissa” ja nappi ”kiinnittyy hyönteisten sylkeen niityllä”. Kieli kutsuu katsomaan tarkemmin.
Teoksen jännitteisyys syntyy ihmisen suhteesta luontoon ja siihen liittyvien rajojen ylittämisestä. Pihapiiri on, ainakin pintapuolisesti, ihmisen reviiriä, mutta sen takana luonto määrää.
Rajat näiden välillä häilyvät, mutta niiden ylityksissä merkitykset kiteytyvät: ”Ojan kouru kiskoo minua edelleen puoleensa.// Nyt vielä enemmän, koska alan ymmärtää edessä/ olevan ryteikön ja kuusikon rajaa. Iltaan mennessä/ se tietenkin tummuu./ Jos en nielaise sitä pian, maailma vetäytyy kauemmas:/ välimatka suurenee, enkä ennätä/ mitenkään sen luokse.”
Samalla luonnossa on aina jotain, joka pakenee runojen puhujan, ihmisen, tulkintaa. Hienossa loppuosiossa keskitytään jänikseen, ja ohjeistetaan, kuinka ”antaa eläimen hyppiä/ tuiskupelto kulmasta kulmaan./ Anna sen hyppiä tuiskuksi/ määrittämänsä alue. Se on/ suurempi kuin ihmisen ala.” On kuin luonto lupaisi avautua, mutta kuitenkin jättää jotain sanallistamisen ja ihmisymmärryksen ulkopuolelle.
Myös ihmisten välinen yhteys pilkahtelee teoksessa esiin. Osa luontokuvista rinnastuu ihmisiin, kuten hiutaleet, jotka sulavat ”rakastaen”, ”eivät erottele ketä”. Tämä jää aiheena kuitenkin muun rinnalla hieman irralliseksi.
Vuorosana pihapiirissä on vahvatunnelmainen teos, joka kutsuu pysähtymään rajapinnoille.
Anna Hollingsworth
* *
♦️ PIENI TUKI, ISO APU ♦️
Tilaatko joskus kirjan tai äänikirjan verkosta? Löydät ostoslinkkejä jokaisesta Kulttuuritoimituksen kirjakritiikistä. Niistä tehdyistä ostoksista Kulttuuritoimitus saa pienen siivun, joka auttaa ylläpitämään sivustoa.
Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua
Lusun huumeperintö – arviossa Satu Krautsukin ja Sini Ahlqvistin Pirihautausmaa
KIRJAT | Suomen ja etenkin Kotkan ja Haminan huumerikollisuudesta kertovan tietokirjan koskettavinta antia ovat entisten käyttäjien omat tarinat.
Totuus Sissistä on ison askelen lähempänä – arviossa Linda Huhtisen kirja Serlachiuksen unohdetuista sisaruksista
KIRJAT | Miksi historia niin usein kirjoitetaan miesten kautta, kysyy runoilija, radiojuontaja ja vapaa kirjoittaja Linda Huhtinen kirjassaan Sigrid Serlachiuksesta.
Häjyjen jälkeläiset – arviossa Härmä-aiheinen valokuvakirja Men with No Mountains
KIRJAT | Ella Kiviniemen ja Elias Lahtisen valokuvakirja myyttisestä Härmästä on veikeä keskustelunavaus maaseudun elinvoimasta. Mihin asti ”tehdään itte” -asenne voi kantaa?
Esko Karppanen kirjoittaa Esko Karppasta suuresti muistuttavasta kirjailijasta – arviossa Alkuromaani
KIRJAT | Alkuhämmennyksen jälkeen lukijan kannattaa jättää pähkäily, mistä tässä nyt oikein on kyse, ja heittäytyä täysillä tekstin vietäväksi.