Kuvat: Sølve Sundsbø / Otava
KIRJAT | Kolmas valtakunta on kolmas osa norjalaiskirjailijan Aamutähti-sarjassa. Romaanin kertomuksissa tavataan edellisistä osista tuttuja hahmoja.
”Kirjan ongelma on, ettei Knausgård ole keksinyt tarpeeksi uutta.”
ARVOSTELU
Karl Ove Knausgård: Kolmas valtakunta
- Suomentanut: Jonna Joskitt-Pöyry.
- Like / Otava, 2024.
- 485 sivua.
Taisteluni-kirjasarjan jälkeen Karl Ove Knausgård on kirjoittanut Aamutähti-sarjan. Sarjan ensimmäisen, Aamutähti-nimisen romaanin erona norjalaiskirjailijan aiempiin teoksiin oli se, että tarina oli fantasiaa, ei omaelämäkerran osa. Todellisuudessa kai kirjailijoiden kaikki kirjat kuitenkin kertovat tavalla tai toisella heistä itsestään.
Vuosi Aamutähden jälkeen julkaistiin sarjan toinen osa Ikuisuuden sudet (2022). Kolmas valtakunta (suom. Jonna Joskitt-Pöyry; Otava, 2024) on sarjan kolmas osa. Neljäs osa (Nattskolen) ilmestyi Norjassa viime vuonna.
Nimestä Kolmas valtakunta tulee mieleen Hitler. Se on kuitenkin vain mielikuva, sillä kirja ei kerro diktaattorin tekemisistä tai ideologiasta.
Kolmas valtakunta palkitsee sarjan kiihkeimmät fanit, tai sitten ei. Kirjassa on yksityiskohtia, joilla ei varsinaisesti ole arvoa, ja toisaalta kommentointia, jolla on paljonkin tekemistä elämisen ja olemisen kanssa.
Kolmas valtakunta on sarja kertomuksia edellisistä osista tutuista henkilöistä: Tovesta, jonka mieli sairastaa; opettaja Gautesta, joka on huolissaan niin oppilaastaan kuin parisuhteestaan; kuuluisasta arkkitehdistä Helge, jolla on salaisuus ja lapsuudesta jäänyt huono omatunto; nuoresta naisesta Linestä, joka rakastuu heavyrokkari Valdemariin; lääkäri Jarlesta, joka saa hoidettavakseen aivokuolleen potilaan; kahden naisen loukussa olevasta poliisista Geiristä; Syvertistä, joka tapaa ensimmäisen kerran venäläisen sisarpuolensa.
Yksi tarinoiden kohokohdista on uuden tähden, Aamutähden, Valontuojan, syttyminen taivaalle. Siitä seuraa jotain, osalle paljonkin. On viikko, jolloin ihmisiä ei kuole ja joku jopa herää henkiin.
Nainen ei ole kirjassa kovin suuressa arvossa; henkisesti sairasta väkeä, no, äitejä lukuun ottamatta. Yliseksuaalisuus johtaa jopa paholaisten, yllättäen mieshahmoisten, kohtaamiseen. Noituus ja satanismi ovat olemassa, eivät ratkaisuissa. Uskonto on sitä perinteistä, olemassa oleva käytäntö.
Kirjaa mainostetaan kategoriassa fantasia, mutta tarinoissa on huomattavan paljon arjen tapahtumia ja kohtaamisia. Romaanin henkilöt elävät enimmäkseen arkeaan tavanomaisten ongelmiensa parissa.
* *
Kirjan ongelma on, ettei Knausgård ole keksinyt tarpeeksi uutta. Tapahtumat jäävät ja jämähtävät tutuiksi jutuiksi. Sen oivalluksen hän tekee vanhasta totuudesta, että uskonto ei ole vastaus maailman pelastukseen.
Mielenkiintoista on, jatkaako Knausgård fantasian kirjoittamista vai palaako hän perinteisempään kerrontaan, joka oli luettavana antoisampaa, ahdistavimmillaankin lukijalle aidompaa.
Maija Kääntä
* *
♦️ PIENI TUKI, ISO APU ♦️
Tilaatko joskus kirjan tai äänikirjan verkosta? Löydät ostoslinkkejä jokaisesta Kulttuuritoimituksen kirjakritiikistä. Niistä tehdyistä ostoksista Kulttuuritoimitus saa pienen siivun, joka auttaa ylläpitämään sivustoa.
Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua
”Parasta mitä rahalla saa, on vapaus olla ajattelematta rahaa” – Esa Juntunen auttaa rahataitojen haltuun ottamisessa
KIRJAT | ”Meistä kaikista ei voi tulla miljardöörejä, mutta kaikista voi tulla vauraampia”, kirjoittaa Vuoden Sijoittaja 2023 -voittaja Vaurastu viisaasti -teoksessaan ja antaa hyvin konkreettisia ohjeita.
Miten kirjoittaa Rooma-kirja ilman, ettei se olisi matkailuopas? Arviossa Karl Ristikiven Rooman-päiväkirja
KIRJAT | Rooman-päiväkirja on kuin arvoitus, tai ehkäpä 1700-lukulaisittain kirjoitettu dekkari, jossa henkilöt eivät ole sitä mitä päähenkilö Kasparin ensi kuvauksista voisi päätellä.
Murhabotti löytää paikkansa – arvioitavana Martha Wellsin Taktinen vetäytyminen
KIRJAT | Murhabotti-sarjan ensimmäinen tarinankaari tulee päätökseensä. Yhteys ihmisystäviin motivoi viihdemediaa rakastavaa taistelurobottia pelastustehtävään.
Lars Sundin kerronta tempaa mukaansa sivulta yksi ja pitää lukijan kyydissä loppuun asti – arviossa Vaasan Prinsessa
KIRJAT | Lars Sund tavoittaa ihmisyyden näkymättömän mutta voimallisen puolen ja pukee sen tarkkanäköisen ja herkän tekstin muotoon.