Klaania kokoontuneena vanhuksen hautajaisiin. Kuva: Why Not Productions
ELOKUVA | Ihmisen perintö voi olla muutakin kuin materiaa. Ja juuri siitä aineettomasta, mitä perintö voi olla, ranskalaiselokuva haroo otetta.
”Perintö istuu saumattomasti eurooppalaisten perhedraamojen perinteeseen, missä kuolema paljastaa ihmisten luonteet.”
ARVOSTELU
Perintö
- Ohjaus: Maïwenn
- Käsikirjoitus: Maïwenn ja Mathieu Demy
- Rooleissa mm.: Maïwenn, Omar Marwan, Dylan Robert, Fanny Ardant, Louis Garrel
- Ensi-ilta: 19.11.2021
Emirin perhe sekoilee, kun he eivät tahtoisi antaa vaaria vietäväksi pois kuolinvuoteeltaan. Laitos tahtoisi huoneen vapaaksi seuraavan asukin käyttöön. Ruumis on tuskin kylmennyt, ja omaiset jo kinastelevat siitä, mitä mieltä kuollut oikeastaan oli asioista. Kukin omainen ilmoittautuu vuorollaan vaarivainajan näkemysten autenttisimmaksi tulkitsijaksi, mikä sopii näin häiriintyneelle perheelle, jossa kaikki paitsi vainaja mekastavat omaa tärkeyttään.
* *
Hillitön tragikomedia alkaa vaiheessa, jolloin hautaustoimistossa valitaan arkkua ja sen pehmikkeitä. Silloin alkavat tykit paukkua ja vuosia piilotellut myrkkynuolet viuhua.
Perintö istuu saumattomasti eurooppalaisten perhedraamojen perinteeseen, jossa kuolema paljastaa ihmisten luonteet. Se näkyy kohtauksessa, jossa Fanny Ardantin esittämä Caroline noin vain hyökkää dominoimaan hautajaisia viskaamalla eräänkin muistopuheen pitäjän sivuun, koska uskoo oman puheensa, omien näkemystensä, olevan tärkein totuus.
* *
Ohjaaja-käsikirjoittaja-näyttelijä Maïwennin esittämä Neige etsii algerialaiseksi uskomaansa perintöään geenitestien avulla. Totuuden sulattelu johtaa hänet hankkimaan Algerian kansalaisuuden ja hankkiutumaan Välimeren toiselle laidalle syleilemään todeksi uskomaansa perintöä. Se mitä hän uskoo realismiksi, onkin pohjimmiltaan hyvin romanttista.
Elokuvaa voi ajatella ranskalais-algerialais-vietnamilaisen ohjaaja-kirjoittaja-päätähti Maïwennin autofiktiivisenä teoksena, koska niin selvästi hän siinä prosessoi omia eri suuntiin harottavia juuriaan. Siinä vaiheessa, kun elokuva ikään kuin unohtaa muun perheen ja alkaa keskittyä Maïwennin esittämän Neigen hahmoon, se menettää kiinnostavuuttaan, koska hahmo ei tällaisenaan yksin riitä kantamaan elokuvaa.
* *
Liian monet kuvat Neigestä kyyhöttämässä sikiöasennossa Algeriasta kertovien kirjapinojen keskellä tuntuvat jo enemmän narsismilta kuin vilpittömältä itsereflektiolta. Neigen kolme lastakin jäävät hänen oman henkilökohtaisen kasvunsa melodraaman alle.
Siitä huolimatta Perintö nostaa esiin sen, miten tärkeä on ihmisen suhde omaan asemaansa suvun historiassa. Perinnössä näkyy Maïwennin tapa tehdä rosoista ja karheaa elokuvaa aina täysillä. Kaikki on ehdotonta. Sävyille ei jää tilaa.
Antti Selkokari
Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua
Josh Margolin kunnianosoitus isoäidilleen yhdistää huumoria ja toimintaa – arviossa Thelma
ELOKUVA | Thelma ja Ben ajavat skootterilla Los Angelesiin hakemaan oikeutta menetettyään puhelinhuijarille 10 000 dollaria.
Amerikkalaista historiaa tontin, talon ja sen asukkaiden kuvittamana – arviossa Here
ELOKUVA | Robert Zemeckisin teknologiaan tukeutuva elokuva perustuu Richard McGuiren kirjaan, jossa kerrotaan amerikkalaisten historiaa yhden paikan kautta.
Eteläpohjalaiselta Saku Taittoselta sujuvat porilaismurre ja Neumannin lavaelkeet Dingo-elokuvassa Levoton Tuhkimo
ELOKUVA | Dingosta kertova Levoton Tuhkimo saa pohtimaan toden ja keksityn suhdetta. Yksi Mari Rantasilan elokuvan tärkeistä teemoista on nähdyksi tulemisen ja hyväksynnän tarve.
Conclave-elokuva tuo esiin, miten uuden paavin valintaa juonitellaan Vatikaanin suljettujen ovien takana
ELOKUVA | Jos Conclave on jotakin, niin visuaalista herkkua askeettisuuteen tottuneille pohjoismaalaisille, sikäli paljon siinä korostuvat katolisen kirkon suosima prameus ja väriloisto.