Sebastian Schultz. Kuva: Anitta Vuorisola
JULKINEN TAIDE | Kuvataiteilija Sebastian Schultzilla on manifesti: nuorilla pitää olla paikkoja, joissa voi harjoitella suuren formaatin teoksia.
”Harjoittelupaikkoja pitää olla, jotta syntyy jatkumoa ja tekijä kehittyy tekniikassa.”
Päivi Vasara, teksti
Anitta Vuorisola, kuvat
Kuvataiteilija Sebastian Schultzin polulla isokokoisten muraalien tekijäksi tärkeä paikka oli Pispalan Tulitikkutehdas.
– Siellä opin itsenäisesti maalaamaan suureen kokoon. Ilman Pispalan Tulitikkutehtaan työrauhaa en varmasti olisi siinä pisteessä missä nyt olen. Paljon kului aikaa ja rahaa, jotta tästä tuli ammatti.
Tämä haastattelu tehtiin Tampereen keskustassa, Rongan tunnelissa. Valmistumassa oli Sara Hildén -akatemian oppilaiden muraali. Sebastian ohjasi työtä, sitoi oppilaiden luonnokset yhtenäiseksi teokseksi ja päätti väriskaalan.
Lehtiöni on jo menossa laukkuun, kun Sebastian haluaa antaa lausunnon:
– Julkisessa tilassa sijaitsevien muraalien tekoa on tärkeää edistää. Jotta syntyy jatkumoa ja kehitystä, pitää nuorilla olla paikkoja, joissa voi harjoitella tekemistä isoon formaattiin. Minulle se paikka oli Pispalan Tulitikkutehdas.
– Porttihuumeeni kuvataiteeseen on graffitikulttuuri. Graffitin paikkasidonnaisuus, tekemisen nopeus sekä ilmaisun vapaus johdattelivat minut rakastumaan muraalimaalaukseen.
Jospa artisti ei aina maksaisi?
Tampereen kaupunki uusi katutaiteen lupakäytäntöä tänä keväänä. Uusi tapa hakea lupa nettilomakkeella on joustavampi, mutta se ei ratkaise perusongelmaa.
– Netissä tehtävä lupahakemus vähentää toki vaivaa kahlata virkamiehiä läpi. Sen ehtona on kuitenkin edelleen, että kaupunki ei maksa teoskustannuksia. Jos ehtona on, että artisti maksaa kaiken, se vaikuttaa suoraan teosten laatuun ja mahdollisuuksiin harjoittaa taidemaalausta ammattina. Minulle tämä on leipäpuu, jolla pitää elää. Ilmaiseksi tekeminen vääristää kilpailua.
Tampereen kaupunki antoi Rongan tunnelista hyvän paikan. Se on vilkkaan pyöräily- ja kävelyreitin varrella. Kulkijoita Tammelasta keskustaan ja toisinpäin on jatkuvasti.
Maalauspaikka on myös iso – erinomainen asia, koska ryhmässä oli 40 maalaajaa, ja pienemmässä tilassa olisi tullut ahdasta.
Tampereen kaupunki teki maalausurakassa yhteistyötä maalareiden kanssa toimittamalla paikalle kopin, jossa voitiin säilöä maaleja kuukauden urakan ajan. Sara Hildén -akatemia maksoi kopin vuokran, materiaalit ja työvälineet.
Rongan tunnelissa Sara Hildén -akatemia on luvan hakija yhdessä Sorin Sirkuksen kanssa.
Tikkurila sponsoroi muraalia antamalla 20 litraa maalia. Se ei kata materiaalitarpeita kokonaan, mutta on iso apu materiaalikustannuksissa.
Ohi kävelee keski-ikäinen mies, joka kommentoi, että tämä on laitapeliä, mutta suttaukset eivät ole. Pian musta koira antautuu Sebastianin rapsutettavaksi. Koira ei kommentoi. Se on varmaan hyvä, sillä kommentteja on saanut kuunnella riittämiin.
Ohikulkijat keskustelevat keskenään, että paikka on hyvä muraalille ja työ on hieno.
Muraalin tulevaisuus on epävarma
Rongan tunneliin kannattaa suunnata tänä kesänä, sillä nyt valmistunut muraali ei pysy siinä tästä ikuisuuteen. Työn tulevaisuus on epävarma, koska Tampereen kaupungilla on aina lopullinen päätäntävalta muurin teoksista.
Tilalle voi tulla metallirosteria. Yksi mahdollisuus on, että tunneli pysyy maalauspaikkana ja muutaman vuoden päästä luonnollisena kiertokulkuna siihen maalataan uusi kuvakertomus.
– Ihmiset ehtivät nähdä tämän nyt valmistuneen muraalin ja kuvata sitä, joten sillä tavoin on pysyvyyttä. Samalla he tottuvat muraaliin ja voi olla, että heitä suututtaa, jos metallirosteri tulee.
Sebastiania selvästi harmittaa, jos näin käy.
Niämelä oli hyvä tyyppi
Moni muistaa lämmöllä edesmenneen Jari Niemelän, joka oli Tampereen paikallishistorian supertietäjä. Sebastian teki ”Niämelästä” hienon muotokuvan Hiedanrantaan ensimmäisillä Spraycankontrol-festivaaleilla.
Enää muotokuvaa ei ole, mutta valokuvia on tallessa. Niemelän kuva oli osa luonnollista kiertokulkua. Samalle seinälle tehtiin seuraavien festivaalien yhteydessä uusi teos päälle.
Tämä ei Sebastiania harmita, sillä väliaikaisuus kuuluu muraalimaalauksen luonteeseen.
– Jari oli hyvä tyyppi ja ystäväni. Maalasin myös hänen takapihallaan Pispalassa.
Tampere kaipaa lisää muraaleja
Minä olen luullut, että Tampereella on paljon muraaleja ja että Tampere on jopa suorastaan muraalipääkaupunki. Sebastian Schultz ja valokuvaaja Anitta Vuorisola kumoavat oletukseni.
Esimerkiksi Helsinkiin, Turkuun, Ouluun ja Vaasaan verrattuna Tampere on takamatkalla.
Anitta on suuri muraalien ystävä ja kiertää ulkomaanmatkoillaan katsomassa paikalliset teokset, ja usein muraalikartan kanssa. Hän kaipaa karttaa Tampereellekin.
Sirkusrakkauspumpum onkin aikoinaan tällaisen kartan tehnyt, mutta se vaatisi täydennyksiä.
– Tampere on jääkiekkokaupunki ja kulttuuri jää usein sen jalkoihin.
Edistystä on tapahtunut, mutta paljon on 1970-luvun arkkitehtuurin ”mestariteoksia” harmaine seinineen, sellaista erkkikarvalaa. Muraaleja mahtuisi ehdottomasti lisää.
Oma-aloitteisen kulttuurin tukemisessa Tampereella olisi muutenkin parantamisen varaa.
Takon muurin maalausta pitää korjata
Juhannuksen jälkeen Sebastian saneeraa ja uudistaa Takon muurin maalausta, joka on haalistunut.
– Muutan sitä vähän. Päälle tulee lakka, jotta se kestäisi paremmin. Jostain siihen on ilmestynyt pyöräteline, joka siirretään pois teoksen korjausmaalauksen ajaksi. Lopullisesti kaupunki ei kuitenkaan suostu sitä siirtämään, joten teline on huomioitava maalauksessa.
Takon muurissa käydään läpi Tampereen historiaa.
– Tein sitä vuonna 2018 kolme kuukautta, satoja tunteja. Kesä oli kuuma ja Takon muurin katveessa oli pahimmillaan varmaan 50 astetta lämmintä. Maali kuivui kuumana kesänä vähän liiankin nopeasti ja halkeili. Hellekesä on silti parempi muraalimaalarille kuin sadekesä.
Takon muurin pituus on 54 metriä.
Tampereen suurin muraali
Schultz on ollut tekemässä tiettävästi Tampereen suurinta muraalia, joka on Ratinassa sähkölaitoksen konttorin muureissa. Sen pituus on noin sata metriä ja korkeus kymmenen metriä.
– Nimi on Valoa, ja sähkölaitos toivoi, että aihe liittyy sähköön. Teos kertoo, miten sähkö helpottaa ja lopuksi määrittelee ihmisen elämää. Se alkaa siitä, kun vuonna 1882 Pohjoismaiden ensimmäinen sähkövalo syttyy Finlaysonin suuressa kutomasalissa Plevnassa ja päättyy elektroniikan kontrolliin.
Valoa on tilaustyö, jonka Sirkusrakkauspumpum sai sähkölaitokselta, ja valitsi toteuttajiksi Tomi Lastusen, Octon (taiteilijanimi) ja Sebastianin.
Santalahteen valmistuneessa ensimmäisessä uudisrakennuksessa Pohjola-talossa on Sebastianin ja Tarmo Kaikkosen työ Tulitikkutehtaan tarina. Historiaa sekin.
Sekä Sebastian että Tarmo oppivat maalauksen taidon tulitikkutehtaan ympäristössä. Paikka oli tärkeä henkireikä monelle tamperelaiselle maalarille, ja hylätty tehdasympäristö oli merkittävä jopa Euroopan mittakaavalla.
Entisen tulitikkutehtaan ja kattohuopatehtaan alue oli 30 vuoden ajan Pohjois-Euroopan suurin graffitikeskittymä. Erilaisia maalauspintoja oli tuhansia. Lopulta alue purettiin, ja tilalle rakennettiin Santalahden asuinalue.
Rakentajaksi valikoituneen Pohjola Talon rakennuksissa noudatettiin prosenttitaideperiaatetta. Tämä johti siihen, että paikalle tilattiin Tarmo Kaikkoselta ja Sebastian Schultzilta muraalimaalaus.
– Alueen historia oli luonnollisin lähtökohta teokselle, sillä olemme kumpikin taitomme velkaa tulitikkutehtaan kaltaisten paikkojen olemassaololle.
Historia sopii aiheeksi muraaleihin
– Historia on aihe, josta moni pitää ja se sopii muraaliin. Historia selittää, miksi asiat ovat nyt niin kuin ne ovat. Lempiaiheitani. Historia oli mieluisaa jo kouluaikoina.
Sebastian maalaa muraaleja Tampereelle rakkaudesta kotikaupunkiin. Tampereen historiaan hän on perehtynyt tutkimalla vanhoja valokuvia ja muuta materiaalia.
Ammatiltaan hän on kuvataiteilija.
– Valmistuin Tampereen ammattikorkeakoulun kansainväliseltä kuvataidelinjalta. Hain opiskelupaikkaa, kun laitos olisi vielä TTVO eli Tampereen taiteen ja viestinnän oppilaitos. Ammattinimikkeeksi tuli muutoksen myötä medianomi. Se on hieman häiritsevä, sillä medianomi voi tarkoittaa lähes mitä vaan. Tätä nykyä Tampereella ei voi kouluttautua kuvataiteilijaksi.
Hänen kesän pitkään työlistaansa kuuluvat tilaustyö Pispalaan, Takon muurin kunnostus sekä näyttely Tukkateekin galleriassa.
Miltä rauha näyttää
Talven työllisti Taidekeskus Salmelan näyttely.
– Salmelaan tein neljä uutta öljymaalausta. Lisäksi siellä on muutama sama työ, jotka olivat mukana viime kesän Finlayson Art Arean debyyttinäyttelyssäni Himmelblau-galleriassa.
Öljymaalausten teema on, miltä rauha näyttää. Se on ollut aiheena pari vuotta. Lopputyönsä Sebastian Schultz teki aiheesta sosiaalinen konflikti.
Tässä jutussa on kuva öljymaalauksesta Peace eli suomennettuna Rauha, joka on nyt Salmelassa.
Mäntyharjulle on valokuvaaja Anittalla ja minulla vähän turhan pitkä matka, joten teoskuva on saatu Jussi Palojärveltä.
Schultz maalaa suurille alumiinilevyille, ei pellavakankaalle. Hän on tehnyt paljon työtä sen eteen, että oppi, miten alumiinilevy pohjustetaan ja miten se käyttäytyy.
Tampereen taidemuseo on hankkinut kokoelmiinsa kaksi Schultzin öljymaalausta – Midsummerin ja Cypherin – eli on mahdollista, että ne voivat joskus ilmestyä julkiseen tilaan.
Some ei ole ihmiselle hyväksi
Kuvataiteilijan on pieni pakko olla mukana Instragramissa, joka perustuu kuviin. Schultz on Instassa, mutta päivittää harvakseltaan.
– Henkilökohtaiselle hyvinvoinnilleni some ei tee hyvää. Sitä alkaa herkästi vertailla itseään toisiin. Toiset näyttävät siellä superproduktiivisilta, tulee huijarikomplekseja ja tyytymättömyyttä itseensä.
Schultzin työhuone on nykyään Nokian Nansotalossa, minne meni moni tamperelainen taiteilija Sauli Iso-Lähteenmäen perässä. Sitä ennen työtila oli viiden minuutin työmatkan päässä Pyynikin Trikoolla, mutta ne tilat menetettiin, kun Varma myi kiinteistön.
Työhuoneiden varmistaminen taiteilijoille onkin yksi asia, johon Schultz kaipaa kaupungin panostusta.
Tämä juttu on neljäs osa Tampereen julkista taidetta esittelevästä artikkelisarjasta. Jutun kirjoittaja on saanut tarkoitukseen tukea Journalistisen Kulttuurin edistämissäätiöltä (Jokes). Lue juttusarjan aiemmat osat tästä, tästä ja tästä.
Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua
Suomen valotaiteen seura ottaa askelia koko Suomeen – ensimmäinen etappi on Finlayson
JULKINEN TAIDE | Koska Pohjoismaiden ensimmäiset sähkövalot syttyivät Finlaysonin tehtaalla vuonna 1882, Finlayson on luonnollinen kohde Suomen valotaiteen seuran polulla koko maan seuraksi.
Pääkirjasto Metso on kokonaistaideteos – Pietilöiden upea arkkitehtuuri ja taide täydentävät toisiaan
JULKINEN TAIDE | Kirjastopalvelujohtaja Niina Salmenkangas pitää pääkirjasto Metson upeimpana tilana yläaulaa. Kesken lounaan herää siihen, kuinka upea kattokupoli onkaan.
Isoa, pientä ja siltä väliltä – Ratikan taide on tullut jäädäkseen
JULKINEN TAIDE | Tampereen ratikan taide on monimuotoista. On näyttäviä maamerkkiteoksia ja skaalan toisessa päässä sanataidetta ratikkavaunun ikkunarasterissa.
Pinni47-purkutaidetalossa ei tarvitse siivota jälkiään – melkein kaikki häviää syksyllä
JULKINEN TAIDE | Tampereen keskustassa sijaitsevassa Pinni47-purkutaidetalossa ei ole tavoiteltu museon tai gallerian tunnelmaa. Valkoisia seiniä ei ole yhtään.