Tanssivieraita Tanskasta, Saksasta ja Algeriasta Kuopio Tanssii ja Soi -festivaalilla

15.06.2025
levoton tuhkimo by hanna maria gronlund kulttuuritoimitus INSTA

Dansk Danseteater: Leaning Tree. Kuva: Natascha Rydvald

TANSSI | Kuopio Tanssii ja Soi -festivaalin yhdessä illassa oli mahdollisuus nähdä kolme vierailevaa ryhmää: Miller de Nobili, Compagnie Hervé Koubi ja Danish Dance Theater.

”Kriitikko tuntee itsensä muinaismuistoksi teatterin press-rivillä, mutta nauttii kolmen teoksen tiiviistä illasta.”

Kuopio Tanssii ja Soi 12.6.2025. Miller de Nobili, There Was Still Time, Kuopion kaupunginteatterin Maria-näyttämö. Compagnie Hervé Koubi, Sol Invictus, Olvi Areena. Danish Dance Theater. Leaning Tree, Kuopion kaupunginteatterin Minna-näyttämö.

Istuudun Kuopion kaupunginteatterin suuren Minna-näyttämön press-lapuin varatulle riville. Katson tyhjiä paikkoja vieressäni ja tunnen itseni muinaismuistoksi. Missä ovat kaikki vanhat – tai uudet! – tanssiin uteliaasti suhtautuneet kriitikkokollegani?

Kuopio Tanssii ja Soi järjestettiin tänä kesänä 56. kerran. Festivaalia luotsaa nyt ensimmäistä kertaa Kenneth Kvarnström, tanssitaiteilija ja koreografi, jonka itse näin ensimmäistä kertaa esiintymässä juurikin Kuopion festivaalilla joskus 1990-luvulla.

Festivaali esityksineen, kursseineen ja oheisohjelmineen oli nyt rakennettu melkein kahden viikonlopun yli perjantaista lauantaihin. Oivaltavista ja kantaaottavista teoksistaan tunnetun tanssitaitelija Reijo Kelan ympäristötaideteos Hiljainen kansa on vaeltanut juhlavaatteissaan Kuopiosta 40 kilometrin päähän Syvänniemeen ja viipyy siellä aina lumen tuloon asti.

Uutena esiintymispaikkana käytettiin Olvi Areenaa, jonne rakennetusta näyttämö-katsomo-kokonaisuudesta sai kuulla erilaisia näkemyksiä.

Kiireiselle Kuopion kävijälle torstaipäivä mahdollisti näppärästi melkein kaikkien kansainvälisten vieraiden esitysten näkemisen. Palataan siis Kuopion kaupunginteatteriin ja illan viimeiseen esitykseen.

* *

Danish Dance Theaterin Leaning Tree oli hypnoottinen mysteeritarina, jossa sekä tanssijat että lavasteet soljuivat hämmästyttävällä pehmeydellä kohtauksesta toiseen. Matkan varrella käytetään nerokkaasti ja tyylikkäästi ripaus näyttämötaikuutta, joka yllättää ja riemastuttaa. Vähäeleiset toteutukset ylläpitävät koko ajan teoksen salaperäistä tunnelmaa.

Tarinaa, tai tarinoita, ei rakenneta itsestään selväksi tai avata käsiohjelmassa. Katsoja saa aistia tunnelman haluamallaan tavalla ja jäädä esimerkiksi pohtimaan kirjeen merkitystä. Tulkinnan mahdollisuudet ylläpitävät teoksen mysteeriä.

LEANING TREEPhoto©N T Rydvald 2

Ripaus näyttämötaikuutta sai yleisön ymmälleen Danish Dance Theaterin Leaning Tree -teoksessa. Kuva: Natascha Rydvald

Koreografi Fernando Melo on saanut teoksen palaset loistavasti kohdalleen. Teos etenee logiikalla, jossa ei ole mitään turhaa tai pitkittynyttä. Musiikki luo tunnelmaa ja valosuunnittelu on tehty erinomaisesti korostamaan ja peittämään. Tanssijat työskentelevät uskottavasti ja täsmällisellä ajoituksella.

On harmi, että oman press-rivini lisäksi kaupunginteatterissa oli muitakin tyhjiä rivejä. Yleisö oli kuitenkin löytänyt mukavasti päivän edelliseen, Olvi Areenalla nähtyyn Sol Invictus -tanssiakrobatiatykitykseen.

Ranskalais-algerialainen Hervé Koubi on monilahjakkuus, farmasian tohtori, joka perusti oman eri tanssitekniikoita vahvasti hyödyntävän Compagnie Hervé Koubin vuonna 2000. Kuopiossa nähdyn, vuonna 2023 ensi-iltansa saaneen Sol Invictus -teoksen yhdeksästätoista esiintyjästä tuskin monikaan oli vielä edes syntynyt tuolloin.

Tanssijat esiintyvät vahvoina yksilöinä, joiden monipuoliset taidot korostuivat akrobatiassa ja katutanssin eri muodoissa. Pitkä ja fyysisesti raskas teos vietiin läpi huikealla energialla ja erehtymättömällä pyörintä- ja volttitekniikalla. Olvi Areenalle rakennettu näyttämö oli ryhmälle hitusen pieni, mutta vauhdikkaat ohitukset tehtiin ammattimaisen huolellisesti.

SOL INVICTUS photo Nathalie STERNALSKI

Sol Invictusin iso ryhmä tanssi huikealla energialla ja ilolla läpi teoksen. Kuva: Nathalie Sternalski

Monipuolista yksilöllistä liikettä hyödyntävän koreografian ongelmaksi muodostui teoksen rakenne. Teos räjähtää hienosti liikkeelle, ja sen vauhtia kasvatetaan pienen suvannon jälkeen äärimmilleen. Tätä seuraa seesteisempi kauniita visuaalisia kuvia kultaisen kankaan kanssa rakentava osuus.

Lopun vauhtitykityksen pitäisi nostaa teos vielä uudelle tasolle, mutta sitä se ei enää tee. Kun joku tekee tuplakierrevoltin, pyörii käsillään tai päällään noin kuudetta kertaa, vieläpä melkein samalla paikalla näyttämöllä, tempun teho on menetetty. Se on nähty jo, liian monta kertaa. Lopun muutama yhteinen kontaktiosuus, hyppy ryhmän käsiin tai voltti olkapäiltä ovat taas sirkusakrobatian perusosaamista.

Esityksen aikana mietin myös tanssi- ja sirkusesityksen yleisökulttuuria. Mehän jökötimme kädet sylissä katsomassa huikeita temppuja, jotka sirkuskontekstissa olisivat saaneet raikuvat aplodit. Loppupuolella yleisö uskaltautui yksiin väliaplodeihin, ja toki kiitti ryhmää lopuksi anteliaasti seisaallaan taputtaen.

Iltani kolmas, mutta siis ensimmäinen teos, oli Kuopion kaupunginteatterin pienellä Maria-näyttämöllä nähty Miller de Nobili -ryhmän duetto There Was Still Time. Koreografit Maria Chiara de’ Nobili ja Alexander Miller ovat yhdistäneet teoksessa nykytanssia, katutanssia sekä teatteria dialogin muodossa.

Twst mdn kuvat Alexander Miller 2

Alessandro Ottaviani ja Nam Tran Xuan työskentelivät hienosti yhdessä. Kuva: Alexander Miller

En ihan pääse kiinni teoksen inspiraatioyhteyteen Samuel Beckettin näytelmään Huomenna hän tulee, mutta ehkä omasta (opintojen aikaisesta) perehtymisestä näytelmään on liikaa aikaa. Tanssijat Nam Tran Xuan ja Alessandro Ottaviani kuljettavat toki teeman mukaista verkkaista toimintaa sujuvasti sekä liikkeellä että puheella.

Maria-näyttämön pieni ja riisuttu näyttämökuva toimi esitykselle, mutta henkilökohtaisesti toivoisin, että valosuunnittelijat jo unohtaisivat välkkyvät valot. On ikävää saattaa katsoja migreenin partaalle jo ennen kuin esitys on kunnolla alkanut.

Merja Koskiniemi

Kirjoittaja on ollut Kuopio Tanssii ja Soi -festivaalilla ensimmäisen kerran 1970-luvulla ja ensimmäisen kerran kriitikkona vuonna 2002.

* *

Miller de Nobili: There Was Still Time

  • Koreografia Maria Chiara de‘ Nobili & Alexander Miller yhteistyössä tanssijoiden kanssa
  • Tanssi Alessandro Ottaviani, Nam Tran Xuan
  • Sävellys Gábor Halász
  • Valosuunnittelu Geohwan Ju

Compagnie Hervé Koubi: Sol Invictus

  • Koreografia Hervé Koubi
  • Assistentti Fayçal Hamlat
  • Tanssijat Francesca Bazzucchi, Badr Benr Guibi, Joy Isabella Brown, Denis Chernyk , Samuel da Silveira Lima, Youssef el Kanfoudi, Abdelghani Ferradji, Elder Matheus Freitas, Fernandes Oliveira, Oualid Guennoun, Hsuan-Hung Hsu, Pavel Krupa, Nadjib Meherhera, Ismail Oubbajaddi, Ediomar Pinheiro de Queiroz, Matteo Ruiz, Allan Sobral dos Santos, Karn Steiner
  • Musiikki Mikael Karlsson / Maxime Bodson / Steve Reich / Ludwig Van Beethoven
  • Valosuunnittelu Lionel Buzonie
  • Puvut Guillaume Gabriel

Danish Dance Theater: Leaning Tree

  • Koreografia Fernando Melo
  • Tanssijat Jessica Lyall, Lukas Hartvig-Møller, Leticia Silva, Yi Shao Li, Carlos Quezada, Lola Potiron, Nicky Daniels, Signe Lykke
  • Orkesteri Copenhagen Phil
  • Kapellimestari Christian Øland
  • Valosuunnittelu Raphael Frisenvænge Solholm
  • Lavastus Raphael Frisenvænge Solholm & Fernando Melo
  • Puvut Maria Ipsen

Lisää Kuopio Tanssii ja Soi -festivaalista täältä.

Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua

Evästeinfo
Kulttuuritoimitus

Eväste on pieni tekstitiedosto, jonka internet-selain tallentaa käyttäjän laitteelle tämän tekemän sivustovierailun yhteydessä. Evästeitä tallennetaan ainoastaan niiltä sivustoilta, joita olet käynyt katsomassa. Evästeisiin ei sisälly henkilökohtaisia tietoja ja ne ovat sivustojen kävijöille vaarattomia: ne eivät vahingoita käyttäjän päätelaitetta tai tiedostoja, eikä niitä voi käyttää haittaohjelmien levittämiseen. Käyttäjän henkilötietoja ei voida tunnistaa pelkkien evästeiden avulla.

Evästeet vaikuttavat positiivisesti mm. käyttäjäystävällisyyteen, sillä niiden avulla valitsemasi sivusto avautuu jatkossa nopeammin vrt. ensimmäinen vierailukerta.

Evästeet voidaan ryhmitellä pakollisiin sekä ns. toiminnallisiin evästeisiin, jotka liittyvät esim. tuotekehitykseen, kävijämäärien seurantaan, mainonnan kohdentamiseen ja raportointiin.

PAKOLLISET EVÄSTEET

Pakollisia evästeitä ei voi estää, sillä ne liittyvät tietoturvaan ja sivuston teknisen toiminnan mahdollistamiseen. Esim. tällä sivustolla käytössä olevat sosiaalisen median jakonapit ovat oleellinen ja itsestäänselvä osa nykypäivän modernin sivuston teknistä rakennetta - siksi sosiaalisen median laajennuksia ei voi erikseen aktivoida tai deaktivoida. Käyttämällä kyseisiä jakolinkkejä hyväksyt sen, että somepalvelujen ylläpitäjät saavat tapahtumasta tiedon, jota ne voivat yhdistää muihin toisaalta kerättyihin tietoihin.

TOIMINNALLISET EVÄSTEET

Tällä sivustolla on käytössä ainoastaan yksi erikseen lisätty toiminnallinen eväste Google Analytics, joka on mahdollista sulkea pois päältä.

Pakolliset

Ilman näitä sivuston tekniseen toimintaan voi tulla ongelmia.

Google Analytics

Sivustoon on liitetty Google Analyticsin tuottama eväste, jolla seuraamme verkkosivuston vierailumääriä ja sivuston yleistä käyttöä.