Ada Aik, moshimoshi ja Ty Roxy. Kuvat: Reetta Saarikoski / Iiro Kuosmanen / Alt Agency
FESTIVAALI | Ada Aik, Cleaning Women, Cyan Kicks, Hidria Spacefolk, KATI, Kiusa, Knife Girl, Kosmiset liskot, Elia Lombardini, Mary Ann Hawkins, Nelli Milan, moshimoshi, Nelma U, Paha Jama, Pambikallio, Pastis, Pehmoaino, Suosikki, Tuomas Henrik Jeesus Kristuksen bändi, Ty Roxy ja 100 muuta – tervetuloa Tampereelle!
Antti Lähde ja Ilkka Valpasvuo, tekstit
Suomen suurin showcase-festivaali Lost In Music (28.9.–1.10.2022) järjestetään Tampereella nyt jo viidennentoista kerran. Tampereen keikkapaikat ja konserttisalit täyttyvät neljän päivän ajaksi uudesta ja kiinnostavasta musiikista, kun festivaali tuo kaupunkiin reilusti toistasataa artistia ja samaan aikaan järjestettävän Music x Media -tapahtuman myötä myös satamäärin musiikkialan ammattilaisia.
Lost In Musicin tapahtumapaikkoina toimivat tänä vuonna Tullikamari (Pakkahuone & Klubi), Olympia, G Livelab, Yo-talo, Telakka, H5, Secret Sauceity, O’Connell’s ja Maanalainen. Tarkempaa tietoa keikkapaikoista ja niiden sijainnista löydät täältä.
Kokosimme 20 kiinnostavaa yhtyettä ja artistia Tampereen klubeille ja konserttisaleihin levittäytyvän festivaalin ohjelmistosta. Artistit on listattu alle aakkosjärjestyksessä.
Jätimme listauksesta pois kaikkein vakiintuneimmat nimet, kuten 22-Pistepirko, Yonan, Arpan, Antti Aution, Mokoman, Litku Klemetin, Eevil Stöön, Stepan, Mallan, Rytmihäiriön, Tero-Petrin ja Cledosin – heidän keikoille osaatte kyllä ilman neuvojammekin.
Tässä siis kaksikymmentä tärppiä Ada Aikista moshimoshin kautta Ty Roxyyn. Nähdään keikoilla!
Lost in Music Tampereella 28.9.–1.10.2021. Lisätietoa festivaalin verkkosivuilta ja Tiketistä.
* *
#1 Ada Aik
Karin Mäkiranta ei tee uransa seuraamisesta aivan yksinkertaista. Mäkirannan kuulaaneteeristä lauluääntä on voinut kuulla tänä vuonna jo kolmen eri projektin julkaisulla: Karina-yhtyeen Yhdessä-EP:llä, Mikko Pykärin (Regina) kanssa muodostamansa Babel-yhtyeen Yoga Horror -albumilla sekä Ada Aik -sooloprojektin The Mysterious Life of Ada Aik -esikoislevyllä.
Vaikka Mäkirannan touhu voi vaikuttaa markkinoinnillis-urasuunnittelullisesta näkökulmasta sekavalta, on hänen musiikillinen visionsa projektista riippumatta kirkas ja selkeä. The Mysterious Life of Ada Aik yhdistää 1990-luvun deep housen seesteisimpiä sävyjä intiimisti rupsuttavaan indietronicaan, new age -huhuiluun ja elektroakustisiin tuotantojippoihin. Albumin avausraidalla Body elementit kohtaavat kenties kaikkein koukuttavimmin.
Ada Aik, Aho ja Elia Lombardini Telakalla to 29.9. Ovet klo 20.30, liput 15 euroa.
* *
#2 Cleaning Women
Pyykinkuivaustelineitä ja muita itse rakennettuja soittimiaan jo yli kaksi vuosikymmentä yli 600 keikalla 20 eri maassa operoinut Cleaning Women esiintyy siivousrobotteina ja taikoo kilkattavista ja kalkattavista soittimistaan tarttuvan melodista ja hypnoottisesti leijailevaa roskalavadiskoa, jossa kaikaa niin elokuvallinen maisemallisuus kuin hikinen transsi.
Avantgardisesta lähtökohdasta huolimatta Cleaning Womenin siivoustelinehypnosamba saa aina aikaan tanssit. Soittajat CW0, CW03 ja CW04 ovat säestäneet mykkäelokuvia ja toteuttaneet monenlaisia erikoisprojekteja. Tuorein albumi Intersubjectivity ilmestyi Svartin julkaisemana vuonna 2019.
Cleaning Women, Mikko Joensuu ja PK Keränen & Leija Lautamaja G Livelabissa to 29.9. Ovet klo 20.30, liput 25 euroa.
* *
#3 Cyan Kicks
Uuden musiikin kilpailu olisi voinut päättyä Cyan Kicksin voittoon ilman The Rasmuksen vuosikymmenien kansansuosiota ja tarkkaan harkittua kampanjaa. Vuodesta 2016 toiminut nelikko yhdistelee moderniin rockmusiikkiinsa sävyjä niin elektronisesta maailmasta kuin hevimaailman päällekäyvyydestä, mutta asemoituu jonnekin alternative rockin vähemmän tuhnuiseen siipeen. Sanapari disko ja metalli on myös mainittu.
Kolean energistä soittoa koristaa solisti Susanna Alexandran kuiskailevasta ärhäkkään vaihteleva laulu. Kitaristi Niila Perkkiön kanssa sävellettyjen ja sanoitettujen kappaleiden ohella Euroviisupaikasta kilpaillut Hurricane-kappale kirjoitettiin Amaranthe-laulaja Elize Rydin kanssa.
Cyan Kicks, Mokoma, Stoned Statues, Fear Of Domination, Detset, Dirt ja Beyond Awareness Tullikamarilla ke 28.9. Ovet klo 19.30, liput 29,50/35 euroa.
* *
#4 Hidria Spacefolk
1990-luvun lopulta asti transsimaista avaruusrockiaan tuutanneet Hidria Spacefolkin hypnoottiset hipit ammentavat laukaten kaahaavaan ja progressiivisesti poukkoilevaan soittoonsa konerytmejä, itämaisia mausteita ja lämpimiä mutta korkeuksiin ulottuvia melodioita.
Harvemmin musiikkimedioiden valokeilassa loistaneen kuusikon soitossa kaikaa niin Kingston Wallia kuin Ozric Tentaclesia. Livetilanteessa jamit käynnistyvät saman tein ja laukan juurevuus vie todistetusti mukanaan. Yhtyeen soitossa on paljon muutakin hapokasta kuin kitaristi Mikko Hapon nimi.
Hidria Spacefolk, Polymoon ja SUAD G Livelabissa pe 30.9. Ovet klo 21, liput 25 euroa.
* *
#5 KATI
Monipuolisen Karhuvaltio Records -levy-yhtiön talliin kuuluva KATI herätti huomiota viimevuotisilla singleillään Yksin ja Femme Fatale, joiden öisen tummassa soundissa soi jotain sellaista, jota ei näin hyvin toteuttuna ole suomalaisessa popissa liian usein kuultu.
Turkulaisartistin tänä vuonna ilmestynyt minialbumi Ehjä/Rikki laajensi KATIn tyylikirjoa eleganttiin house-poppiin ja toisaalta 1990-lukuisen vaihtoehtorockin suuntaan. Vähäeleisesti tyylittelevässä musiikissa huokuu rohkeutta, tyylitajua ja kokeilunhalua, joka saa odottamaan kiinnostuneena artistin seuraavia siirtoja.
KATI, Nghtrdio ja Musta Hanhi Maanalaisessa pe 30.9. Ovet klo 21, liput 10 euroa.
* *
#6 Kiusa
Kiusan Säkin joudut helvettiin oli yksi viime vuoden riemastuttavimpia suomenkielisiä rocksinglejä – positiivisia ja läpeensä melodisia punk pop -anthemeita kaikenkattavaa kusipäisyyttä vastaan ei voi milloinkaan olla liikaa.
Vuonna 2019 Helsingissä perustettu yhtye on julkaissut yhden EP:n (Kiusa, 2020) ja puolentusinaa singleä, ja taso on pysynyt tasaisen korkeana Et saa kiinni -debyyttijulkaisusta tuoreeseen, weezermäisestä jyräävään 52 kertaa -hittiin. Kiusan tähänastisen tuotannon kuuntelee läpi alle puolessa tunnissa – ja sen jälkeen heti uudestaan.
Kiusa, The Toxics ja Kihlat Maanalaisessa klo 28.9. Ovet klo 20.30, liput 10 euroa.
* *
#7 Knife Girl
Taiteilijanimellä olli (pienellä alkukirjaimella) Soundcloud-suosikiksi jo varhain teini-iässä noussut Lili Aslo on 21-vuotias muunsukupuolinen tuottaja-artisti, jolla on tuoreen Knife Girl -debyyttialbumin perusteella mahdollisuuksia vaikka mihin.
Soliti Recordsin julkaisemalla Uniform-levyllä kuullaan vähän kaikenlaista emoballadeista sokeriseen bailupoppiin ja kunnianhimoisista minisinfonioista kokeellisiin funk-jameihin. ”Aslo tuntuu vetäneen yhteen kaiken mitä on vuosien varrella tehnyt ja mistä on milloinkaan kiinnostunut, ja seuloneen materiaalista mukaan kaiken käyttökelpoisen”, kirjoitti Antti Lähde Helsingin Sanomien levyarviossa.
Knife Girl, Ty Roxy ja Venior Telakalla pe 30.9. Ovet klo 21, liput 15 euroa.
* *
#8 Kosmiset liskot
Kosmiset liskot sotki sun diskot! Vuonna 2009 aloittaneen breikkiryhmä Cosmic Lizard Squadin yhteyteen syntynyt kolmiääninen räppiryhmä julkaisi debyytti-EP:nsä Terraarion vuonna 2021.
Kosmisten liskojen positiivisleimainen leppoisa sanailu, vahvat bassosamplelinjat ja niskaa mukaan nappaava hengittävä syke ovat kuin auringonvalon pilkahdus suomiräppiä leimaavan tummasyisemmän ikuisen marraskuun synkistelyjen keskellä. Mikkimiehet CaliLeo, Kaartis ja Lil’E ovat luoneet tamperelaiseen skeneen hyvää pöhinää, eikä hommasta ole nähty kuin ensimmäiset askeleet.
Kosmiset liskot, Paha Jama, MC Koo ja Stepa Yo-talolla la 1.10. Ovet klo 20, liput 25 euroa.
* *
#9 Elia Lombardini
Lost in Musicin reilun sadan esiintyjän joukossa Elia Lombardini on todennäköisesti ”erilaisin”. Suomalais-italialainen säveltäjä, tuottaja ja viulisti on tullut tutuksi yhteistyöstään kotimaisten huippuartistien kanssa (mm. Vesta, Ruusut, The Holy), mutta In Death and the Hunger for a Thousand Livesin kaltaista yllätystä tuskin osasi kovin moni odottaa.
Lombardinin instrumentaalinen esikoisalbumi tutkii modernin klassisen ja popin katvealueita, välillä abstraktimmin ja välillä melodisemmin. Suomessa ”tällaista” ei ole tehnyt juuri kukaan, maailmalla muun muassa Nils Frahmin ja Max Richterin kaltaiset tekijät – sekä Lombardinin tavoin maksimalistista tykittelyä ja elektronisia purkauksia pelkäämätön Anna Meredith.
Elia Lombardini, Ada Aik ja Aho Telakalla to 29.9. Ovet klo 20.30, liput 15 euroa.
* *
#10 Mary Ann Hawkins
Esikoisalbuminsa toukokuussa Svartin kautta julkaissut helsinkiläinen surf rock -viisikko Mary Ann Hawkins on yksi kuluvan vuoden parhaita debytantteja. Laika & The Cosmonautsin, The Venturesin ja Dick Dalen jalanjäljillä omalla energisesti kaahaavalla kaavallaan rautalankaista surffia taituroiva yhtye perustettiin vuonna 2015. Elokuvalliset maisemat ammentavat Morriconelta, Niko Wilkinsonin saksofoni tuo mukavaa viiltävyyttä kitaravetoiseen kaavaan.
Kuten Ilkka Valpasvuo asian tiivisti Kulttuuritoimituksen levyarviossa: ”Mary Ann Hawkins on saanut luotua jo debyytilleen kiinnostavan kokonaisuuden persoonallisilla mausteilla somistettua instrumentaalisurffia, jossa on imua, ideaa ja mukaansatempaavia maisemia.”
Mary Ann Hawkins, Sir Liselot ja Einari Stylman Secret Saucietyssä to 29.9. Ovet klo 18.30, liput 15 euroa.
* *
#11 Nelli Milan
Nelli Milan esittäytyi 2010-luvun puolivälissä Yli naapurin aitojen -albumilla, joka yhdisteli suomenkielistä radiopoppia ja rosoisempaa indierockia aivan lupaavasti. Bändimusiikki kompromisseineen jäi kuitenkin pian taakse, ja oululaislähtöinen tuottaja-lauluntekijä alkoi keskittyä elektronisempaan soolotuotantoon.
Tulokset eivät olleet välttämättä heti kovin vakuuttavia, mutta viimeistään viime vuonna ilmestyneellä Levottomat luut -EP-kaksikon ykkösosalla viisasten kivi löytyi. Nyt Nelli Milanin musiikki soi luontevasti ja persoonallisesti jossain Mallan klubihousen sekä Vesalan ja Chisun elektronisen suomipopin maisemissa.
Nelli Milan, Malla, Business City ja Cyril Awakens Tullikamarilla la 1.10. Ovet klo 19, liput 20 euroa.
* *
#12 moshimoshi
Vuonna 2020 koronapandemian pysähtyneisyydessä perustettu moshimoshi (kirjoitetaan pienellä) on mielenkiintoisimpia viime vuosien aikana pinnalle nousseista 2000-luvun emosta ammentavista yhtyeistä. Intensiivisistä live-esiintymisistään tunnettu yhtye on viime vuonna julkaissut debyyttisinglen ja EP:n, joissa huutolaulu, energisesti polveileva vauhdikas rytmi ja huohottavasti vaeltelevat kitarasärökimallekuviot lyövät kättä yhteen mukavan iloisesti.
Vaikka moshimoshi on toki teemaan kuuluvan kipakkaa, äkäistä ja päällekäyvää, onnistuu se samalla olemaan kohtuullisen ilmavaa ja enemmän tanssimaan innostavan aggressiivista kuin angsteilevaa. Corepunk, kitara-alternative ja jazz-polveilu viihtyvät samassa veneessä. Nelihenkisen yhtyeen debyyttialbumi on työn alla ja sen tulee julkaisemaan All That Plazz -yhtiö yhdessä Playgroundin kanssa.
Moshimoshi, Sorsajengi ja Suosikki Secret Saucietyssä pe 30.9. Ovet klo 20.30, liput 15 euroa.
* *
#13 Nelma U
Nelma U eli Alma Uimonen tuli niin sanotusti puskista julkaistessaan toissakesänä minialbuminsa Vol. 1 hädin tuskin täysikäisenä. Levy oli Suomen oloissa jotain uutta ja erilaista; kotimaisista artisteista tulivat mieleen lähinnä Draama-Helmi ja Liisa Tanin Sir Liselot, vaikka näiden haahuilevaan hämyisyyteen verrattuna Nelman soikin kirkkaammin, karamellisemmin, popimmin ja ”internetimmin”.
Keikkoja Nelma U on tehnyt toistaiseksi maltillisesti, vähä vähältä itsevarmuutta kartuttaen. Kesän Festivaali-festivaalilla meininki oli jo kohdillaan. Ennen kaikkea ilahdutti Nelman anteeksipyytelemättömyys ”livemusiikkiin” liitettyjen vaatimusten ja odotusten edessä: kun kerran musiikki on pääosin tietokoneella ohjelmoitua, täytyy nappulan painamisen ja mikrofoni kourassa ympäri lavaa hölkkäämisen riittää live-esiintymiseksi. Turha teeskennellä muuta!
Nelma U, Eevil Stöö, Elias Gould, Matriarkaatti ja Figaro Tullikamarilla pe 30.9. Ovet klo 21, liput 25 euroa.
* *
#14 Paha Jama
Instrumenttivetoisia hiphop-yhtyeitä on harvassa. Tamperelainen kuusikko Paha Jama on räiminyt rytmiä vuodesta 2018 lähtien, debytoiden Pahassa Jamassa -EP:llään vuonna 2020. Kuluvana kesänä Nipponin ja Napaketun räpäytysten johtama orkesteri siirtyi pitkäsoittokantaan Eiköhän se riitä -albumin myötä.
Soittajien taustalta löytyy eri musiikin lajityyppien virityksiä laidasta laitaan, mikä kuuluu soiton värikylläisyydessä. Settiin mahtuu niin svengaavaa räp-juoksutusta, funkkaavaa rytmiä kuin Extremen More Than Words -slovarin mieleen tuovan Sielunruokaa-tunnelmoinnin akustista haaveilua. Onko Tulenkantajat saanut viimein arvoisensa manttelinperijän?
Paha Jama, Kosmiset liskot, MC Koo ja Stepa Yo-talolla la 1.10. Ovet klo 22.30, liput 25 euroa.
* *
#15 Pambikallio
Elokuussa tuli todistettua Pyynikin Festivaali-festivaaleilla, kuinka livekokoonpanossaan viisihenkiseksi kasvaneen Pambikallion dreampopin harsoinen pop-psykedelia saatteli niityllisen kansaa hymyilevän raukeaan hypnoosiin. Eteerisen ja kuulaasti leijailevan soiton kruunaa Pauliina Koivusaaren korkealla silittelevä ja humiseva laulu, mutta myös terävämpiä kitarasointuja ja tanssijalkoja tarjoiltiin. Yhtyeen soundi on herkullisen utuinen ja ainakin kotimaan mittakaavassa melko lailla omalla sivullaan.
Vuonna 2019 Göteborgissa alkunsa saanut yhtye julkaisi debyyttialbuminsa maaliskuussa Helmi Levyjen kautta ja seuraaja on jo valmistelussa. Lost In Musicin sivuilla lupaillaan, että tulevan levyn materiaalia on myös livenä luvassa.
Pambikallio, Yona, Litku Klemetti ja Anna Järvinen Olympiassa to 29.9. Ovet klo 20, liput 25 euroa.
* *
#16 Pastis
Pastis ei pyri muuttamaan maailmaa musiikillaan. Sen rennossa ja melodisessa kitararockissa on kaikuja The Kinksin klassisesta laulunkirjoittamisesta, The Coralin utuisesta psykedeliasta, futiskatsomoissa raikuvista brittipop-rallatuksista ja Rolling Blackouts Coastal Feverin kaltaisten 2000-luvun indieyhtyeiden napakammasta soundista.
Circles-debyyttialbumin vuonna 2019 julkaissut helsinkiläiskvintetti on julkaissut tänä vuonna kaksi maistiaista tulevalta kakkosalbumiltaan. Niistä jälkimmäinen, It’s a Wonderful Life, palauttaa melankolisen haikealla tunnelmallaan mieleen australialaisen The Churchin 1980-luvun pophelmen Under the Milky Way ja herauttaa siten kyyneleen jokaisen tämmöisistä hommista mitään ymmärtävän silmäkulmaan.
Pastis (klo 20) ja Rain Diary (klo 21) O’Connell’sissa to 29.9. Vapaa pääsy.
* *
#17 Pehmoaino
Pehmoaino eli vuosikymmenen takainen The Voice Kids -voittaja Aino Morko on noussut reilussa vuodessa suosiossa sellaiselle tasolle, että tietäjien höpinät ”seuraavasta isosta jutusta” on aika alkaa ottaa tosissaan. Kaihoisa popballadi Haluun takas mun perhoset on kerännyt Spotify-kuunteluja jotakuinkin täsmälleen yhtä paljon kuin Suomessa on ihmisiä.
Pehmoainon tuorein single on TikTok-aikakaudelle tyypillinen kierrepallo-cover. Mikä tahansa ajan poimuihin unohtunut kappale saattaa nousta uudelleen hitiksi milloin ja missä vain; Pehmoainon tapauksessa tikka osui Indica-yhtyeen Ikuiseen virtaan. Miksipä ei!
Pehmoaino, Rony Rex, Cledos, Costee, Robin Packales, Ramses II, Melo ja Rosa Coste Tullikamarilla pe 30.9. Ovet klo 21.15, liput 27 euroa.
* *
#18 Suosikki
Tamperelainen Suosikki on julkaissut kuluvan vuoden aikana kaksi ensimmäistä singleään ja noussut monen rosoisen kitararockin ystävän uudeksi suosikkibändiksi. (Huomasitteko, mitä tein?) Ei se oo tyhmää nakuttaa napakasti, Fugazin kaltaisista post-punk- ja post-hardcore-yhtyeistä muistuttaen. Arki on mun huora rokkaa puolestaan laiskemmin naatiskellen, Jussi Kaholan turinoidessa Sur-rur-henkistä puhelauluaan reilun kuuden minuutin verran.
Kaholalla (Tryer, Frivolvol) on vankka historia tamperelaisessa vaihtoehtorockissa, eikä bändin kokoonpanoon ole muutenkaan keltanokkia eksynyt. Jamppa Järvinen muistetaan Wastedista ja Abduktiosta, Sakari Taskinen Pornorphansista ja rumpali Antti Hietala muun muassa Iisan, Tigerbombsin sekä I Was a Teenage Satan Worshipper taustalta.
Suosikki, Moshimoshi ja Sorsajengi Secret Saucietyssä pe 30.9. Ovet klo 20.30, liput 15 euroa.
* *
#19 Tuomas Henrikin Jeesuksen Kristuksen bändi
Pitkän linjan oululaiset vinoaskeleisen rockin profeetat Tuomas Henrikin Jeesuksen Kristuksen bändi on kiva saada jälleen estradeille. Tuomas Henrikin johtamassa orkesterissa on paljon muutakin upeaa kuin soittajien komeat taiteilijanimet Tilli Taikina aka. Tuuli Meijerit, Kreikka Mäklätsä, Heppi Pitkätossu, Fist Fist Twerkinharju ja Orja Kariseva.
Vuodesta 2005 kansaa hämmentänyt, oululaisesta nukketeatterista alkunsa saanut yhtye on julkaissut neljä albumia, joissa se liikkuu musiikillisesti äkkiväärän vaihtoehtorockin, vaaniskelevasti leijailevan folkin tai elektronispsykedeelisen post-muniinpuhaltelu-sludge-jazz doom-punkpopin äärellä, vaihtelevasti tarpeen ja tilanteen mukaan. Livenä Tuomas Henrikki osaa yhdistellä oivasti rankkuutta ja heleää melodisuutta, hylkäämättä silti hetkeäkään taustalla väreilevää ilkikurisuutta.
Tuomas Henrikin Jeesuksen Kristuksen bändi, Sepikka ja Sophia Mitiku G Livelabissa ke 28.9. Ovet klo 20, liput 25 euroa.
* *
#20 Ty Roxy
Tamara Luonto-, Plastic Tones-, KISSA- ja Ghost World -yhtyeistä tuttu Tytti Roto sukeltaa Ty Roxy -alter egollaan 1980- ja 1990-lukuiseen disco- ja dance-musiikkiin ja toteuttaa siitä omaa indiepopahtavaa lofi-visiotaan vintagesyntetisaattoreilla ja ilmaisohjelmilla. Halpuus ei silti tarkoita, että musiikillinen aita ylitettäisiin siitä missä se on matalin.
音楽 (Music) -debyyttialbumilla (Fonal, 2021) soi kasaristi tuhnuinen mutta mukaansatempaavasti soljuva, eteerinen ja melodinen musiikki, jonka neonvaloisessa sykkeessä on samaan aikaan kuulasta kaihoa, hellivää lämpöä ja pehmeää juoksua. Kesän Uusi Tampere -keikallaan Ty Roxy sai Hiedanrannan pihan svengaamaan äänentoisto-ongelmista huolimatta. Nyt on uusi tilaisuus hurmata tamperelainen yleisö.
Ty Roxy, Knife Girl ja Venior Telakalla pe 30.9. Ovet klo 21, liput 15 euroa.
Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua
We Jazz oli modernin jazzin juhlaa – reportaasi festivaalin päätöslauantailta Töölön Korjaamolta
FESTIVAALI | Jazzdiggari Matti Nives on luotsannut nykyjazziin erikoistunutta We Jazz -festivaalia vuodesta 2013 lähtien. Ohjelmaa riitti kokonaisen viikon ajaksi.
Cecilia Damströmin timanttinen Information pureutuu informaatiotulvaan ja kannustaa lähdekritiikkiin
KONSERTTI | Tampere Filharmonian Cecilia Damströmiltä tilaama Information soi orkesterin konsertissa maailmanensiesityksenä. Tampere-talossa kuultiin myös Paul Lewisin Beethoven-pianismia sekä Brahmsin sinfonia.
Kirill Karabits ja Tampere Filharmonia osoittivat, että Ukrainan kulttuuria ei niin vain nujerreta
KONSERTTI | Tampere ja Kiova ovat olleet ystävyyskaupunkeja 70 vuotta. Tampere-talon perjantaisessa konsertissa juhlittiin sitä ja itsenäisen Ukrainan selviämistä.
Antiikin myyttejä ja Raamatun tekstejä Mozartin sävelkielellä – Idomeneo Musiikkitalossa oli suuri elämys
OOPPERA | Vanhaan taruun ja osin vanhaan testamenttiinkin perustuva libretto kulki synkästä alusta valoisaan loppuun, jossa lähes kaikki kokivat, mikä voima rakkaudella voi olla.