Tummat luoksepäästämättömät silmät yllättivät Carmenista maalauksia tehneen Maria Laurikan

19.02.2020
20200213 143702 e1582048442146

Tampere-talon talvipuutarha tulee mukaan Tampereen Oopperan Carmenin kuumaan maailmaan kuvataiteilija Maria Laurikan pysäyttävän triptyykin myötä.

Anne Välinoro, teksti ja kuvat

Maria Laurilan triptyykki, kolme teosta käsittävä kokonaisuus, pysäyttää Tampere-talon toiseen kerrokseen johtavalla terassilla.

Tupakkatehtaan Carmenin mustat, luoksepäästämättömät silmät, sotilas Don Josen epätoivo ja matadori Escamillon itsevarmuus tulevat kohti.

Laurikkaa Carmen on kiehtonut jo pitkään. Ei vain oopperan musiikki, vaan erityisesti tarina pakkomielteisestä rakkaudesta, hyväksikäytöstä ja ylpeydestä.

Hetken huumaa ja syvyyttä

Miksi kotikylän Micaela ei vakuuta Don Joseta? Miksi Carmen haluaa vain hetken huumaa ja käyttää miehiä kuin savukkeita?

Mitä Laurikka tunsi nähtyään Marco Bjurströmin Tampereen oopperalle ohjaaman Carmenin?

– Sydän kyllä lepatti. Kaikki se intohimo, mustasukkaisuus ja draama, siellä ne olivat päähenkilöiden kanssa. Don Jose, joka on rakkautensa uhri, tekee lopulta väkivallanteon rakkautensa ajamana ja sen tähden.

Laurikan triptyykin punaisena lankana on Carmenin käsi rannerenkaineen. Miksi?

– Rannerenkaat kuvastavat Carmenin kevytkenkäisyyttä, vähän paheellisen elämän helinää ja muuta elämäniloista olemusta.

– Ne siirtyvät jokaisessa teoksessa toiseen kohtaan, viimeisessä kuvassa ne ovat härän sarvessa ja sinetöivät siten Carmenin kohtalon.

Maria Laurikan Carmen-aiheinen triptyykki on esillä Tampere-talon Talvipuutarhan yllä olevalla terassilla.

Savu tulee mukaan

Toinen teoksia lävistävä teema on sininen savu. Se kuvastaa Carmenin työpaikkaa tupakkatehdasta, mutta myös sitä, miten elämä katoaa lopulta savuna ilmaan, Laurikka pohtii.

Onko teoskokonaisuus katsojalle ikään kuin käyntikortti Carmen-oopperaan?

– Kyllä näin voi ajatella. Ei tietysti ole pahitteeksi, että on tutustunut Carmenin maailmaan ennakolta ja tuntee päähenkilöt, mutta itse tuon oman draamallisen näkemykseni heidän tarinaansa.

Laurikan tausta on sekä teatterissa että kuvataiteessa. Viimeiset toistakymmentä vuotta hän on maalannut ammatikseen.

Laurikka työskenteli aikoinaan parikymmentä vuotta Tampereen Teatterin, Jyväskylän teatterin ja Kuopion kaupunginteatterin kuiskaajana.

Hyvinkään taidekoulun käytyään hän keskittyi yhä enemmän maalaamiseen, grafiikkaan, valokuvaukseen ja piirtämiseen.

Laurikka on pitänyt toistakymmentä yksityisnäyttelyjä ja hän on ollut mukana useissa yhteisnäyttelyissä. Laurikan teoksia on myös julkisissa tiloissa.

Moni tamperelainen lukiolainen on saanut häneltä oppia kuvataiteessa.

Yksityiskohta Carmen-triptyykistä, Carmen.

Ymmärränkö varmasti oikein? Pitääkö ihmisen olla tietyn ikäinen ymmärtääkseen Carmenin tematiikkaa, kaupankäyntiä rakkaudella?

– Mielestäni ei. Kyllä se avautuu nuoremmillekin. Meissä kaikissa on rakkautta, kateutta, mustasukkaisuutta ja intohimoa iästä riippumatta. Ne negatiiviset tunteet syntyvät meissä jo nuoruudessa.

Onko tämän ajan julkkisliitoilla ja niistä avautumisella somessa ja iltapäivälehdissä yhtymäkohtia Carmenin tarinaan ja suosioon?

– Totta se on, että näillä asioilla nykyään mässäillään ja julkisuuden valokeilassa olevat ihmiset liittoineen ja rakkauksineen ottavat hyödyn näkyvyydestä ja draamoistaan.

Jos Laurikka jatkaisi vielä Carmen-aiheisten maalausten sarjaansa, hän saattaisi ottaa aiheeksi valoisan rakkauden, Don Josen ja Micaelan suhteen.

– Teemoja voi kehitellä loputtomiin, Laurila naurahtaa.

Tumma silmä pohjaton

Kun Laurikka maalasi teoksiaan, tapahtui outoja. Kun taiteilija jätti teoksen lepäämään päivän päätteeksi, Carmenin mustat, pohjattomat silmät jäivät mieleen koko yöksi. Ne tuntuivat imaisevan mukaansa syvyyksiin.

Escamillon ja Don Josen katse seurasi myös tekijää vapaa-ajalle, mutta tällä katseella oli selvä kohde ja mieli.

Onko teoksista tullut jo kyselyjä?

– Kyllä. Mielestäni ne sopisivat mihin hyvänsä julkiseen paikkaa, jossa ollaan musiikin ja esittämisen kanssa tekemisissä.

– Seuraavaksi haluaisin edelleen kuvata draamaan liittyviä teemoja. Tosca kiehtoo kovasti, Laurikka miettii.

Maria Laurikan Carmen-aiheiset teokset Tampere-talon Talvipuutarhassa Carmen-oopperan ajan helmikuun loppuun. Anne Välinoro ja Maria Laurikka keskustelevat Tampere-talon lämpiössä keskiviikkona 19.2. klo 17.45 Carmenin teemoista kuvataiteilijan silmin.

Maria Laurikka on myös opettanut kuvataidetta tamperelaisissa lukioissa.