Pirkanmaan Saksofonifestivaalin orkesteritapahtuma Tuomiokirkossa vuonna 2022. Kuva: Eero Saunamäki
MUSIIKKI | Pirkanmaan Saksofonifestivaalin orkesteritapahtumassa eri-ikäiset ja -tasoiset soittajat kokoontuvat yhteen genre-rajoista välittämättä. Kahden vuoden jälkeen palaava festivaali käynnistyy tiistaina.
Kikka Holmberg, teksti
Saksofonin ammattilaisia, opiskelijoita ja harrastajia hemmotellaan, kun Pirkanmaan Saksofonifestivaali (23.–28.4.2024) järjestetään Tampereella kahden vuoden tauon jälkeen. Konserttien ja koulutuksen lisäksi ohjelmassa on muun muassa Olli-Pekka Tuomisalon luento saksofonin varhaisvaiheista Suomessa sekä Masa Orpanan järjestämä työpaja, jossa pureudutaan saksofonin rooliin roots-musiikin näkökulmasta.
Viikonloppuna kootaan kolme eritasoista saksofoniorkesteria, joihin kuka tahansa voi ilmoittautua mukaan soittamaan. Ohjaajina ja kouluttajina toimivat ammattilaiset Tampereen konservatoriosta, Pirkanmaan musiikkiopistosta ja Kaartin soittokunnasta.
* *
Ajatus saksofonifestivaalista kehkeytyi Alba Recordsin entisen toimitusjohtajan Timo Ruottisen, muusikko-säveltäjä Petri Niemisen ja saksofonisti Masa Orpanan toiveista saada Tampereelle saksofoniorkesteri. Suunnitelmiin pyydettiin mukaan Kalle Oittinen, joka nykyisin on festivaalin yhdistyksen puheenjohtaja.
– Tapahtumaa alettiin kasata oppilasorkesterien kautta, Oittinen kertoo.
– Se laajeni niin, että mukana on monta eritasoista orkesteria.
Festivaalin alkutaival oli takkuinen.
– Pyrimme järjestämään tapahtuman ensimmäistä kertaa keväällä 2020. Sibelius-Akatemiasta ja Kaartin soittokunnasta saatiin kouluttajat pitämään mestarikursseja. Siinä vaiheessa tajusimme, että meillä oli mukana Kaartin soittokunnan koko saksofonikvartetti Aava eli Joonatan Rautiola, Eero Saunamäki, Samu Metsänen ja minä. Päätimme järjestää konsertin. Sattumalta kävi myös niin, että samana viikonloppuna saksofonitaiteilija Esa Pietilä oli pitämässä urkuri Pétur Sakarin kanssa konsertin Tampereella, ja siitäkin tuli osa festivaalia. Yhtäkkiä orkesteriviikonloppu ja koulutustapahtuma olikin minifestari, Oittinen muistelee.
– Koronarajoitukset kuitenkin astuivat voimaan juuri samana viikonloppuna kuin tapahtuman piti olla. Seuraavana vuonna yritettiin uudestaan, mutta rajoitusten vuoksi silloinkaan ei ollut mitään mahdollisuuksia. Ensimmäinen kokonainen festari saatiin kasaan vuonna 2022. Nyt ollaan ikään kuin ajauduttu siihen, että meillä on viikon mittainen festari.
Festivaalin seuraava tavoite on saada sekä esiintyjiksi että kouluttajiksi kansainvälisiä ammattilaisia.
* *
Oittisen mukaan tapahtumasta tekee erityisen se, että tarjolla on sekä korkeatasoisia konsertteja että matalan kynnyksen harrastustoimintaa ja hyvää koulutusta mahdollisille tulevaisuuden saksofonisteille.
– Viime kerrasta jäi päällimmäisenä mieleen se, että festivaalista tuli kaikille yhteinen juttu varsinkin, kun orkesteritapahtumassa ihan eri-ikäiset ja eritasoiset soittajat kokoontuivat yhteen genre-rajoista välittämättä.
Tämän vuoden tapahtumista Oittinen nostaa esille lauantain gaalakonsertin Tampere-talon Pienessä salissa.
– Se esittelee hyvin saksofonin monipuolisuutta.
Konsertissa esiintyvät Kaartin Saksofonikvartetti, Hot Heros, Tampere Big Band sekä duo Harri Lehtinen (marimba) ja Kalle Oittinen (saksofoni). Kantaesityksenä konsertissa kuullaan Petri Niemisen Suite II for saxophone soloist and big band, jonka solistina soittaa Jukka Hänninen. Festivaali huipentuu sunnuntaina 28.4. Tuomiokirkossa järjestettävään konserttiin, jossa orkesterit soittavat musiikkia Vivaldista Gershwiniin ja Griegistä Piazzollaan.
* *
Suomalaisten klassisten saksofonistien kärkijoukkoon kuuluva Oittinen toimii tällä hetkellä saksofoninsoiton lehtorina Tampereen konservatoriossa sekä opettaa saksofonia ja saksofonipedagogiikkaa Tampereen Ammattikorkeakoulussa ja Sibelius-Akatemiassa. Lisäksi hän on kysytty kouluttaja sekä vieraileva opettaja niin kotimaassa kuin ulkomailla.
– Soitan nykymusiikkia ja romanttista ohjelmistoa ja kaikkea niiden väliltä eli oikeastaan kaikkea, mitä saksofonilla voi klassisen musiikin puolella tehdä, kuvailee Oittinen, joka opetustyönsä lisäksi toimii säännöllisesti avustajana sinfoniaorkestereissa ja soittokunnissa.
– Työssäni saksofonistina ja opettajana pyrin nostamaan soittimen tunnettuutta klassisena soittimena, jonka voi rinnastaa sinfoniaorkesterin puhaltimiin, sekä kehittämään koulutusta kaikilla eri tasoilla niin Tampereella kuin valtakunnallisesti.
Tähän liittyen Oittinen järjesti vuosina 2021–2022 SKR:n Pirkanmaan rahaston myöntämällä apurahalla konsertti- ja opetuskiertueen pianisti Tuomas Turriagon kanssa. Osana projektia olivat Paavo Korpijaakon, Minna Leinosen, Roope Mäenpään ja Tuomas Turriagon pedagogiseen ja taiteelliseen käyttöön säveltämät saksofoniteokset. Kiertueeseen sisältyi Oittisen jokaisella vierailupaikkakunnalla pitämä mestarikurssi ja työpaja saksofonin edistyneistä tekniikoista.
– Pedagogisena lähtökohtana oli luoda eritasoisille soittajille sopivaa ja inspiroivaa ohjelmistoa saksofonin lukuisien edistyneiden tekniikoiden harjoitteluun, Oittinen kertoo.
Korona kuritti tätäkin projektia: vain yksi konsertti (kantaesitykset Turussa 2021) saatiin pidettyä.
–Lopulta päädyimme videoimaan teokset – myös pedagogiset teokset oppilaideni esittäminä. Osaksi opetusta tulivat säveltäjä Minna Leinosen kanssa tehdyt Piilo-kortit, joiden avulla voidaan harjoitella improvisointia, ilmaisua, säveltämistä ja laajennettuja soittotekniikoita. Kortit pohjautuvat sävellyksiin, jotka Oittinen tilasi Leinoselta projektia varten.
* *
Oittinen on sekä esiintyvä taiteilija että opettaja.
– Koen olevani kolmivuorotyössä, kun muusikon työn lisäksi toimin opettajana musiikin perusopetuksessa ja korkeakoulussa. Ne ovat kaikki ikään kuin eri aloja.
Tämän lukuvuoden Oittinen on ollut virkavapaalla Tampereelta ja työskennellyt Sibelius-Akatemiassa 50 prosentin työajalla, joten taiteelliseen toimintaan panostamiseen on ollut tavallista enemmän aikaa. Tällä hetkellä hän työstääkin pianisti Tuomas Turriagon kanssa ensimmäistä levyään.
– Syksyllä äänitettävä levy tulee olemaan ikään kuin taiteilijaportfolioni. Siinä on uutta musiikkia, saksofonin klassista ohjelmistoa ja romanttista musiikkia, kuvailee Oittinen.
Pirkanmaan Saksofonifestivaali Tampereella 26.–28.4.2024.
Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua
Livelevy odotti kahdeksan vuotta miksausta – Wentus Blues Band lupaa olla oma itsensä Tampereen keikalla
MUSIIKKI | Lähes 40 vuotta sitten perustettu bluesbändi syntyi aikana, jolloin nuoret miehet halusivat soittaa hevirokkia. Miten blueskapulan saisi nuoremmille?
Levoton Tuhkimo sai juhlavan vastaanoton, kun Dingon henki palasi päiväksi kotiin Poriin
ELOKUVA | Dingo-huumaa oli mahdollista elää vielä yhden kerran, yhden päivän ajan Porissa. Kulttuuritoimitus seurasi, kun Levoton Tuhkimo -elokuva sai maailmanensi-iltansa.
Petra Poutasen johtama Tuomiokuoro tarjoaa marraskuussa Vastauksia
MUSIIKKI | Tampereen Ihankaikkinen Kuninkaallinen Tuomiokuoro ei pönötä. Kuorolaiset liikkuvat laulaessaan sekä koreografian mukaan että sopivasti improvisoiden.
Mikko Sarvanteen Atte Koskisen runoteokseen säveltämä Silmittömyys soi kantaesityksenä Tampere-talossa
KUUKAUDEN SÄVELTÄJÄ | ”Menen mielelläni kohti sellaista, etten tiedä, mitä teen. Koen, että se on hyvää kaksisuuntaista liikettä: uskaltaa mennä kohti sitä, ettei tiedä, mitä tekee, mutta olla myös kurinalainen.”