Näyttelyvieraat Kirsti Koivumäki ja Marika Hokkanen VHS-Klubin Luontodokumentin äärellä. Kuva: Ulla-Maija Svärd
JULKINEN TAIDE | Tampereen keskustassa sijaitsevassa Pinni47-purkutaidetalossa ei ole tavoiteltu museon tai gallerian tunnelmaa. Valkoisia seiniä ei ole yhtään.
”Melkein kaikki katoaa, kun rakennus puretaan kymmenkerroksisen opiskelijatalon tieltä.”
Päivi Vasara, teksti
Ulla-Maija Svärd, kuvat
Purkutaidetalo Pinni47 on vetänyt hyvin yleisöä. Ensimmäisellä viikolla kävi 1 500 katsojaa. Heinäkuun ensimmäisenä viikonloppuna oli yhtenä päivänä 400 näyttelyvierasta. Tämä ennätys varmaankin lyödään heinäkuussa.
Heinäkuisena keskiviikkona kello 12 sisäänkäynnin luo on kertynyt pieni joukko odottamaan ovien avautumista. Ei mitään jonoa, mutta kuitenkin. On tultu kauempaakin ja joukossa on aika paljon lapsiperheitä.
Pinni47:lle olisi haluttu elinaikaa elokuun loppuun, mutta purkamisen aikataulu ei antanut myöten, joten heinäkuun viimeisenä päivänä se on sitten loppu.
Tavoite on ollut, ettei tunnelma olisi kuin museossa tai galleriassa. Onnistuneesti näin on tehty. Yllätyksellisyys on päällimmäinen tunne, mikä jää kierroksesta.
Koska siihen minulla ei ole kompetenssia, tämä juttu ei ole kritiikki. Sen verran sanon, että kannattaa mennä niin kauan kuin ehtii.
Ei siivousta, eikä valkoista maalia
Pinni47:n näyttely on paikkasidonnainen. Nyt on saanut maalata ikkunoihin ja ulkoseiniin. Osa teoksista menee rakenteiden läpi.
Loppusiivousta ei tarvitse tehdä, eikä ole velvollisuutta maalata seiniä takaisin valkoisiksi. Koska rakennus puretaan, se on sitten siinä.
Metalliveistokset, kasvit ja tekniikka lähtevät muuttokuormaan heinäkuun jälkeen.
– Kaikki tänne tuotu irtaimisto viedään pois. Paitsi roskiin menevät. Tulimme tyhjään taloon, ja tyhjäksi se jää meidän jälkeemme, tuottaja Meiju Mertanen sanoo.
Rakennuksen omistaa TOAS, joka rakentaa sen paikalle kymmenkerroksisen opiskelijatalon. Alun perin Pinninkatu 47 on ollut kenkätehtaan toimistotalo. Sen jälkeen se ollut monenkirjavien vuokralaisten käytössä.
Pieni starttiraha ja lipputulot
Purkutaidetalo Pinni47 -projektin takana on Pirkanmaan luovat tuottajat ry. Pääyhteistyökumppaneita ovat TOAS sekä Tampereen kaupunki ja sen hallinnoima kulttuurin kehittämishanke Operaatio Pirkanmaa.
Pirkanmaan luovat tuottajat -yhdistys on uusi ja se operoi hanketta. Nuorena ja notkeana toimijana se pystyi toteuttamaan projektin minimaalisessa aikataulussa.
Purkutaidetalo sai starttitukea kaupungilta. Kulut on tarkoitus kattaa lipputuloilla. Pinni47:n toinen kerros on ilmainen, vapaa taidetila, jossa on vaihtuvuutta ja myös erilaisia tapahtumia. Kolmannessa ja neljännessä kerroksessa on pääsymaksullinen alue. Heinäkuussa saadaan käyttöön viides kerros, jonne on luvassa tapahtumia ja työpajoja.
Alun alkaen Operaatio Pirkanmaan tietoon tuli, että tällainen kohde olisi olemassa, ja siitä hanke eteni niin, että purkutaidetalo saatiin yhdeksi kesäksi.
– Meillä on pienet resurssit. Budjetointi ja hankinnat on tehty harkiten, kun ennakkoon ei ole voinut tietää Pinnin menestystä. Tällä hetkellä väkimäärä näyttää erittäin positiiviselta, Meiju Mertanen kertoo.
Hän kertoo, kuinka ovella oli eräänä tiistaina hämeenlinnalainen perhe, joka suri kiinnioloa ja oli tullut ihan tätä varten Tampereelle. Ei voinut mitään.
Mertanen arvioi, että ensimmäisen kuukauden aikana kävijät olivat enimmäkseen paikallisia. Juhannuksen jälkeen käynnistyi vilkkain kesälomakausi, joka tuo näyttelyvieraita myös Pirkanmaan ulkopuolelta.
Pinni47 on pilottiprojekti
Projektista laaditaan raportti kesän kokemuksista. Kysytään, miten meni taiteilijoilla, mitä yleisö piti ja kannattaisiko purkutaidetalo jatkossa. Näistä tuloksista ovat Tampereen kaupungin lisäksi kiinnostuneet monet mahdolliset yhteistyökumppanit. Jos saadaan luotua kontakteja rakentajiin liittyen purkuun meneviin taloihin, vastaavia voisi olla joka kesä.
Kuvataiteilija Teemu Mäenpää on kuratoinut näyttelyn. Hänen työnsä päättyi avajaisiin.
– Jossain muodossa kannattaisi jatkaa. Me olemme oppineet hankaluuksien kautta. Se oppi kannattaa hyödyntää. Itse puhuisin jatkon puolesta. Purkutaidetalo sopii kesäiseen kaupunkitilaan, Teemu Mäenpää sanoo.
Vastaavanlaisia taideprojekteja ei ole ennen toteutettu Pirkanmaalla.
Runsaasti hakemuksia
Teemu Mäenpää sai 140 hakemusta. Ehtona oli, että tekijät ovat pirkanmaalaisia. Se rajoitus oli helpotus, sillä aikaa hakemusten käsittelyyn oli pari viikkoa.
– Paljon on piilossa tyyppejä, jotka eivät pääse näkyviin kulttuurikentässä. Näin saatiin mielenkiintoisia näkökulmia taiteen näyttämiseen. Näyttely on suoraan tilaan rakennettu. Jonkun mielestä se on lohdullista, kun ei tarvitse viedä teostaan pois, vaan sen voi jättää ja unohtaa, Mäenpää kuvailee.
Mäenpää ei ole suunnattoman innostunut siihen, että purkutaidetalo liitetään vain graffiteihin, koska se on muutakin.
Neljännessä kerroksessa on seinänlevyinen teos spraypulloista. Siinä ovat Santalahden Tulitikkutehtaan undergroudmaalauspaikan pullot kerättynä, osa on jo ruosteisia.
Näyttelyvieraita näytti kiinnostavan erityisesti Ida Sofia Flemmingin Traumakuoret. Performanssivideolla Ida lukee aiemmin saamiaan traumatekstejä ja sulkee ne kirjekuoriin. Katsojille on oheistus, että he voivat halutessaan istua pöydän ääreen ja kirjoittaa anonyymisti tikkukirjaimin trauman, josta he haluavat päästä irti.
Purkutaide on nyt trendi
Tällä hetkellä purkutaide on trendikästä, kuten on pop up -taide ja vaikka pop up -kaupat.
– Se ei ole talosta kiinni, vaan siitä, miten tekee. Jotta tämä trendaisi viidenkin vuoden päästä, pitää olla erilainen ja pitää kehittyä, Mäenpää toteaa.
Hänen mielestään katsojaa ei saa aliarvioida, mutta ei yliarvioidakaan. Jos ei ole erilainen, alkaa pian näyttää museolta.
Mäenpäällä on kuumottava kannanotto erilaisena pysymiseen. Joskus käy niin, että on sama näyttelypaikka kesästä toiseen, kuraattori on siihen tottunut ja sitten käykin niin, että näyttely alkaa näyttää kesästä toiseen samalta.
– Kaikella on yleisönsä. Me emme tee sitä tuttua ja turvallista.
Hankkeen periaate oli, että pitää olla myös maksuttomia näyttelyitä ja tapahtumia. Toisen kerroksen vaihtuvuus antaa nyt mahdollisuuden siihen, että saadaan mukaan muun muassa ukrainalaisten taiteilijoiden näyttely.
Ei ole teemaa
Teemu Mäenpää kertoo, ettei hän halunnut laittaa taiteilijahakuun teemaa.
– Jos sellainen olisi ollut, taiteilijat olivat väkisin vääntäneet sepustuksia, kuinka heidän työnsä liittyvät valittuun teemaan. En halunnut lukea paskaa, vaan halusin rehellisempiä hakemuksia.
Näyttely on kuitenkin kokonaisuus. Hyvin äkkiä syntyi teospareja, joissa on vaikka kaksi tapaa tutkia samaa aihetta. Parit eivät ole välttämättä vierekkäin, vaan vaikka eri kerroksissa.
– Näitä syntyi jäljen kautta, miten tehdään. Myös värien kautta. Tapasin taiteilijoita, ja ehdotin, voiko hän tehdä tähän tilaan ja moni lähti näin mukaan. Teemattomuus menee linjallisesti läpi. Installaatiomaisuus on yhdistävä.
Pinni47:ään tarjottiin paljon ääntä, valoa ja videota yhdistäviä teoksia. Kuraattori halusi pitää niiden määrän minimissä. Nykypäivän älykännykkäriippuvainen katsoja ei kykene kuin kymmenen sekunnin keskittymiseen.
– Halusin rakentaa näyttelyn mahdollisimman analogisesti. Silti tekniikkaa on paljon.
Yksi Mäenpäätä kiehtova piirre on käsityöläisyys. Isoihin huoneisiin on rakennettu teosten ehdoilla huoneet. Ne ovat monimuotoisia, sillä Mäenpää ei pidä suorista kulmista. Yksi huone muistuttaa simpukkaa, josta tulee ääni ulos. Sehän on jopa vertauskuvallista.
Vieraskirja on porraskäytävässä
Pinni47:ssä on mielenkiintoisia ratkaisuja. Perinteistä vieraskirjaa ei ole, vaan pääsylipputarrat ja kommentit löytyvät porraskäytävän seinästä. Ensin sen piti olla vain vessan seinässä, mutta tämä alkoi elää omaa elämäänsä.
Kuraattori Mäenpään mielestä näyttely ei saa olla liian vaikea, eikä myöskään liian helppo. Jos tarvitsee pinnistellä ymmärtääkseen, se käy raskaaksi.
– Testasin tätä omilla lapsilla. He sanoivat, että ihan hieno. Tästä havaitsin, etteivät he ole hyviä testihenkilöitä, koska he ovat nähneet niin paljon näyttelyitä.
Mäenpäällä oli viisi päivää aikaa koota konsepti ja jakaa tilat taiteilijoille. Tekijöillä oli kaksi kuukautta aikaa rakentaa teoksensa. Se oli riittävä aika, kun ihmisillä on perheensä ja muut työnsä. Rajaus pirkanmaalaisiin oli tässä aikataulussa onnistunut, kun 20–30 ihmistä tekee tilaan mielenkiintoisia asioita.
– Saimme aikaan kokonaisuuden, jossa on hyvässä suhteessa ammattitaiteilijoita ja tekijöitä, joilla ei ole taustaa perinteisessä taidemaailmassa. Tämä takaa tyylien ja lähestymistapojen monipuolisuuden. Erilaiset persoonallisuudet saavat myös näkyä; toiset ovat räjähtäviä ja ulospäin suuntautuvia, kun taas toisten taide on hienovaraisempaa. Tämä luo hienosti rytmiä näyttelylle, Mäenpää valottaa.
Tämä juttu on viides osa Tampereen julkista taidetta esittelevästä artikkelisarjasta. Lue kaikki sarjan jutut täältä. Jutun kirjoittaja on saanut tarkoitukseen tukea Journalistisen Kulttuurin edistämissäätiöltä (Jokes).
* *
Pinni47
- Pinni47sijaitsee Tampereen keskustassa Tullin alueella osoitteessa Pinninkatu 47. Sisäänkäynti on sisäpihalla Varastokadun puolella. Pinnille on lyhyt kävelymatka sekä Tampereen rautatieasemalta että linja-autoasemalta.
- Lähistöllä on maksullisia kadunvarsipysäköintipaikkoja sekä Tullintorin parkkihalli. Lähin ratikkapysäkki on Tullin pysäkki (linjat 1 ja 3) ja lähimmät linja-autopysäkit ovat Tampere-talo (linja 2), Yliopisto (linjat 2, 7, 9, 19, 40 ja 43) sekä Sorsapuisto (linjat 6, 28, 29, 90 ja 95).
Taiteilijat
- Eetu-Elmeri & Octo, Ida Sofia Fleming, Inka Hannula & Teemu Raudaskoski, Katja Hynninen, Tommi Järvinen, Jarmo Kallinen, Emmi Kallio, Pasi Karjula, Jesse Kitinoja, Samuli Kivinummi, Kärhi-työryhmä (Tommi Silvennoinen, Vilhelmiina Sinervo & Nadja Räikkä), J.P Köykkä, Tiina Lamminen, Johanna Lonka, Maarit Luttinen & Samu Peltola, Elliina Peltoniemi & Pecka Peckersson, Tinja Ruusuvuori, EMC Salminen, Juha Saraste, Sarri, Veikko Sikiö, Sini Somppi, Paula Varis & Paula-Leena Jokitie sekä VHS-klubi.
Aukiolo
- Purkutaidetalo Pinni47 on avoinna 30.7.2023 asti keskiviikosta sunnuntaihin kello 12.00–19.00.
- Lisätietoja verkkosivuilla.
Pääsymaksut
- Kertalippu, aikuinen: 8 €
- Kertalippu, 7–17-vuotiaat: 5 €
- Kesäpassi: 25 €
Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua
Suomen valotaiteen seura ottaa askelia koko Suomeen – ensimmäinen etappi on Finlayson
JULKINEN TAIDE | Koska Pohjoismaiden ensimmäiset sähkövalot syttyivät Finlaysonin tehtaalla vuonna 1882, Finlayson on luonnollinen kohde Suomen valotaiteen seuran polulla koko maan seuraksi.
Pääkirjasto Metso on kokonaistaideteos – Pietilöiden upea arkkitehtuuri ja taide täydentävät toisiaan
JULKINEN TAIDE | Kirjastopalvelujohtaja Niina Salmenkangas pitää pääkirjasto Metson upeimpana tilana yläaulaa. Kesken lounaan herää siihen, kuinka upea kattokupoli onkaan.
Isoa, pientä ja siltä väliltä – Ratikan taide on tullut jäädäkseen
JULKINEN TAIDE | Tampereen ratikan taide on monimuotoista. On näyttäviä maamerkkiteoksia ja skaalan toisessa päässä sanataidetta ratikkavaunun ikkunarasterissa.
Sebastian Schultzin lempiaihe muraaleissa on historia – se selittää, miksi asiat ovat niin kuin ovat
JULKINEN TAIDE | Kuvataiteilija Sebastian Schultzilla on manifesti: nuorilla pitää olla paikkoja, joissa voi harjoitella suuren formaatin teoksia.