Kuva: Koko Production
ELOKUVA | Surunkesyttäjät-dokumenttielokuvassa surujen syyt ovat moninaiset ja niin ikään tavat surra. Lohdutusta etsivälle se antaa hengähdystauon omaan murheeseen.
”Surunkesyttäjät käsittelee monia syitä olla surullinen eikä laita niitä arvojärjestykseen.”
ARVOSTELU
Surunkesyttäjät
- Suomi, 2022.
- Ohjaus: Mina Laamo.
- Katso: Yle Areena. Yle Teema & Fem 9.3.2023 klo 21.
Kolmetoista vuotta sitten hyvä ystäväni ja työtoverini murhattiin. Siitä asti olen katsonut kaikki silmiini osuneet ohjelmat surusta. Olen etsinyt ohjeita ja vertaistukea tilanteessa, jossa jotain täysin käsittämätöntä tapahtui eikä rakasta ihmistä enää ollutkaan; käsikirjaa, käyttöohjetta, neuvoja.
Mina Laamon Surunkesyttäjät-dokumenttielokuvassa surujen syyt ovat moninaiset ja niin ikään tavat surra. Lohdutusta etsivälle se antaa hengähdystauon omaan murheeseen, koska niin monella muulla on niin monenlaista muutakin: tässä ei todellakaan olla yksin.
Toinen hienous on kameratyö ja kuvat, jotka eivät sinänsä tunnu liittyvän mihinkään, mutta antavat ohjelmalle yhtä paljon kuin ihmisten kertomuksetkin. Ne vievät ajatuksia muualle, uusille poluille ja aivan muualle. Niissäkin on levon henkeä ja lupaus siitä, että on niin paljon muutakin kuin murhe.
Surunkesyttäjät käsittelee monia syitä olla surullinen eikä laita niitä arvojärjestykseen. Joku on menettänyt rakkaan lähiomaisen, joku tuntee olevansa yhteiskunnassa ulkopuolinen, joku joutunut sukupuoliväkivallan uhriksi. Yhtä lailla jokainen kohtaa surunsa omalla tavallaan.
Tässä dokumenttielokuvassa surulle annetaan aikaa eikä siitä pyritä pääsemään pikaisesti eroon. Surun keskellä ihminen saattaa edelleen pitää yhteyttä pois menneeseen eikä menetys ole lopullinen, vaikka elämä olisikin loppunut.
Surunkesyttäjät jättää hyvän tunteen. On lupa surra ja samaan aikaan voi tuntea paljon muutakin. Surussa voi levätä ja jonakin päivänä nousta, ehkä. Toivon, että olisin nähnyt tämän ohjelman 13 vuotta sitten.
Leena Reikko
Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua
Ridley Scottin Gladiator II on kelvollinen, vaan ei yhtä mahtava spektaakkeli kuin edeltäjänsä
ELOKUVA | Vaikka Ridley Scottilla on suurten spektaakkeleiden tekemisen mittakaava hallussaan, kaikki tuntui paljon tuoreemmalta ensimmäisen Gladiator-elokuvan aikoihin.
Entisen nuorison elämä on juhlia, juopottelua ja toisen etsintää – arviossa Samppa Batalin Omenavarkaat
ELOKUVA | Samppa Batalin ohjaama elokuva on ajan todellisuuteen pyrkivä tarina yhdestä päivästä ja yöstä yli kolmekymppisten elämässä.
Belfastin rääväsuut uhoavat miehitysvallaksi kokemiaan brittejä vastaan keskisormi tanassa – arviossa Kneecap
ELOKUVA | Irlannissa puhuttavaa iiriä voimakkaasti puolustava Kneecap on asiapitoisuudestaan huolimatta häröilevän hauskaa katsottavaa.
Draama ihmisistä, jotka ymmärretään väärin – arviossa Michael Francon Memory
ELOKUVA | Meksikolaisohjaajan elokuvassa ihmisten elämään vaikuttavat asiat, joihin he itse eivät ole voineet vaikuttaa.