Kuva: Travis Shuggin / Partisan Records
LEVYT | Mountain Manin esikoisjulkaisu on julkaistu uudestaan ja syystä: 10 vuotta alkuperäisen julkaisunsa jälkeen se on yhä toimiva paketti herkkää kansanmusiikkipohjaista tunnelmointia taidokkailta laulajilta.
”Levyn kuunteleminen on kuin kuuntelisi ystävysten laulamista omaksi ilokseen.”
ARVOSTELU

Mountain Man: Made the Harbor (10th Anniversary Edition)
- Bella Union, 2021.
- Kuuntele: Spotify
Mountain Man on Molly Sarlén, Alexandra Sauser-Monnigin ja Amelia Meathin muodostama trio, jonka musiikin juuret ovat Appalakkien folk-musiikissa. Yhtye sai alkunsa Bennington Collegessa Vermontissa vuonna 2009. Omakustannelevytykset saivat huomiota blogeissa ja yhtye sai levytyssopimuksen. Tuloksena oli debyyttilevy Made the Harbor vuonna 2010.
Esikoislevyn jälkeen yhtyeeltä on ilmestynyt albumi Magic Ship (2018), livelevy Look at Me Don’t Look at Me (2020) ja nippu lainakappaleita sisältäviä Mountain Man Sings… -sinkkuja ja EP-levyjä.
Nyt esikoislevy on julkaistu uutena kymmenvuotisjuhlapainoksena. Olennaista on ennen kaikkea se, että levy on nyt paremmin saatavilla, alkuperäistä julkaisua ei löydy esimerkiksi Spotifystä. Lisäksi juhlapainoksessa on mukana toinen levy, jolla on ennenkuulemattomia kappaleita, Greenwall Session -versioita aikaisemmista kappaleista ja jonkin verran livevetoja. Fyysisen levyn mukana on Wilcon Jeff Tweedyn kirjoittama essee.
Mountain Manin musiikki on erittäin pelkistettyä ja nojaa käytännössä kokonaan trion kauniisti yhteen soiviin ääniin. Hylätyssä tehtaassa nauhoitetun levyn äänimaailmassa on tilaa ja ilmaa. Trion laulustemmoja säestää hyvin yksinkertaisesti näppäilty kitara, osa kappaleista esitetään ilman säestystä. Sävellykset ovat trion omia ja uusia, vaikka siltä ei kuulostaisi: ison osan näistä uskoisi helposti vanhoiksi kansansävelmiksi.
Kappaleetkin ovat minimalistisia. Ne ovat pääasiassa lyhyitä, pariminuuttisia, ja osassa on hieman keskentekoista rosoisuutta. Made the Harborin kuunteleminen on kuin kuuntelisi ystävysten laulamista omaksi ilokseen.
Levyn kohokohtiin kuuluu ehdottomasti Babylon, psalmia 137 lainaava kappale, joka kävisi virrestä. Muita huippuhetkiä ovat levyn alusta löytyvä Animal Tracks sekä Soft Skin. Tunnelma ei missään kohtaa ole erityisen riehakas, vaikka virsiä ei koko aika laulellakaan. Äänimaailma on enemmän herkkä ja paikoin jopa aavemainen.
Juhlajulkaisun lisäkappaleet ovat kelpo lisä kokonaisuuteen. Liveversiot ovat oivallisia ja osoittavat, että laulu sujuu muutenkin kuin studiossa. Greenwall Sessions -versiot levyn kappaleista eivät kovin suurta lisäarvoa tunnu tuovan, ne lienevät enemmän tosifanien iloksi kuin satunnaisemmalle kuuntelijalle tarkoitettu. Kakkoslevyn lopusta löytyvä uusi kappale Play It Right on kuitenkin helmi, joka kannattaa kuunnella.
Herkän folkmusiikin ja a cappella -laulun ystäville Mountain Manin debyyttilevy on edelleen suosittelemisen arvoinen.
Mikko Saari

Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua
Joni Ekman svengaa raukean raikkaasti – arviossa Joko saa laulaa?
LEVYT | Tamperelaisartistin seitsemäs levy tiivistää rock-kaihoa toimivan ytimekkäästi. Joni Ekmanin rock-pohjainen svengi ei ole tunkkaista vaan vaivattoman koukukasta.
Ei pöllömpää – Pelle Miljoonan varhaisia singlejä pitkästä aikaa vinyylikokoelmalla
LEVYT | Suomalaisen punkin ja uuden aallon singleistä kasattujen kokoelmalevyjen sarja jatkuu. Vuorossa ovat Pelle Miljoonan eri yhtyeiden 7-tuumaiset vuosilta 1978–1981. CD-versio ulottuu vuoteen 1989.
Riittävän synkkää marraskuuhun? Skepticism-yhtyeen lajityyppiklassikko Stormcrowfleet jälleen vinyylinä
LEVYT | Jos hevirokkia ei voi viedä kirkkoon, ehkäpä kirkkourut voi viedä hevibändille, mietti Eero Pöyry 1990-luvun alussa. Pohdinta johti kokonaisen musiikkityylin kehitykseen.
Levykatsaus: Laura Netzel, Niillas Holmberg & Pauli Lyytinen, Esa Pietilä, Ville Matvejeff
LEVYT | Marja Mustakallion levylautasella on ollut hengellistä kuoromusiikkia, jousikvartettoja, nykysävellyksiä sekä runojen, joikun ja äänitaiteen yhdistelmää.




