Kuva: Pasi Huttunen
SARJAKUVA | Tyylistä toiseen ennakoimattomasti poukkoilevan kauhukokoelman tarinat jäävät usein kovin tyngiksi, mutta tarjoavat kuitenkin pureskeltavaa ja kiehtovaa estetiikkaa.
”Post Mortem väläyttelee paljon potentiaalia ja antaa aihetta odotella perusteellisemmin ajateltuja ja kirjoitettuja tarinoita.”
ARVOSTELU
Post Mortem – Joensuun sarjakuvaseuran kauhujulkaisu
- Josase, 2021.
- 148 sivua.
Joensuun sarjakuvaseura katosi kartalta joksikin aikaa, mutta nyt se on tullut takaisin ryminällä. Seuran tuorein julkaisu, loppuvuodesta 2021 julkaistu kauhuteemainen Post Mortem on melkoinen tiiliskivi niin monipuolisuutensa kuin tekijäkaartinsa suhteen. 22 taiteilijaa on piirtänyt ja kirjoittanut julkaisuun. Tyylit vaihtelevat animesta eurooppalaisempaan ja tyylitellymmästä realistisempaan.
Löyhänä kokonaisuutta nivovana teemana on kauhu sillä tavoin kuin tekijä on sen päättänyt tulkita. Osalla tekijöistä on enemmän kieli poskessa ja toinen on kuolemanvakavissaan.
Tarinat ovat lyhyitä, välillä vain katkelmia. Näyttää olleen tietoinen valinta priorisoida tarinoiden määrää niiden mitan kustannuksella. Syntyy selkeä vaikutelma, että Joensuun sarjakuvaseuran vaikutuspiirissä ollaan enemmän orientoituneita kuvataiteeseen kuin tarinoiden kirjoittamiseen. Tekstit eivät välttämättä aina vakuuta vahvuudellaan, vaikka piirtojälki onkin usein lumoavaa.
* *
Sarjakuva on kauhutarinoiden kertomiseen hyvä väline. Se antaa mahdollisuuksia välittää tunnelmia visuaalisesti, ja samalla voi rakentaa dramaturgiaa perinteisellä tarinankerronnalla. Kuva säästää sanoja ja pureutuu joskus paljon syvemmälle.
Tekee vaikutuksen, kuinka vähillä aineksilla voi kertoa niin paljon myös sarjakuvassa. Erityisesti Jokke Saharisen hyytävä yhden sivun ja kolmen kuvan kertomus on erittäin voimakas. Ja se vieläpä koskettelee tuskallisen ja kauhean ajankohtaista pandemian teemaa. Mieleen tulee anekdootti Ernest Hemingwaysta, joka suutahti kun hänelle piruiltiin niukkasanaisuudesta ja kirjoitti kuuden sanan romaanin: For sale: baby shoes, never used.
* *
En ole esimerkiksi kauhuelokuvien suuri ystävä, mutta kauhusarjakuva kiinnostaa. Sarjakuvan parissa genrerajat ovat väljempiä ja lukijalla on isompi rooli tulkinnassa kuin elokuvan katsojalla.
Post Mortem vaikuttaisi viestivän, että sarjakuvaskene voi Joensuun seudulla hyvin. Tekijäkaartissa on konkarien lisäksi nuorempia tekijöitä. Tekijäkaartissa on toki tekijöitä muualtakin, mutta paljon myös omalta alueelta.
Joensuun sarjakuvaseuran edellinen julkaisu Pinnan alla ilmestyi vuonna 2020, mutta sitä ennen taukoa ehtikin olla kahdeksan vuotta; Striptyykki julkaistiin vuonna 2012. Sopii toivoa, että julkaisutahti pysyy jatkossa tiiviimpänä. Sopii myös toivoa, että julkaisukanavat pidemmille sarjakuville löytyvät jostain.
Post Mortem väläyttelee paljon potentiaalia ja antaa aihetta odotella perusteellisemmin ajateltuja ja kirjoitettuja tarinoita, joita moni katkelmista saa toivomaan tulevaksi.
Pasi Huttunen
Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua
Ronkainen, Riionheimo, Hukkanen ja monta muuta – joensuulaisen sarjakuvainnostuksen jäljillä
SARJAKUVA | Pirkanmaalta vuonna 1994 Joensuuhun muuttanut Kirsi Jaatinen päätti leikkiä salapoliisia ja ryhtyi selvittämään yhden paikallisen kulttuuri-ilmiön, sarjakuvan piirtämisen, suosiota.
Tampereelle saapuva Howard Chaykin ennustaa tekoälyn tuhoavan sarjakuvan sellaisena kuin sen tunnemme
SARJAKUVAN MESTARIT | Toukokuun Heroes Comic Con Finland -tapahtumaan saapuvalla Howard Chaykinilla on maine kulmikkaana persoonana. Kulttuuritoimituksen Petri Hänninenkin sai tuta sen nahoissaan.
Isyyden pelot – arvioitavana Avi Heikkisen ja Aapo Kukon Ethän kuole ennen minua
SARJAKUVA | Avi Heikkisen käsikirjoittamat ja Aapo Kukon piirtämät sarjakuvanovellit luotaavat vanhemmuuteen liittyviä pelkoja erityisesti isyyden näkökulmasta.
Sarjakuvallinen tarina naisten oikeuksien marttyyristä – arviossa Marjane Satrapin kokoama Nainen, elämä, vapaus
SARJAKUVA | Marjane Satrapin kokoama Nainen, elämä, vapaus on väkevä todistus Iranin naisten kokemasta sorrosta, mutta myös siitä, että vääryydet nostavat aina vastarinnan.