Dodona Imeri. Kuva: Yle
TELEVISIO | Riemastuttavat päähenkilöt, ensiluokkaisen hyvät näyttelijät ja omintakeinen huumori ovat ruotsalaisen Painkiller-sarjan tukijalat.
”Tiivistäminen olisi tehnyt katsojakokemuksesta vielä paremman.”
Painkiller-sarjassa näkyy Ruotsin pitkä historia monikulttuurisena maana; maahanmuuttajat eivät ole sarjassa mukana siksi, että ovat muualta tulleita, vaan koska ovat ruotsalaisia, joilla on omanlaisensa tausta.
Andrea on toisen polven siirtolainen, jonka elämä on jatkuvia taideprojekteja ja apurahojen hakua niitä varten. Yli 30-vuotiaana hän joutuu palaamaan asumaan äidin luo, koska taide ei elätä.
Andrean äiti Dijana lähti aikoinaan vierastyöläiseksi Jugoslaviasta ja päätyi Ruotsiin; vuosikymmeniä kestäneet erilaiset raskaat siivoustyöt tuntuvat nyt jatkuvana kipuna koko kehossa. Lisäksi hän suree tyttärensä naimattomuutta ja ”oikean työn” puutetta; erilaiset taideprojektit ovat äidin mielestä silkkaa huuhaata. Äiti ja tytär elävät eri maailmoissa.
Kun yhteiskunnan resursseja leikataan ja äidin kivunhallintakurssi lopetetaan, Andrea päättää ryhtyä parantamaan äitinsä oloa omin neuvoin ja taiteen keinoin.
Sarja on riemukas ja lämminhenkinen sukellus moneen aihepiiriin. Mukana on muun muassa äidin ja tyttären suhde, ruotsalainen nykypäivä ja hyvinvointiyhteiskunnan rapistuminen, aikamme työväenluokan kuvaus ja pala siirtolaisuuden historiaa, taiteen tekeminen.
Snežana Spasenoska on loistava löytö Dijanan osaan. Kaikesta huolehtivan balkanilaisen äidin rooli tuntuu luonnistuvan tältä kuin itsestään, eikä kokemuksen puute näyttelijän työstä näy mitenkään. Myös Dodona Imeri tekee oivan roolin taitelijatyttärenä.
Tiivistäminen olisi tehnyt katsojakokemuksesta vielä paremman. Loppua kohti mikään aihe ei enää kehity, pajatso tyhjenee − ja silloin katsoja alkaa vilkuilla muualle.
Leena Reikko
Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua
Tylsästi kunniaväkivallasta – arviossa norjalainen dokumenttisarja Kunnia
TELEVISIO | Norjalaisessa dokumenttisarjassa kerrotaan niin sanotusta kunniaväkivallasta, jonka uhreiksi joutuvat useimmiten maahanmuuttajataustaiset naiset.
Kantri soi ja veri lentää – Jonathan Nolanin Fallout-tv-sarja on sukua Speden hiekkakuoppalänkkäreille
TELEVISIO | Fallout-tv-sarja on kepeää tieteisseikkailua, jossa elävät kuolleet ja haarniskoidut ristiritarit mahtuvat sulassa sovussa samaan tarinaan.
Neljä jaksoa laadukasta brittijännitystä – arviossa Koodinimi kuusi neljä
TELEVISIO | Skotlantiin sijoittuvan sarjan juoni keskittyy rikoskonstaapelin ja tämän vaimon tyttären Olivian katoamiseen. Pian siepataan toinenkin tyttö, oikeusministerin tytär.
Kovaa peliä Japanissa – Disney Plus -kanavan Shôgun tarjoilee komeita kuvia ja kimurantin juonen
TELEVISIO | James Clavellin romaaniin perustuva Shôgun-tv-sarjan henkilöt ovat monisyisiä ja uskottavia, ja komeat maisemat tarjoilevat katsojalle yltäkylläistä silmänkarkkia.