Dodona Imeri. Kuva: Yle
TELEVISIO | Riemastuttavat päähenkilöt, ensiluokkaisen hyvät näyttelijät ja omintakeinen huumori ovat ruotsalaisen Painkiller-sarjan tukijalat.
”Tiivistäminen olisi tehnyt katsojakokemuksesta vielä paremman.”
Painkiller-sarjassa näkyy Ruotsin pitkä historia monikulttuurisena maana; maahanmuuttajat eivät ole sarjassa mukana siksi, että ovat muualta tulleita, vaan koska ovat ruotsalaisia, joilla on omanlaisensa tausta.
Andrea on toisen polven siirtolainen, jonka elämä on jatkuvia taideprojekteja ja apurahojen hakua niitä varten. Yli 30-vuotiaana hän joutuu palaamaan asumaan äidin luo, koska taide ei elätä.
Andrean äiti Dijana lähti aikoinaan vierastyöläiseksi Jugoslaviasta ja päätyi Ruotsiin; vuosikymmeniä kestäneet erilaiset raskaat siivoustyöt tuntuvat nyt jatkuvana kipuna koko kehossa. Lisäksi hän suree tyttärensä naimattomuutta ja ”oikean työn” puutetta; erilaiset taideprojektit ovat äidin mielestä silkkaa huuhaata. Äiti ja tytär elävät eri maailmoissa.
Kun yhteiskunnan resursseja leikataan ja äidin kivunhallintakurssi lopetetaan, Andrea päättää ryhtyä parantamaan äitinsä oloa omin neuvoin ja taiteen keinoin.

Snežana Spasenoska. Kuva: Yle
Sarja on riemukas ja lämminhenkinen sukellus moneen aihepiiriin. Mukana on muun muassa äidin ja tyttären suhde, ruotsalainen nykypäivä ja hyvinvointiyhteiskunnan rapistuminen, aikamme työväenluokan kuvaus ja pala siirtolaisuuden historiaa, taiteen tekeminen.
Snežana Spasenoska on loistava löytö Dijanan osaan. Kaikesta huolehtivan balkanilaisen äidin rooli tuntuu luonnistuvan tältä kuin itsestään, eikä kokemuksen puute näyttelijän työstä näy mitenkään. Myös Dodona Imeri tekee oivan roolin taitelijatyttärenä.
Tiivistäminen olisi tehnyt katsojakokemuksesta vielä paremman. Loppua kohti mikään aihe ei enää kehity, pajatso tyhjenee − ja silloin katsoja alkaa vilkuilla muualle.
Leena Reikko
Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua
Komeita maisemia ja keskeneräisiä tarinoita – arviossa Ylen alkuperäissarja Kaikki rakastavat hevosia
TELEVISIO | Kaikki rakastavat hevosia vie Islantiin, mutta tällä kertaa ei dekkarin, vaan ihmissuhdesarjan mukana.
Verisiä murhia ja vikkeliä pikkuautoja – arviossa HBO Maxin rikossarja Duster
TELEVISIO | J.J. Abramsin ja LaToya Morganin luotsaama tv-sarja Duster hengailee 1970-luvun kaahailu- ja turpiinvetoelokuvien vanavedessä.
Kenellä on vastuu laihuuden ihannoimisesta? Arviossa ruotsalaisdokumentti Laihin voittaa
TELEVISIO | Ylen esittämässä dokumentissa käsitellään erityisesti somevaikuttajien vastuuta laihuuden idealisoimisessa.
Dokumentti, joka olisi ollut sama jo vuosikymmeniä sitten – arviossa Louis Theroux’n Uudisasukkaat
TELEVISIO | Rauhallisuudestaan ja suorista kysymyksistään tunnettu brittitoimittaja Louis Theroux matkustaa Jordanjoen Länsirannalle tapaamaan juutalaissiirtokuntalaisia.





