Seremoniamestari Miiko Toiviainen. Kuva: Otto-Ville Väätäinen
TEATTERI | Jakob Höglund kietaisee klassikkomusikaaliin omalakisen ja sähäkän rytmin, jota koko 30-henkinen ensemble hengittää. Cabaret nähtiin Tampereen Teatterikesässä TTT:n Suurella näyttämöllä.
”Cabaret on säkenöivä, liikuttava ja pistää jalan vipattamaan. Se on kokonainen taianomainen maailma, josta ei haluaisi lähteä koskaan pois.”
ARVOSTELU
Cabaret
- Ohjaus ja koreografia Jakob Höglund
- Rooleissa mm. Olli Rahkonen, Anna Victoria Eriksson, Miiko Toiviainen, Stefan Karlsson.
- Esitys: Tampereen Työväen Teatterin Suuri näyttämö 6.8.2021.
”Willkommen! And bienvenue! Welcome!
Fremder, étranger, stranger
Glücklich zu sehen
Je suis enchanté
Happy to see you”
Siitä se alkaa, Cabaret, yksi maailman rakastetuimmista musikaaleista, joka vie meidät vuoden 1931 Berliiniin ja Kit Kat -klubille, jossa jokainen saa olla sellainen kuin haluaa. Amerikkalainen kirjailija Clifford Bradshaw kohtaa kabareen kirkkaimman tähden Sally Bowlesin ja tarina alkaa. Samppanja virtaa ja yhteinen tanssin hurmos valtaa lavan. Leikitellään seksuaalisuudella ja flirtti on koko ajan läsnä, mutta myös sodan uhka leijuu taustalla ja vaatii valintoja itse kultakin.
”Cabaret-musikaali yhdistää hyvän tarinan ja hyvän show’n. Itseäni eniten puhutteleva teema siinä on silmien ummistaminen maailman muutoksen edessä. Kuten tässäkin ajassa, me emme toimi, vaikka näemme mitä on tulossa. Toisaalta rakastan myös isoa, leikkisää, mukaansatempaavaa viihdettä – ja sitä on luvassa!” (Jakob Höglund, ohjaaja)
Tuota kaikkea edellä mainittua tämä klassikkomusikaali todella on. Se on erittäin ajankohtainen, sillä silmien ummistaminen tuntuu olevan tätä päivää, ohitetaan asioita, koska ei uskalleta katsoa.
Turun Kaupunginteatterin Cabaret on säkenöivä, liikuttava ja pistää jalan vipattamaan. Se on kokonainen taianomainen maailma, josta ei haluaisi lähteä koskaan pois. Roolihenkilöihin kiintyy, heidän tuttuakin tutumpaa tarinaa haluaa seurata vaikka kaiken tietää ennalta.
Ohjaaja-koreografi Jakob Höglund ja liki 30-henkinen ensemble on tehnyt henkeäsalpaavan Cabaret-musikaalin. Höglund on saanut kietaistua klassikkomusikaaliin omalakisen ja sähäkän rytmin, jota koko ensemble hengittää.
Parasta siinä on juuri rytmi, rytmi, rytmi, ja joka seitsemäs aalto, joka heittää katsojan heittää taivaalle ja pinnan alle. Höglundin koreografioista näkee myös hänen tanssijataustansa. Ne ovat kekseliäitä, taidokkaita ja riemullisen svengaavia.
Ja parasta on tietysti dream team -casting: näyttelijät, tanssijat, orkesteri, koko ensemble nautti lavalla olostaan, se näkyy. Esitys sykkii yhteisen sydämen tahdissa sen koko kolmetuntisen keston ajan. Ja luoja sentään, kaikki laulavat kuin enkelit. Esitys on koskettava, hauska, säihkyvä kokonainen maailma, josta ei haluaisi lähteä koskaan pois.
Miiko Toiviaisen seremoniamestari pitää näpeissään koko Kit Kat -klubia. Hän on seremoniamestari luojan armosta, koko ajan, silloinkin, kun hän ei ole näyttämön keskiössä. Ilmeet, eleet, koko habitus. Toiviainen on järkyttävän hieno ja ilmiselvästi unelmaroolissaan.
Ihastuin Anna Victoria Erikssonin Sally Bowlesiin. Upea, oikukas ja vastustamaton. Ja kuka muu olisi voinut olla Clifford Bradshaw kuin hurmaava Olli Rahkonen joka tekee vangitsevan roolityön. Molemmat laulavat loistavasti.
Pidin kovasti myös Fraulein Sneiderin (Riitta Salminen) ja Herr Schulzin (Mika Kujala) liikuttavasta rakkaustarinasta, joka antaa kasvot natsismin nousulle.
Sven Haraldsonin lavastus on taidokas, olet katsojana siinä koko ajan läsnä, kaikki tapahtuu silmiesi edessä. Kolme ovea, joista jokaisen oven takana on oma maailmansa. Ja ovien auetessa tarina etenee, kiemurtelee ja emootiot nousevat pintaan.
Heidi Wikarin ilonpitoon houkutteleva pukusuunnittelu on upea. Niistä näkee, että näyttelijät ovat asuissaan kuin kotonaan. Jarmo Eskon valosuunnittelu ja Eero Auvisen äänisuunnittelu pitävät huolen siitä, että tunnelma pysyy hehkuvana, eikä syke sammu ikinä.
Päätähuimaava orkesteri taipui Jussi Vahvaselän otteessa hurmokseen, ja rytmi vie mukanaan.
Kiitos Tampereen Teatterikesä, että toitte esityksen Tampereelle. Vuosiin en ole nauttinut musikaalista näin paljon.
Ja koska matkustaminenkin on tällä hetkellä tauolla, Cabaret on mielikuvitusmatkailua parhaasta päästä.
Maarit Saarelainen
* *
Cabaret
- Perustuu John van Druten näytelmään ja Christopher Isherwoodin tarinaan
- Sävellys John Kander
- Teksti Joe Masteroff
- Laulujen sanat Fred Ebb
- Suomennos Esko Elstelä
- Laulujen suomennos Jukka Virtanen
- Ohjaus ja koreografia Jakob Höglund
- Musiikin sovitus ja johto Jussi Vahvaselkä
- Lavastussuunnittelu Sven Haraldsson
- Pukusuunnittelu Heidi Wikar
- Valosuunnittelu Jarmo Esko
- Äänisuunnittelu Eero Auvinen
- Naamioinnin suunnittelu Jessica Rosenberg
- Koreografin assistentti ja tanssikapteeni Soile Ojala
- Taistelukoreografia Ville Seivo
- Rooleissa Olli Rahkonen, Anna Victoria Eriksson, Miiko Toiviainen, Stefan Karlsson, Riitta Salminen, Mika Kujala, Minna Hämäläinen, Emmi Kangas, Panu Kangas, Mikko Kauppila, Katariina Lantto, Mikko Nuopponen, Filip Ohls, Soile Ojala, Helena Puukka, Pauliina Saarinen ja Anssi Valikainen.
- Lisätietoa täältä.
Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua
Näyttelijät pitävät interaktiivisen murhamysteerin pinnalla – arviossa Tampereen Teatterin Hiuskarvan varassa
TEATTERI | Tuulensuun Palatsin interaktiivisen murhamysteerin tapahtumapaikkana on parturikampaamo. Kesken arkisen aherruksen yläkerrassa tapahtuu henkirikos.
Näyttävä tulkinta vanhasta komediasta – arviossa Nokian työväenteatterin Herrat ovat herkkäuskoisia
TEATTERI | Serpin komedia vuodelta 1937 on visuaalisesti upeasti toteutettu, muttei ainakaan vielä nouse oikein lentoon.