Turun Kaupunginteatterin Cabaret’n rytminen ilotulitus villitsee mielen: ”En ole vuosiin nauttinut musikaalista näin paljon”

09.08.2021
levoton tuhkimo by hanna maria gronlund kulttuuritoimitus INSTA

Seremoniamestari Miiko Toiviainen. Kuva: Otto-Ville Väätäinen

TEATTERI | Jakob Höglund kietaisee klassikkomusikaaliin omalakisen ja sähäkän rytmin, jota koko 30-henkinen ensemble hengittää. Cabaret nähtiin Tampereen Teatterikesässä TTT:n Suurella näyttämöllä.

”Cabaret on säkenöivä, liikuttava ja pistää jalan vipattamaan. Se on kokonainen taianomainen maailma, josta ei haluaisi lähteä koskaan pois.”

ARVOSTELU

5 out of 5 stars

Cabaret

  • Ohjaus ja koreografia Jakob Höglund
  • Rooleissa mm. Olli Rahkonen, Anna Victoria Eriksson, Miiko Toiviainen, Stefan Karlsson.
  • Esitys: Tampereen Työväen Teatterin Suuri näyttämö 6.8.2021.

”Willkommen! And bienvenue! Welcome!
Fremder, étranger, stranger
Glücklich zu sehen
Je suis enchanté
Happy to see you”

Siitä se alkaa, Cabaret, yksi maailman rakastetuimmista musikaaleista, joka vie meidät vuoden 1931 Berliiniin ja Kit Kat -klubille, jossa jokainen saa olla sellainen kuin haluaa. Amerikkalainen kirjailija Clifford Bradshaw kohtaa kabareen kirkkaimman tähden Sally Bowlesin ja tarina alkaa. Samppanja virtaa ja yhteinen tanssin hurmos valtaa lavan. Leikitellään seksuaalisuudella ja flirtti on koko ajan läsnä, mutta myös sodan uhka leijuu taustalla ja vaatii valintoja itse kultakin.

”Cabaret-musikaali yhdistää hyvän tarinan ja hyvän show’n. Itseäni eniten puhutteleva teema siinä on silmien ummistaminen maailman muutoksen edessä. Kuten tässäkin ajassa, me emme toimi, vaikka näemme mitä on tulossa. Toisaalta rakastan myös isoa, leikkisää, mukaansatempaavaa viihdettä – ja sitä on luvassa!” (Jakob Höglund, ohjaaja)

Tuota kaikkea edellä mainittua tämä klassikkomusikaali todella on. Se on erittäin ajankohtainen, sillä silmien ummistaminen tuntuu olevan tätä päivää, ohitetaan asioita, koska ei uskalleta katsoa.

Turun Kaupunginteatterin Cabaret on säkenöivä, liikuttava ja pistää jalan vipattamaan. Se on kokonainen taianomainen maailma, josta ei haluaisi lähteä koskaan pois. Roolihenkilöihin kiintyy, heidän tuttuakin tutumpaa tarinaa haluaa seurata vaikka kaiken tietää ennalta.

51189889929 505df5aa9f k

Kuva: Otto-Ville Väätäinen

Ohjaaja-koreografi Jakob Höglund ja liki 30-henkinen ensemble on tehnyt henkeäsalpaavan Cabaret-musikaalin. Höglund on saanut kietaistua klassikkomusikaaliin omalakisen ja sähäkän rytmin, jota koko ensemble hengittää.

Parasta siinä on juuri rytmi, rytmi, rytmi, ja joka seitsemäs aalto, joka heittää katsojan heittää taivaalle ja pinnan alle. Höglundin koreografioista näkee myös hänen tanssijataustansa. Ne ovat kekseliäitä, taidokkaita ja riemullisen svengaavia.

51190188055 b14d37903f k

Clifford Bradshaw (Olli Rahkonen) muusikoiden ja tanssijoiden keskellä. Kuva: Otto-Ville Väätäinen

Ja parasta on tietysti dream team -casting: näyttelijät, tanssijat, orkesteri, koko ensemble nautti lavalla olostaan, se näkyy. Esitys sykkii yhteisen sydämen tahdissa sen koko kolmetuntisen keston ajan. Ja luoja sentään, kaikki laulavat kuin enkelit. Esitys on koskettava, hauska, säihkyvä kokonainen maailma, josta ei haluaisi lähteä koskaan pois.

51189332883 3c8f195ce7 k

Miiko Toiviainen panee jalalla koreasti. Kuva: Otto-Ville Väätäinen

Miiko Toiviaisen seremoniamestari pitää näpeissään koko Kit Kat -klubia. Hän on seremoniamestari luojan armosta, koko ajan, silloinkin, kun hän ei ole näyttämön keskiössä. Ilmeet, eleet, koko habitus. Toiviainen on järkyttävän hieno ja ilmiselvästi unelmaroolissaan.

51189123141 894e1c8cc4 k

Clifford Bradshaw (Olli Rahkonen) ja Sally Bowles (Anna Victoria Eriksson). Kuva: Otto-Ville Väätäinen

Ihastuin Anna Victoria Erikssonin Sally Bowlesiin. Upea, oikukas ja vastustamaton. Ja kuka muu olisi voinut olla Clifford Bradshaw kuin hurmaava Olli Rahkonen joka tekee vangitsevan roolityön. Molemmat laulavat loistavasti.

Pidin kovasti myös Fraulein Sneiderin (Riitta Salminen) ja Herr Schulzin (Mika Kujala) liikuttavasta rakkaustarinasta, joka antaa kasvot natsismin nousulle.

Sven Haraldsonin lavastus on taidokas, olet katsojana siinä koko ajan läsnä, kaikki tapahtuu silmiesi edessä. Kolme ovea, joista jokaisen oven takana on oma maailmansa. Ja ovien auetessa tarina etenee, kiemurtelee ja emootiot nousevat pintaan.

Heidi Wikarin ilonpitoon houkutteleva pukusuunnittelu on upea. Niistä näkee, että näyttelijät ovat asuissaan kuin kotonaan. Jarmo Eskon valosuunnittelu ja Eero Auvisen äänisuunnittelu pitävät huolen siitä, että tunnelma pysyy hehkuvana, eikä syke sammu ikinä.

Päätähuimaava orkesteri taipui Jussi Vahvaselän otteessa hurmokseen, ja rytmi vie mukanaan.

Kiitos Tampereen Teatterikesä, että toitte esityksen Tampereelle. Vuosiin en ole nauttinut musikaalista näin paljon.

Ja koska matkustaminenkin on tällä hetkellä tauolla, Cabaret on mielikuvitusmatkailua parhaasta päästä.

Maarit Saarelainen

51188415807 a499cfaced k

Kuva: Otto-Ville Väätäinen

* *

Cabaret

  • Perustuu John van Druten näytelmään ja Christopher Isherwoodin tarinaan
  • Sävellys John Kander
  • Teksti Joe Masteroff
  • Laulujen sanat Fred Ebb
  • Suomennos Esko Elstelä
  • Laulujen suomennos Jukka Virtanen
  • Ohjaus ja koreografia Jakob Höglund
  • Musiikin sovitus ja johto Jussi Vahvaselkä
  • Lavastussuunnittelu Sven Haraldsson
  • Pukusuunnittelu Heidi Wikar
  • Valosuunnittelu Jarmo Esko
  • Äänisuunnittelu Eero Auvinen
  • Naamioinnin suunnittelu Jessica Rosenberg
  • Koreografin assistentti ja tanssikapteeni Soile Ojala
  • Taistelukoreografia Ville Seivo
  • Rooleissa Olli Rahkonen, Anna Victoria Eriksson, Miiko Toiviainen, Stefan Karlsson, Riitta Salminen, Mika Kujala, Minna Hämäläinen, Emmi Kangas, Panu Kangas, Mikko Kauppila, Katariina Lantto, Mikko Nuopponen, Filip Ohls, Soile Ojala, Helena Puukka, Pauliina Saarinen ja Anssi Valikainen.
  • Lisätietoa täältä.

Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua