Inka Kivinen ja Vili Manninen. Kuvat: Kuura Juntunen
TEATTERI | Kuura Juntusen ohjaama Gatsby-esitys on niin klassinen, että melkein ajattelee Tukkateatterin porukan tekevän parodiaa.
”Esitys on nyt editoitu kopio kirjasta, mutta vailla omaa tulkintaa.”
ARVOSTELU

Gatsby
- Ohjaus ja dramatisointi: Kuura Juntunen
- Alkuperäisteos: F. Scott Fitzgeraldin Kultahattu
- Esitys: Tampereen Tukkateatteri 6.2.2024
Harvoin kuulee niin tasaisen kauniita ja ehjiä ääniä kuin Tukkateatterin Gatsby-näytelmään kootulla näyttelijäjoukolla.
On nautinto kuunnella myös täsmällistä, sanojen lopuista huolta pitävää puheilmaisua, huoliteltua replikointia ja katsoa tyylinmukaista, tässä tapauksessa 1920-luvun epookkiin istuvaa puvustusta.
Tukkateatterin ohjaaja Kuura Juntunen on pitänyt hyvää huolta ensemblestään. Hän on myös sovittanut F. Scott Fitzgeraldin dekadentin bestsellerin.
Ja alkuviikosta hän myös paikkasi Gatsbyn roolia.
* *
Tulkinnasta voi olla montaa mieltä. Esitys on niin klassinen, että melkein ajattelee porukan tekevän parodiaa.
Mietin, miksihän tähän tekstiin on päädyttykään. No, siinä on riittävästi rooleja nuorille.
Gatsbyn aika on 20-lukua – vaikkakin sata vuotta sitten – kuten meidänkin ristiriitainen aikamme.
Sota on kirpaissut kansakuntaa ja syvin lama on vielä edessä. Keinottelijat pärjäävät, rakkaus sekoittaa pään ja tragedia on menestyjän kohtalo.
Vanha suola janottaa ihmissuhteissa. Upporikas Jay Gatsby kaipaa ensirakkauttaan Daisy Buchanania ja Gatsby tekee kohteensa hurmatakseen kaikkensa. Mutta onko aika muuttunut? Onko vanhaa mahdollista toistaa?
* *
Oi, olisipa Juntunen joukkoineen uskaltanut ravistaa klassikkoromaania kunnolla, tutkinut vaikka romaanista tehtyjä leffoja ja kaikkea sitä populaarikulttuurin lepatusta, joka Gatsbyn ympärille syntyi. Miksi tämä kirja innosti yhtäkkiä niin paljon?
Mikä amerikkalaisessa yhteiskunnassa kasvattaa introvertteja, mutta innovatiivisia poikkeusyksilöjä – gatsbyjä, howardhugheseja, michaeljacksoneja ja markzuckerbergejä?
Esitys on nyt editoitu kopio kirjasta, mutta vailla omaa tulkintaa.
Fitzgeraldin huima taito kuvailla ihmisluonteita, heidän ikävystymistään ja huvittelunhaluaan on niin taidokasta, että se taitaa aueta vain lukemalla.
Tohtori T.J. Eckleburgin silmälasimainos on uljas oivallus julisteeseen ja lavastuksen katseenvangitsijaksi. Vanha maailma sieltä tarkkailee tuhkaksi palaneen maan yllä uuden ajan lapsiaan.
Mainoskuvan ironinen mukaanotto kerrontaan kiteyttää romaanissa Fitzgeraldin tyylin.
Anne Välinoro
Gatsby
- Ohjaus ja dramatisointi Kuura Juntunen
- Alkuperäisteos F. Scott Fitzgeraldin Kultahattu (1925)
- Valosuunnittelu ja -ajo Kuura Juntunen
- Äänisuunnittelu Kuura Juntunen ja Ida Rantanen
- Ääniajo Ida Rantanen
- Tuotanto Laura Lehtinen, Jaakko Mela ja Pinja Viitala
- Puvustus, lavastus ja maskeeraus Muusa Kaukorinne, Lee Nieminen, Juliaana Räsänen ja työryhmä
- Rooleissa Karl-Erik Hakia, Jutta Kantar, Inka Kivinen, Anni Louhelainen, Vili Manninen, Vilhelmiina Meskanen, Daniela Ojanperä, Riikka Pietilä, Sakke Sikiö, Saara Sillanpää, Aino Tarvainen, Aleksi Toivanen
Ensi-ilta Tampereen Tukkateatterissa 2.2.2024. Esityksiä 9.3. asti. Esityskalenteriin tästä.
Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua
Paluu yhteiselle leirinuotiolle – arviossa TTT:n Vuonna 85 Reunion
TEATTERI | Liian myöhään Tampereelle muuttanut Jussi Kareinen kävi seuraamassa Työviksen suosikkiesityksen jatko-osaa ja pyrki ymmärtämään fanikulttuuria sosiologisesta näkökulmasta.
Kotiin ei päästy milloinkaan – arviossa Kansallisteatterin Muistopäivä
TEATTERI | Elli Salon Muistopäivä-näytelmä Kansallisteatterissa kertoo suomaisloikkarien loputtomasta matkasta Neuvostomaassa.
Ääntä, vauhtia ja vaarallisia tilanteita – arviossa Maria Ylipään kabaree-esitys Poikkisahattu nainen
MUSIIKKITEATTERI | Maria Ylipään loistava lauluääni taipuu laulelmista hevirokkiin. Poikkisahattu nainen on kabaree naisen elämästä lasten, miehen ja koiran kanssa.
Elämän moniosaajat kimpussamme – arviossa Tukkateatterin kantaesitys Haittaako, jos kysyn?
TEATTERI | Tukkateatterin pikkujoulukabaree Haittaako, jos kysyn? on syntynyt näyttelijöiden omista kokemuksista.




