Tom Lindholm ja Heidi Kiviharju. Kuva: Kari Sunnari
TEATTERI | Tuomas Parkkinen kirjoitti sanaleikkejä, herjoja, kompia ja slapstickiä hyödyntävän pizzakomedian Carlo Goldonin näytelmäklassikon Le Baruffe Chiozzotte (Paljon melua kurpitsasta) innoittamana.
”Paljon melua pizzasta on lennokas kokonaisuus. Kevyt pirskahdus syksyyn ja pikkujoulukauteen.”
ARVOSTELU
Paljon melua pizzasta
- Käsikirjoitus ja ohjaus: Tuomas Parkkinen
- Rooleissa mm.: Jari Leppänen, Heidi Kiviharju, Jari Ahola, Tom Lindholm
- Ensi-ilta: Tampereen Työväen Teatterin Eino Salmelaisen näyttämö 13.9.2022.
Paljon melua pizzasta kertoo italialaisen piirakan rantautumisesta Suomeen, ympyräkaupunki Haminaan 1961. Eletään vielä aikaa, kun naiset eivät yksin saaneet mennä ravintolaan. Näytelmä ravistelee muutosvastarintaisuutta ja ennakkoluuloja.
Risto Rante, Tom Lindholm, on selvä uhka Haminan miessukukunnalle. Risto on juuri niin viekotteleva ja flirttaileva, että on vaaraksi sekoittaa naisten päät. Niinpä pizzeriaan uskaltautuvat naiset saavat aikaan mahdottoman hässäkän.
Auroran, Heidi Kiviharju, kihlauskin on vaarassa tämän salaretken vuoksi.
Melskettä riittää, kun naisten syrjähyppyä ratkotaan italialaistyyliin rähinöimällä ja huutamalla. Onhan nyt tavatonta syödä pizzaa italialaismiehen kädestä. Miesten uho kasvaa katutappeluksi ja koko kaarti on Riston kimpussa.
Suurimman osan näytelmässä saakin ihmissuhteiden monimutkaisuus, mustasukkaisuus, rakkaussuhteiden sotku väärinkäsitysten seuratessa toisiaan.
Henkilöhahmot homeltavat ja juoksevat rakkauden perässä italialaisittain ristiin ja rastiin. Poikkeus on Otto, Samuli Muje Auroran sulhasena. Hän yrittää kaikkien väärinkäsitysten keskellä pysyä perässä. Sympatiat kaikessa kohelluksessa on hänen puolellaan.
Nokkela sanailu, nopeatempoinen dialogi ja hyvä rytmi on tämän näytelmän suola.
Pizzamestari Risto jää toiseksi haminalaisten välienselvittelijöiden tempperamentille ja torailulle. Lopulta Risto päättää ottaa tuomarin avukseen. Pentti Helin tuomari Isolatona on apurinsa kanssa helisemässä naisvaltaisen todistajajoukon kanssa. Lopultahan kaikkia selviää ja tuomari saa riidat ratkaistua sekä suhteet kohdilleen. Mutta paljon melua ehtii siihen mennessä syntyä.
Vauhtia ei näytelmästä puutu. Nokkela dialogi ja musiikkinumerot tuovat mukaan italialaista tunnelmaa. Näyttelijäntyö on sujuvaa ja Parkkisen teksti vaatii aikamoista verbaaliakrobatiaakin näyttelijöiltä. Erityisesti mieleen jäivät Tommi Raitolehdon Bruno Lampi, Heidi Kiviharjun Aurora ja Miia Selinin Paula.
Musiikkinumerot olivat hyviä kokonaisuuksia koreografioineen. Selkeä ja yksinkertainen lavastus toimi hyvin ja antaa tilaa näyttelijöiden irrottelulle.
Paljon melua pizzasta on lennokas kokonaisuus. Kevyt pirskahdus syksyyn ja pikkujoulukauteen.
Irmeli Heliö
Paljon melua pizzasta
- Käsikirjoitus ja ohjaus: Tuomas Parkkinen
- Lavastussuunnittelu: Majatta Kuivasto
- Pukusuunnittelu: Leena Rintala
- Kampaus ja maskeeraus suunnittelu: Pepina Granholma
- Valosuunnittelu: TJ Mäkinen
- Äänisuunnittelu: Kyösti Kallio
- Musiikin sovitus: Jussi Vahvaselkä
- Koreografia: Suvi Salmi
- Rooleissa: Jari Leppänen, Heidi Kiviharju, Jari Ahola, Miia Selin, Tommi Raitolehto, Jaana Oravisto, Sofia Smeds, Inke Koskinen, Tom Lindholm, Pentti Helin, Samuli Muje, Jyrki Mänttäri
Ensi-ilta Tampereen Työväen Teatterin Eino Salmelaisen näyttämöllä 13.9.2022. Esityksiä 29.12.2022 asti. Esityskalenteriin tästä.
Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua
Hildur, islantilainen kovapintainen ja suolavedessä surffaten marinoitunut poliisi kamppailee itseään vastaan
TEATTERI | Turun kaupunginteatterin lavalla on maailman kaunein siipi, aalto, lokki tai sipsi.
Komediateatterin Ransu ja Operaatio Joulu tuo joulumieltä pienemmille ja isommille
TEATTERI | Karvakuonot lähtevät tonttuagentteina etsimään kilttejä lapsia ja joululahjatoiveita Tampereen Petsamosta ja Käpylästä.
Veijo Rönkkönen loi kokonaisen ITE-maailman ja Aapo Stavén toi sen lavalle – arviossa Veijo
TEATTERI | Simpeleläisen pieneläjän poika oli jo alunpitäen käsikassara, vahinkolaukauksesta siinnyt.
Kolme naista pyörittää miestä – arviossa Helsingin kaupunginteatterin Lempi
TEATTERI | Minna Rytisalon Lempistä dramatisoitu näytelmä luottaa liikaa kerrontaan. Itse Lempin persoona jää hataraksi.