TEATTERI | Joensuun kaupunginteatterin dekkarikomedia tuli ensi-iltaan keskeneräisen tuntuisena. Tuntuu, että tekijöitäkään ei oikein kiinnosta.
”Kuin olisi kaivettu Komedian Käsikirja takataskusta ja alettu sijoittelemaan.”
ARVOSTELU
39 askelta
- Ohjaus: Seppo Honkonen
- Rooleissa: Petteri Rantatalo, Kirsi Kärnä, Joni Kuokkanen ja Jaakko Tohkanen
- Ensi-ilta: Joensuun kaupunginteatterissa 19.11.2022.
Komedia on vaikea, vaikea laji. John Buchanin kirjaan ja Alfred Hitchcockin elokuvaan perustuva, Patrick Barlow’n näyttämölle sovittama parodia 39 askelta tarjotaan Joensuun kaupunginteatterissa loppuvuoden pikkujoulukomediana, mutta on tulkintakysymys, kuinka hyvin se täyttää paikan.
Ennakkotiedoissa kerrotaan, että 39 askelta oli yksi Hitchcockin omia suosikkielokuvia, sillä hänen mielestään sen tempo oli täydellinen, eikä siinä ollut kuolleita hetkiä. Näytelmästä ei ikävä kyllä voi samaa sanoa.
Rytmitys on vähän poskellaan ja toteutus laahaa. Juuri ajoitus ja iskevyys olisi niin tärkeää, kun yritetään olla hauskoja, joten tietty hiomattomuus näkyy poikkeuksellisen räikeästi. Jopa tilanteet, jossa tietoisesti särjetään neljäs seinä, eivät välitä sellaista improvisaation ja yllätyksen tuntua kuin käsittääkseni olisi tarkoitus. Klassikkoleffa Psykon parodiointikin tuntuu kovin päälleliimatulta. Edes nostalgiaa ei viljellä tarpeeksi, että esitystä voisi sen varaan laskea.
Musiikkipuolella voitaisiin varmaan puhua välityöstä. Sellaisesta teoksesta, joka pitää saada alta pois, että päästään tekemään jotain kiinnostavaa.
* *
Petteri Rantatalo, Kirsi Kärnä, Joni Kuokkanen ja Jaakko Tohkanen tekevät kyllä lavalla sen minkä voivat, mutta vierailija Seppo Honkosen ohjaustyö tuntuu lähinnä rutiininomaiselta leipätyöltä. Kuin olisi kaivettu Komedian Käsikirja takataskusta ja alettu sijoittelemaan, että tässä vähän säntäillään, tuohon vitsi, tässä kohtaa kuuluu olla parrakas miesnäyttelijä yliseksualisoidun naisen roolissa ja niin edelleen.
Voi kai ajatella, että kun tätä markkinoidaan pikkujoulukomediana, niin ei kannata mennä esitykseen odotellen teatteritaiteen virstanpylvästä. Jos tulee paikalle hyvässä porukassa ja jo valmiiksi seitinohuessa, ottaa perinteisen yhden sijaan kaksi konjakkia väliajalla ja jatkaa esityksen jälkeen yöhön, niin kaipa tämä menettelee.
* *
39 askelta pitää asiat sikäli yksinkertaisena, että se yrittää olla hauska ja viihdyttävä. Ensi-iltayleisön reaktiosta päätellen osa porukasta tosiaan viihtyi ja heillä oli hauskaa, joten tavoite osittain saavutettu.
Mieleen tulee myös, että onko Joensuun kaupunginteatteri tyhjentänyt tänä syksynä pajatsonsa upeasti onnistuneeseen suurtuotantoonsa My Fair Ladyyn niin täysin, että tähän ei ole enää voimia riittänyt.
Minä odotin enemmä,n kun tiedän, mihin Joensuun kaupunginteatterin väki pystyy. On toki ihan mahdollista, että 39 askelta hioutuu vielä nasevammaksi ja purevammaksi esityskauden edetessä. Voi olla, että se vain tuotiin ensi-iltaan vähän keskeneräisenä. Nyt on myönnettävä, että ei naurattanut.
Pasi Huttunen
39 askelta
- Ohjaus ja lavastussuunnittelu: Seppo Honkonen, vierailija
- Käsikirjoitus: perustuu John Buchanin kirjaan ja Alfred Hitchcockin elokuvaan
- Näytelmäsovitus: Patrick Barlow
- Suomennos: Timo Mikkola
- Pukusuunnittelu: Soile Tarvainen
- Valosuunnittelu: Mikko Pajanen
- Äänisuunnittelu: Michael Böger
- Rooleissa: Petteri Rantatalo, Kirsi Kärnä, Joni Kuokkanen, Jaakko Tohkanen
Ensi-ilta Joensuun kaupunginteatterissa 19.11.2022. Esityksiä 11.2.2023 asti. Esityskalenteriin tästä.
Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua
Hildur, islantilainen kovapintainen ja suolavedessä surffaten marinoitunut poliisi kamppailee itseään vastaan
TEATTERI | Turun kaupunginteatterin lavalla on maailman kaunein siipi, aalto, lokki tai sipsi.
Komediateatterin Ransu ja Operaatio Joulu tuo joulumieltä pienemmille ja isommille
TEATTERI | Karvakuonot lähtevät tonttuagentteina etsimään kilttejä lapsia ja joululahjatoiveita Tampereen Petsamosta ja Käpylästä.
Veijo Rönkkönen loi kokonaisen ITE-maailman ja Aapo Stavén toi sen lavalle – arviossa Veijo
TEATTERI | Simpeleläisen pieneläjän poika oli jo alunpitäen käsikassara, vahinkolaukauksesta siinnyt.
Kolme naista pyörittää miestä – arviossa Helsingin kaupunginteatterin Lempi
TEATTERI | Minna Rytisalon Lempistä dramatisoitu näytelmä luottaa liikaa kerrontaan. Itse Lempin persoona jää hataraksi.