Kuva: Art House / Jalava
SARJAKUVA | 1950-lukuisten sanomalehtisarjakuvien viimeistelty piirrosjälki ihastuttaa. Juonikaava on turhan kliseinen.
”Mustavalkoinen sarjakuva on myös asetelmaltaan turhan mustavalkoinen.”
ARVOSTELU
José Luis Salinas: Cisco Kid – Musta ratsastaja
- Suomentanut Ilkka Äärelä.
- Jalava, 2024
- 168 sivua.
Meksikolaisen seikkailijan Cisco Kidin kehitti alun perin vuonna 1907 taiteilijanimellä ”O. Henry” tunnettu kirjoittaja William Sydney Porter. Lyhyessä Caballero’s Way -tarinassa hahmo oli vielä murhanhimoinen rikollinen, mutta kehittyi lukuisten elokuva-, radio- ja televisiotuotantojen myötä oikeudenmukaiseksi hurmuriseikkailijaksi. Argentiinalaisen José Luis Salinasin (1908–1985) sarjakuvaversiossa komea Cisco ihastuu ja pelastaa neitoja neidon perään yhdessä uskollisen toverinsa, karikatyyrisen elämäniloisen ja tukevatekoisen Panchon kanssa.
Jalavan kokoelmaan kootut sanomalehtiseikkailut on suomentanut Ilkka Äärelä. 1950-luvulla julkaistut tarinat pitävät kiinni puhtoisen ja viimeiseen asti oikeutta ja neitojen kunniaa puolustavan sankarin kliseestä, mikä tekee Ciscon hahmosta hiukan ennalta-arvattavan. Panchon ruoalle perso apurihahmo tuo kaavaan parivaljakkodynamiikkaa, mutta rikkautta tarinakynään antavat kunnolla vasta muut hahmot, kuten sympaattinen kelmi Red Riata mielikuvituksellisine juonineen, ne kipakkaluonteiset neidot, jotka eivät tyydy vain pelastettavan rooliin sekä entisen pistoleron Trigger Happyn tuskailu aseistakieltäytyjän elämän ja vanhan maineen ristipaineessa.
Mustavalkoinen sarjakuva on myös asetelmaltaan turhan mustavalkoinen. Sankari päihittää asenopeudellaan ja nokkeluudellaan tusinakonnat mennen tullen, intiaanit ovat lähinnä päänahanmetsästykseen keskittyvä uhka, ja väkijoukon saa aika helposti valjastettua lynkkaystunnelmaan. Viihdyttävää kohellusta ja selviytymistä Ciscon ja Panchon ratsastus toki on, mutta kovin syvällisiin juonenkäänteisiin Salinasin tarinat eivät yllä. Eipä niitä toki aina löydy Tex Willereistäkään.
Toista voi sanoa sarjakuvan piirrosjäljestä, joka sanomalehteen tehdyissä restauroiduissa originaaleissa onnistuu olemaan hämmentävän yksityiskohtaista ja rikasta. Ilmeet ja piirteet on ikuistettu todella huolellisesti ja maisemakuvaukset varjoineen kelpaisivat paikoin maalauksiin asti. Mustavalkoisuus ja sanomalehtipainoksen vaateet tekevät toki sen, että kaikkia Salinasin taitoja ei päästä näkemään. Aina ei ole tarpeen täyttää ruutuihin taustoja, ja värit voisivat viedä isommatkin preeriakuvat vielä kokonaan toiselle tasolle.
Jalavan kokoelma on hieno taltiointi 1950-lukuisen ajankuvaista lännentarinaa. José Luis Salinas on hieno sarjakuvapiirtäjä ja kyllä se juonikin ihan kivasti laukkaa.
Ilkka Valpasvuo
* *
♦️ PIENI TUKI, ISO APU ♦️
Tilaatko joskus kirjan tai äänikirjan verkosta? Löydät ostoslinkkejä jokaisesta Kulttuuritoimituksen kirjakritiikistä. Niistä tehdyistä ostoksista Kulttuuritoimitus saa pienen siivun, joka auttaa ylläpitämään sivustoa.
Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua
Olisipa kesä ja kärpäsiä – arviossa Lyhenevä kesä 6: Tuhannen palan palapeli
SARJAKUVA | Käsikirjoittaja Pauli Kallion ja piirtäjä Reetta Niemensivun lyhenevän kesän lapsuuden seikkailut saavat lukijankin harmit haihtumaan.
Ville Rannan viininmakuinen nuoruus kulttuurilehden piirtäjänä – arviossa Viininjuojat
SARJAKUVAT | Omaelämäkerrallinen ja itseironinen albumi kuvaa kaunistelematta pienen kulttuurilehden toimituksen meininkiä ja sen jäsenten myöhempiä vuosia.
Sami Makkosen sarjakuvallinen kauhu liikkuu pimeissä varjoissa – arviossa Sielujen kutoja
SARJAKUVA | Kansainvälisiä sarjakuva-alan palkintoja voittaneen Sami Makkosen tummasyinen kuvasto luo oivallisen taustan okkulttiselle kauhulle.
Mika Lietzenin sarjakuva sukeltaa rapistuvan kaupungin kauneuteen – arviossa PNUK
SARJAKUVA | PNUK onnistuu olemaan samaan aikaan sekä äärimmäisen tyylikäs että tarinallaan koskettava kuvaus katoamassa olevien maailmojen ja arkkitehtuurin voimasta.