Aavikko. Kuva: Johanna Peltola
KONSERTTI | Uusi Tampere -illan esiintyjiä yhdistävä tekijä oli Aavikon rumpali, rytmikone Tomi Leppänen, joka vieraili myös Mallan keikalla ja loi kiinnostavan yhteyden kahden keikan välille.
Uusi Tampere -klubi: Aavikko ja Malla. Tavara-asema, Tampere 15.12.2023.
Aavikon lavakarisma on vuodesta toiseen erittäin vaikuttava. Tampereen Tavara-aseman keikalla meno oli jälleen menevää ja mielikuvitusta herättelevää. Konsertti oli Aavikon uuden Sound of Myusic -albumin (lue arvio täältä) julkaisukeikka.
Keikan ilmeetön ja viileä alku lupaili hyvää tanssimenoa, jota tuleman piti. Aavikko toimiikin erityisen hyvin keikkapaikoissa, joissa tanssille on tilaa – ja Tavara-asemalla sitä riittää.
Aavikon uuden levyn positiivisella ja energisellä soundilla voi olla kaamosaikaan mieltä piristäviä vaikutuksia. Kappale We Play – You Dance kertoo kaikkein olennaisimman keikan sisällöstä.

Kuva: Johanna Peltola
Mistähän Aavikon nimi tulee? Ehkä se on viittaus siihen, että jos joutuisi aavikolle, tämä olisi musiikkia, jota sinne haluaisi ottaa mukaansa?
Nykyisellä kokoonpanollaan Aavikko on ollut kasassa jo yli 25 vuotta, sen huomaa musiikillisesta yhteispelistä ja tyylikkäästä lopputulemasta. Koskettimien takaa löytyy Tomi Kosonen, rummuista Tomi Leppänen ja syntetisaattorin äärestä Paul Staufenbiel.
Samuli Alapurasen visuaalit yhtyeen taustalla olivat erityisen hauskoja – geometrisia muotoja liikkui musiikin tahdissa. Keikan lopssa kuullun Viitostie-kappaleen visuaaleissa ajellaan erivärisillä autoilla ja luetellaan erityisesti Itä-Suomessa sijaitsevia paikkakuntia. Aavikko on Siilijärven lahja maailmalle!
* *

Malla eli Malla Malmivaara. Kuva: Johanna Peltola
Malla eli Malla Malmivaara esiintyi Aavikon jälkeen ja vahvasti omalla tyylillään. Siniseen toppatakkiin pukeutuneen Mallan mystinen liikekieli tekee esityksestä teatraalisen, eikä ihme, onhan muusikko ansioitunut myös teatterialalla.
Keikan tunnelma on omalla tavallaan unenomainen, utuinen ja herkkä, vaikka rytmi on vahva. Laulujen sanoitukset ja tunnelmat kääntävät huomion helposti sisään päin, todella hyvällä ja jotenkin eri tavalla energisoivalla tavalla kuin Aavikon kohdalla.

Kuva: Johanna Peltola
Malla soitti viimeiseksi hittibiisinsä Sabrinan. Yleisö taputti innoissaan artistin takaisin lavalle, ja Malla palasikin lavalle kertomaan, että tulee Tampereelle jälleen kesällä ja syksyllä, jolloin olisi uusi levykin valmiina. Ihanaa kuulla, että uutta musiikkia on tulossa!
Malla täyttää omalla tyylillään Chisun jättämää aukkoa tällä hetkellä keikkailevien suomalaisten naisartistien kentällä.
* *

Tavara-asemalla riittää tilaa tanssia. Kuva: Johanna Peltola
Aavikkoa kannattaa kuunnella, jos haluaa saada hommat hoidetuksi ennen joulua, Mallaa puolestaan silloin, kun haluaa fiilistellä hetkeä ja elämää yleisesti.
Tavara-aseman korkea katto ja suuret tilat luovat hyvät puitteet keikoille. Uusi Tampere -klubin ilta oli monitaiteellinen spektaakkeli, yhtä visuaalista, tanssillista, esitystaiteellista ja musiikillista ilotulitusta.
Johanna Peltola
Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua
Viitasaaren Musiikin aika lämmitti koleassa kesäsäässä – Ensemble Kompopolex siirsi perinteiset soittimet syrjään
FESTIVAALI | Puolalaiskokoonpano ilmaisee asioita kaapeleilla, puheella ja eleillä. Yhtenä teemana on kommunikaatio esittäjien ja yleisön välillä.
Vöyrin kuuluisin poikabändi – KAJ heitti humoristisen keikan osana Nordiksen kesäkonserttisarjaa
KONSERTTI | Kevin Holmström, Axel Åhman ja Jakob Norrgård ovat tehneet huumorimusiikkiprojektiaan vuodesta 2009 lähtien. Trio laulatti kansaa Helsingin jäähallin pihalla.
Intiimi ja herkkä Ichiko Aoba lumosi helsinkiläisyleisön – arvio Temppeliaukon kirkon konsertista
KONSERTTI | Japanilaisen laulaja-lauluntekijän herkkä musiikki sopi hienosti Helsingin Temppeliaukion kirkkoon.
Jukka Tiensuun minikonsertto Kiva soi kantaesityksenä Tampere Guitar Festivalin päätöskonsertissa
KONSERTTI | Tampere Guitar Festivalin päätöskonsertissa kuultiin aikamme musiikkia Vuokko Lahtisen, TampereRaw’n ja Pablo Márquezin laadukkaasti tulkitsemana.