Konserttiarvostelu: Mikko Perkolan instrumentin äänen väreistä löytyi yhtäläisyyksiä niin bandoneoniin kuin viuluunkin. TangoLab-illat jatkuvat Tampereen G Livelabissa keväällä.
TangoLab G Tampere Livelabissa 18.12.2019. Mikko Perkola, viola da gamba. Nuevo Quinteto Otra Vez: Matti Laukkanen, piano, Antti Heerman, viulu, Henrik Sandås, bandoneon, ja Petri Mäkiharju, kontrabasso.
Yksi kuluneen syksyn iloisista ilmiöistä on ollut Nuevo Quinteto Otra Vezin TangoLab-klubi. Syyskuussa startannut TangoLab marssittaa estradille huippuluokan solistivieraita ja rikkoo genre-rajoja. Syksyn mittaan NQOV:n kanssa ovat musisoineet laulaja-näyttelijä Maria Lund, pianisti-moogisti Kari Ikonen ja vibrafonisti Panu Savolainen. Keskiviikkona NQOV:n sai vieraakseen kokeilevista projekteistaan tunnetun gambisti Mikko Perkolan, joka illan mittaan esiintyi myös laulajana ja lausujana.
Tango nuevo on TangoLabissa läsnä koko ajan. Keskiviikon ohjelma rakentui Perkolan ja Astor Piazzollan musiikista ja teksteinä kuultiin muun muassa Pablo Nerudan ja Tommi Kontion runoja.
Perkolan hienosävyinen gamba väritti NQOV:n sointia kiehtovasti, ja sen äänen väreistä löytyi yhtäläisyyksiä niin bandoneoniin kuin viuluunkin. Kiinnostavasti toimi esimerkiksi Perkolan sävellys Laulu vedestä, jossa gamban ja kaikujen taustalla soivat yhtyeen vahvat ja ankaratkin soinnut. Viehkosti gamba soi myös Piazzollan Fugatassa.
Yksi komeimmista esityksistä oli El Tango, jossa Jorge Luis Borgesin runo ja Astor Piazzollan musiikki yhdistyivät väkevästi. Pianisti Matti Laukkasen tekemä suomennos soi Perkolan eläytyvässä ja huolitellussa lausunnassa kauniisti. Heermannin kirpeänmakea viulu, Laukkasen raivokas piano ja yhtyeen luomat äänimaisemat tekivät esityksestä jännittävän kokonaisuuden.
Löysempää fraseerausta ja artikulaatiota Perkolalta kuultiin hänen laulamassaan tangossa Tähdet meren yllä. Uskoakseni Perkola pyrki laulutyylillään erkaantumaan tangolaulannan mahtipontisuudesta, mutta vaikka hän tässä päämäärässään onnistuikin, ei lievistä epäpuhtauksistakin kärsinyt tulkinta täysin vakuuttanut. Hienon huipennuksen konsertille loi Balada para un loco, jossa Perkolan vahva lausunta ja yhtyeen soitto yhdistyivät tyylikkäästi.
NQOV soitti tuttuun tapaansa hallitusti, yllätyksellisesti, vivahteikkaasti ja taiturillisesti. Ensimmäistä kertaa sain kiinni myös ylistetyn Fazioli-flyygelin hienosta soinnista, esimerkiksi Piazzollan Invierno Porteñon hiotuissa melodisissa käänteissä. Mainita täytyy myös konsertin erinomaisen onnistunut miksaus.
TangoLab päättyi ylimääräisenä kuultuun, Piazzolla-henkeen sovitettuun joululauluun Arkihuolesi kaikki heitä. Laulu oli kaunis tango nuevo -tyylilläkin. Ehkäpä NQOV voisi sovittaa muitakin joululauluja ja julkaista niistä tallenteen seuraavan joulun markkinoille.
TangoLab jatkuu keväällä, ja silloin solistivieraina ovat Martin Alvarado, Alexander Von Hagke ja Marcelo Nisinman.
Kikka Holmberg