Club For Five Tampere-talossa. Kuva: Anne Välinoro
KONSERTTI | Club for Five on jalostanut a cappella -laulun tasolle, jossa stemmat sujuvat kuin leikkiä laskisi.
”Persoonallisen kauniit äänet soivat ihanteellisesti yhteen ja jekut istuvat kudokseen kuin juuri keksittyinä.”
Club for Five ja Ilmavoimien Big Band Tampere-talon Isossa salissa 30.3.2022.
Kahdesti siirretty jättikonsertti ei fanejaan horjuttanut uskossa, kun a cappella -yhtye Club for Five ja Ilmavoimien soittokunta puhalsivat Tampere-talon Ison salin täyteen tuikeaa, oikullista kevätilmaa.
Vaskissa on hirmuinen teho, kun niitä käyttää innostunut ammattilainen.
Ilmavoimien trumpetti- ja kornettiryhmässä on selkärankaa, puupuhallinten äänen laveudessa ei ole valittamista ja rumpalin taitoja voi vain ylistää.
Alkupuolella miksauksessa oli vielä säätämistä, sen verran pään läpi soitto soi.
* *
Club for Five on jalostanut a cappella -laulun tasolle, jossa stemmat sujuvat kuin leikkiä laskisi.
Persoonallisen kauniit äänet soivat ihanteellisesti yhteen ja jekut istuvat kudokseen kuin juuri keksittyinä.
Onhan viisikolla viehätysvoimaa. Kun sooloilu alkaa, huomaa miten tukevasti ja tarkassa rytmissä muut komppaavat.
Ääninä joukkueesta erottuu tietysti megabasso, kontra-basso Tuukka Haapaniemi isoviulu-imitaatioineen ja scat-pulssilla, kultakurkku Jouni Kannisto, eleginen Juha Viitala ja ihanteellisesti yhteen soivat Maija Sariola ja Saima Haapanen.
Ja kenen jäljissä iltaa vietettiin?
* *
Suomalaisten sanoittajien ykkösnimen Juha Watt-Vainion oivallukset kantoivat viihdekonserttia Albatrossista Mun sydämeni tänne jää -balladiin, siinä sivussa sorsa lensi pohjoiseen ja kyyti oli kauheaa Kaamasen tiellä.
Toivo Kärjen Liljankukka ja Unto Monosen Täysikuu ovat tietysti tangoista tutuimpia, mutta tämän viisikon väännöllä niistä saatiin jazzahtavia herkkukoreja.
Ikinuori On neidolla punapaula muokattiin sekin äänelliseksi ilotulitukseksi ja Baddingin upeasti tulkitsema Yön hiljaisuudessa sai Club for Five -tyylisen pelmuutuksen. Sellaisen perusteellisen.
* *
Encorena saatu Vainio-sanoitusten potpuri nostatti huvituksen ja ällistyksen tunteet pintaan, kun mietti, miten näitäkin kappaleita on tullut inhottua ja miten ne nyt kuulostavat näytteenomaisina ja yhteen niputettuna vallan mainiolta karavaanilta.
Miten se menikään, kun syöksyi sukkula Venukseen ja Tsingis Kan remelsi julmimmillaan?
Unohtakaa hetkeksi Kikka ja Frederik, antakaa taitajien loistaa soundeineen.
Liki täysi isosalillinen Tampere-talon yleisöä aplodeerasi seisten kovan luokan viihdyttäjille.
Anne Välinoro
Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua
Elgar, Stravinsky, Gerhardt ja Halls täyttivät Tampere-talon 1910-luvun musiikilla
KONSERTTI | Tampere Filharmonian perjantaisen konsertin magneettina toimi ennen kaikkea Stravinskyn balettimusiikki Kevätuhri.
DJ Kridlokk juhlisti Musiikkitalolla tyylillisesti eheintä ja rohkeinta levyään
KONSERTTI | Musiikkitalossa ei ole varmaan koskaan nähty yhtä montaa räppilätsää ja -pipoa nyökyttelemässä gangsteri- ja lähiölarpin tahtiin.
Don Huonojen mustat ja valkoiset sävelet myivät Pakkahuoneen loppuun
MUSIIKKI | Vuodet ovat kohdelleet 1990-luvun suomirockin suosituimpiin kuulunutta yhtyettä suopeasti, mutta lujemminkin ruoska olisi voinut sivaltaa.
Tampere Biennalen yltäkylläinen ohjelma tarjoili lukuisia kantaesityksiä ja nykymusiikin moniäänisyyttä
MUSIIKKI | Eetu Lehtosen kantaesityksenä kuultu Hymn sai alkusysäyksen Lehtosen lukiessa Aberfanin kylässä vuonna 1966 tapahtuneesta kaivosjätteen maanvyöryonnettomuudesta.