The Rose. Kuva: Eija Niskanen
MUSIIKKI | Tämä kevät on tuonut Suomeen useita korealaisia, keskenään erityylisiä kokoonpanoja. Eija Niskanen kävi katsomassa The Rosen, WheeInin ja ADG7:n konsertit.
The Rose Helsingin Jäähallissa 13.3.2024. WheeIn Kulttuuritalossa 2.5.2024. ADG7 Savoy-teatterisa 22.5.2024.
The Rose – K-rockin tähti
Nelijäseninen The Rose aloitti katumuusikkoryhmänä. Soulissa, etenkin nuoremman väen suosimilla alueilla busking eli katusoitto ja katutanssi ovat tunnettu ilmiö. Ensimmäisen virallisen levynsä The Rose julkaisi vuonna 2017. Siltä lohkaistu sinkku Sorry nousi heti hitiksi ja kappale kuului myös nyt meneillään olevan Dawn to Dusk -kiertueen biisilistaan. Viimeisin albumi, DUAL, julkaistiin viime vuoden lokakuussa.
The Rosen musiikkia voisi kutsua yhdistelmäksi indierockia ja alt-pop-rockia. Kappaleita yhdistävät melodisuus, kitarasoolot ja pääsolisti Woosungin laulu. Mies laulaa sen verran hyvin, että häntä on lainattu muidenkin artistien levyille. Setissä kuultiin tietysti viimeisiltä levyltä lohkaistu You’re Beautiful. Helsingin Jäähallissakin biisit soivat hienosti ja bändin, etenkin Woosungin, karisma näytti purevan. Maailmalla yhtyettä on kutsuttu ”K-rockin BTS:ksi”.
Taustavideot olivat vaikuttavia, etenkin sateiset, joissa koko jäähalli tuntui kylpevän pisaroissa.
* *
Whee In the Mood
Jung Whee In, joka tunnetaan nimellä WheeIn, debytoi vuonna 2014 yhden K-popin suosituimpiin kuuluvan tyttöbändin Mamamoon jäsenenä. Hän on tehnyt soolojulkaisuja vuodesta 2018 lähtien. Tänä vuonna hän lähti ensimmäiselle maailmankiertueelleen sooloartistina.
WheeIn ilmestyi Helsingin Kulttuuritalon lavalle vartalonmyötäisessä mekossa ja esitti R&B-pohjaisia K-pop-kappaleita. Useissa biiseissä hänellä oli rinnallaan neljä taustatanssijaa. Tanssittavammat kappaleet, kuten mukaansatempaava In the Mood, sallivat tähden ja taustatanssijoiden revittää kunnolla, mutta WheeInin ääni pääsi todella esille vasta hitaammissa biiseissä. Settien välissä esitettiin konseptivideota, joissa WheeIniltä kyseltiin erilaisia asioita hänen valmistautuessaan kuvauksiin.
K-popin suosiota kaiken ikäisten parissa todistaa se, että seisoma-alueella hyppi musiikin tahdissa joukko alakouluikäisiä tyttöjä, mutta yleisössä oli keski-ikäisiäkin.
* *
Etnopoppia Savoyssa
Savoy-teatteri toi lavalleen ADG7:n (äännetään koreaksi Ak Dan Gwang Chil). Yhtye kertoo esittävänsä korealaisen kansanmusiikin ja shamaanimusiikin yhdistelmää. Yhdeksänhenkisen yhtyeen tyylissä nämä yhdistyvät popin, rockin ja sekä korealaisen iskelmämusiikin trotin tyyleihin.
Laulusta päävastuussa on kolmihenkinen naisryhmä muun yhtyeen soittaessa pääasiassa perinteisiä korealaisia soittimia modernin rumpuryhmän vahvistamana. Soittimista täysin uusi itselleni oli monipiippuinen käsissä pideltävä ja puhallettava saenghwang.
Yhtyeen musiikkityyli ammentaa Hwanghae-provinssin musiikista. Tämä provinssi on nykyään Pohjois-Koreaa, joten sen perinteinen musiikkityyli ei ole nykyajan eteläkorealaisille kovin tuttua.
Pääsolistikolmikon keuhkoista lähtee ääntä ja kurkunpäätä käyttävä laulutekniikka on perinteistä korealaista. Samanlaista äänenkäyttöä kuulee esimerkiksi pansori-laulannassa. Nostalgisen esiintymistyyliinsä solistit ovat saaneet kertomansa mukaan vaikutteita legendaariselta Kim Sistersiltä – naiskolmikolta, joka vaikutti 1950- ja 1960-luvuilla ja toi korealaisartisteille ensimmäisen Yhdysvaltain listaykkösen kauan ennen kuin K-popista tiedettiinkään. Kolmikon esiintymisessä on huumoriakin ja siinä mielessä se toi mieleen viime vuonna Flow Festivalilla esiintyneen Balming Tigerin.
Konsertin ensimmäinen puolisko nojasi vahvemmin perinteiseen musiikkiin hypnotisoivalle funkrytmille väännettynä. Väliajan jälkeen pistettiin tanssiksi ja saatiin houkuteltua mukaan yleisökin. Yhtyeen riemukas tyyli sopisikin ehkä paremmin festareille kuin Savoyn kaltaiseen konserttisaliin.
Eija Niskanen
Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua
Cecilia Damströmin timanttinen Information pureutuu informaatiotulvaan ja kannustaa lähdekritiikkiin
KONSERTTI | Tampere Filharmonian Cecilia Damströmiltä tilaama Information soi orkesterin konsertissa maailmanensiesityksenä. Tampere-talossa kuultiin myös Paul Lewisin Beethoven-pianismia sekä Brahmsin sinfonia.
Kirill Karabits ja Tampere Filharmonia osoittivat, että Ukrainan kulttuuria ei niin vain nujerreta
KONSERTTI | Tampere ja Kiova ovat olleet ystävyyskaupunkeja 70 vuotta. Tampere-talon perjantaisessa konsertissa juhlittiin sitä ja itsenäisen Ukrainan selviämistä.
Antiikin myyttejä ja Raamatun tekstejä Mozartin sävelkielellä – Idomeneo Musiikkitalossa oli suuri elämys
OOPPERA | Vanhaan taruun ja osin vanhaan testamenttiinkin perustuva libretto kulki synkästä alusta valoisaan loppuun, jossa lähes kaikki kokivat, mikä voima rakkaudella voi olla.
John Scofield perkasi Amerikan laulukirjaa intiimillä keikallaan Tampereen G Livelabissa
KONSERTTI | Säveltäjä-kitaristi John Scofieldin pitkässä setissä soivat niin jazz, blues kuin kantrikin – maestrolle ominaiseen tyyliin.