Kuva: Eija Niskanen
KONSERTTI | Japanilaisen laulaja-lauluntekijän herkkä musiikki sopi hienosti Helsingin Temppeliaukion kirkkoon.
Ichiko Aoba Helsingin Temppeliaukion kirkossa 24.6.2025.
Japanilainen muusikko Ichiko Aoba konsertoi tiistaina (24.6.2025) Helsingissä, osana Euroopan- ja Pohjois-Amerikan-kiertuettaan. Konsertissa kuultiin materiaalia etenkin keväällä julkaistulta albumilta Luminescent Creatures (Hermine). Albumin on kuvailtu heijastavan äänen kautta kollektiivista yhteyttä ja sulauttavan muusikon itsensä muiden.
Albumin nimi viittaa planktoniin, joka on yksi niitä luontoelementtejä, joista Aoba on kiinnostunut. Jotenkin hänen musiikissaan tuntuu elävän koko biosfääri, minkä kautta ihminen ja kuulija sulautetaan mukaan.
Aoba on julkaissut musiikkia viitisentoista vuotta ja omien levyjen lisäksi hän on tehnyt musiikkia muutamiin japanilaisiin elokuviin.

Kuva: Atlas Woo
Helsingin-konsertissa musiikin, muusikon ja yleisön yhteys syntyi hienosti. Konsertti alkoi Ichiko Aoban kävellessä laulaen ja kitaraa soittaen takaa kirkon keskikäytävää pitkin yleisön eteen korokkeelle. Konsertti myös päättyi samalla tavalla: artisti käveli yleisön halki pois.
Tässä konsertissa ei tullut mieleen alkaa taputtamaan encorea, sillä koko konsertin rakenne oli selvästi suunniteltu olemaan yhtenäinen musiikillinen tila- ja aikateos ja meditatiivinen kokemus.
Aoban esiintyminen toimi minimalistisen herkkyyden kautta. Mustaan mekkoon pukeutunut Aoba istui paikallaan, vaihtaen välillä akustisesta kitarasta syntetisaattoriin, josta hän loihti musiikin lisäksi linnunlaulua muistuttavia viserryksiä. Aoban kirkas ja korkeahko mutta samalla herkkä ääni sointui hienosti hänen akustisen kitaran soittonsa kanssa ja johdatti tunnelmasta toiseen.

Kuva: Atlas Woo
Aoban musiikin voisi luonnehtia liikkuvan jossain herkempien popballadien ja kokeellisemman musiikin välimaastossa. Välillä kuului japanilaisen kansanmusiikin sointuja, erityisesti yhdessä kappaleessa, jossa Aoba käytti Ryukyun musiikkia eli okinawalaista perinnemusiikkia teoksen perustana.
Aoballa on loistava tapa olla venyttämättä laulujaan pidemmäksi kuin tarvitsee ja hän lopettikin usean kappaleen napakasti. Vaikka kaikkien laulujen kieli on japani, kieltä ymmärtämätönkin varmasti pääsi laulujen tunnelmaan sisään.
Puolisen tuntia esiinnyttyään Aoba kehotti yleisöä siirtymään lähemmäs ja puoli salia tulikin istumaan lattialle alttarikorokkeen eteen. Tämä ele kuvastaa hyvin Aoban tapaa luoda konsertteihinsa symbioottinen, intiimi tunnelma itsensä ja kuulijoiden välille. Tunnelmaa korosti Temppeliaukion kirkon lasikattoon ropiseva sade.
Eija Niskanen
KATSO: Ichiko Aoban kappaleen Sonar (2025) musiikkivideo.
Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua
J-Hope ja ilotulitukset kruunasivat Lollapalooza Berlinin
FESTIVAALI | Chicagon Lollapaloozan sisarfestivaali toi Berliiniin muun muassa korealaisen J-Hopen ja Benson Boonen.
Viitasaaren Musiikin aika lämmitti koleassa kesäsäässä – Ensemble Kompopolex siirsi perinteiset soittimet syrjään
FESTIVAALI | Puolalaiskokoonpano ilmaisee asioita kaapeleilla, puheella ja eleillä. Yhtenä teemana on kommunikaatio esittäjien ja yleisön välillä.
Vöyrin kuuluisin poikabändi – KAJ heitti humoristisen keikan osana Nordiksen kesäkonserttisarjaa
KONSERTTI | Kevin Holmström, Axel Åhman ja Jakob Norrgård ovat tehneet huumorimusiikkiprojektiaan vuodesta 2009 lähtien. Trio laulatti kansaa Helsingin jäähallin pihalla.
Jukka Tiensuun minikonsertto Kiva soi kantaesityksenä Tampere Guitar Festivalin päätöskonsertissa
KONSERTTI | Tampere Guitar Festivalin päätöskonsertissa kuultiin aikamme musiikkia Vuokko Lahtisen, TampereRaw’n ja Pablo Márquezin laadukkaasti tulkitsemana.