Vanheneva oopperadiiva ei pääse eroon menneisyydestä Marjo Heiskasen tarkkanäköisessä romaanissa – arviossa Magdan aaria

15.02.2025
levoton tuhkimo by hanna maria gronlund kulttuuritoimitus INSTA

Kuvat: Siltala / Laura Malmivaara

KIRJAT | Marjo Heiskanen kirjoittaa jo toistamiseen herkullisesti musiikkimaailmasta, jonka hän tuntee työskenneltyään pianistina ja korrepetiittorina.

”Loiston ajasta ei teoksessa enää ole mitään jäljellä.”

ARVOSTELU

4.5 out of 5 stars

Marjo Heiskanen: Magdan aaria

  • Siltala, 2025.
  • 236 sivua.
Osta kirja tai kuuntele sitä ääni­kirja­palveluista, tuet samalla Kulttuuri­toimitusta!
BookBeat Nextory Storytel

Oopperadiiva Magda Back on päätynyt rouvaksi pohjoiseen kaupunkiin ja käyttää aikansa lähinnä ikkunasta ulos katsomiseen ja lukuisien kukkamaljakoiden hoitamiseen. Pitkän tauon jälkeen hän saa pyynnön tehdä sivuroolin produktiossa.

Pyynnön esittää Magdan nuori manageri Ion, jota nainen odottaa vierailulle sekä uteliaana että pelokkaana. Entinen loisto pukijoineen, yleisön ihailuineen ja kukkatervehdyksineen houkuttaisi, mutta epäilys omasta asemasta kalvaa.

”Siihen minut on tehty, ihailtavaksi. Joku totta vieköön saisi pyytää minulta joskus jotain. Nyt sitten on pyydetty ja pyydellään edelleen ja minä olen ryhtymäisilläni, vaikken edes ymmärrä, mihin. Rooli on niin merkillisen nykyaikainen. Ja olematon.”

Marjo Heiskanen on kirjoittanut Magdan aarian (Siltala, 2025) lähes täysin sisäiseksi monologiksi, jonka vähät nykyhetken tapahtumat sijoittuvat pääosin kerrostaloasuntoon. Lukija pääsee kuitenkin kertojan pään sisällä matkustamaan lapsuuden kotimaasta Romaniasta Etelä-Afrikkaan, Milanoon, Wieniin ja moniin muihin suuriin oopperakaupunkeihin.

Eikä matka ole mikään kaunis kehityskertomus vaan raadollisuudessaan myötätuntoa herättävä ja hetkittäin jopa hauska!

Se kertoo, miten diktaattori Nicolae Ceaușescun Elena-vaimon suojatista kasvaa itsekeskeinen ja epävarmuudessaan itsensä kovettava taiteilija. Se esittelee tukijoita ja ihailijoita ja tietenkin myös kilpailijoita ja kampittajia.

Nykyinen puoliso, Ankka eli hauskasti yhden vastaroolin mukaisen nimen omaava Anckarström, on jatkuvasti Magdan ajatuksissa. Aktiivisesti maailmaa kiertävää fyysikkoa ei kuitenkaan tavata kertaakaan kirjan aikana. Pohdin jopa, onko miestä olemassakaan.

Muita läheisiä ei ainakaan ole, sillä tytärkin asuu kaukana Australiassa. Magdan tavoite on aina ollut päästä pois ja eteenpäin, minkä vuoksi hän ei ole jäänyt pohtimaan ihmissuhteita eikä etenkään ihmisoikeuksia, tasa-arvoa tai muitakaan tavallisen elämän olosuhteita oopperatalojen ulkopuolella.

Hän on myös tehnyt ratkaisevan virheen, surrut julkisesti Ceaușescujen pariskunnan teloitusta. Sen jälkeen pyynnöt esiintymään ovat loppuneet, vaikka lahjakkuutta ei olekaan kyseenalaistettu.

Mutta nyt ovella on Ion, joka lisäksi muistuttaa kuollutta isäänsä eli Magdan kaivatuinta rakastajaa. Uu-uu-uu, Magda yrittää hyräillä ja avata ääntään, ainakin mielessään, valmistautuessaan Jumal’äänen rooliin ja Ionin ja produktion vaatimuksiin.

* *

Miten vaikeaa onkaan entisen lavojen kaunottaren myöntää, että hän ei enää loista? Helpompaa on kerrata menneitä voittoja ja uuvuttaa niillä sekä itsensä että Ion. Mutta pitääkö vielä päästää sisään harjoituspianisti eli korrepetiittori ja onko pakko suostua koelauluun?

Marjo Heiskanen on tosiaan sisällä musiikkimaailmassa, mikä näkyi jo hänen aiemmassa taiteilijaromaanissaan Mustat koskettimet (2017). Mutta ei Magdan aariaa ole kirjoitettu vain klassisen musiikin tuntijoille, vaikka teoksessa kiinnostavia yksityiskohtia sen maailmasta onkin.

Magda on kuka tahansa vanheneva ihminen, joka ei pysty päästämään irti vanhasta ja tarttumaan uuteen. Magdan aaria kuvaa hienosti, miten menneisyys vyöryy päälle viimeistään loppumetreillä, jos aiemmin ei ole halunnut ja ehtinyt sitä kohdata. Ja kuvaa se myös ihan tavallista vanhenemista, sitä ettei enää pysty hallitsemaan asioita ympärillään.

Ina Ruokolainen

* *

♦️ PIENI TUKI, ISO APU ♦️

Tilaatko joskus kirjan tai äänikirjan verkosta? Löydät ostoslinkkejä jokaisesta Kulttuuritoimituksen kirjakritiikistä. Niistä tehdyistä ostoksista Kulttuuritoimitus saa pienen siivun, joka auttaa ylläpitämään sivustoa. 

Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua

Evästeinfo
Kulttuuritoimitus

Eväste on pieni tekstitiedosto, jonka internet-selain tallentaa käyttäjän laitteelle tämän tekemän sivustovierailun yhteydessä. Evästeitä tallennetaan ainoastaan niiltä sivustoilta, joita olet käynyt katsomassa. Evästeisiin ei sisälly henkilökohtaisia tietoja ja ne ovat sivustojen kävijöille vaarattomia: ne eivät vahingoita käyttäjän päätelaitetta tai tiedostoja, eikä niitä voi käyttää haittaohjelmien levittämiseen. Käyttäjän henkilötietoja ei voida tunnistaa pelkkien evästeiden avulla.

Evästeet vaikuttavat positiivisesti mm. käyttäjäystävällisyyteen, sillä niiden avulla valitsemasi sivusto avautuu jatkossa nopeammin vrt. ensimmäinen vierailukerta.

Evästeet voidaan ryhmitellä pakollisiin sekä ns. toiminnallisiin evästeisiin, jotka liittyvät esim. tuotekehitykseen, kävijämäärien seurantaan, mainonnan kohdentamiseen ja raportointiin.

PAKOLLISET EVÄSTEET

Pakollisia evästeitä ei voi estää, sillä ne liittyvät tietoturvaan ja sivuston teknisen toiminnan mahdollistamiseen. Esim. tällä sivustolla käytössä olevat sosiaalisen median jakonapit ovat oleellinen ja itsestäänselvä osa nykypäivän modernin sivuston teknistä rakennetta - siksi sosiaalisen median laajennuksia ei voi erikseen aktivoida tai deaktivoida. Käyttämällä kyseisiä jakolinkkejä hyväksyt sen, että somepalvelujen ylläpitäjät saavat tapahtumasta tiedon, jota ne voivat yhdistää muihin toisaalta kerättyihin tietoihin.

TOIMINNALLISET EVÄSTEET

Tällä sivustolla on käytössä ainoastaan yksi erikseen lisätty toiminnallinen eväste Google Analytics, joka on mahdollista sulkea pois päältä.

Pakolliset

Ilman näitä sivuston tekniseen toimintaan voi tulla ongelmia.

Google Analytics

Sivustoon on liitetty Google Analyticsin tuottama eväste, jolla seuraamme verkkosivuston vierailumääriä ja sivuston yleistä käyttöä.