Kuvat: Vesa Tyni / Otava
KIRJAT | Hannele Lampelan ja Ninka Reitun räväkkä Prinsessa Pikkiriikki on ilahduttanut lukijoita vuodesta 2016 lähtien. Hahmo tuntuu kesyyntyvän kasvaessaan.
”Samalla, kun silmät avautuvat aikuisten maailman monivärisyyteen, kuolee Pikkiriikistäkin juuri sitä tarinamaailmassa viehättänyttä räväkkää irrallaan oloa ja fantasiamaista elementtiä.”
ARVOSTELU
Hannele Lampela & Ninka Reittu: Prinsessa Pikkiriikki valloittaa maailman
- Otava, 2021.
- 63 sivua.
Hannele Lampelan mielikuvitusrikas ja peppipitkätossumaisesti räväkkä lastenkirjasankari Prinsessa Pikkiriikki on ilahduttanut lukijoita vuodesta 2016 lähtien. Maailmaa omasta vaaleanpunaisesta näkökulmastaan tarkkaileva pikkutyttö on onnistunut tarinamaailmallaan nousemaan esille lastenkirjallisuuden runsaasta tarjonnasta.
Alusta asti kirjojen kuvituksesta vastannut Ninka Reittu on onnistunut myös kuvituksellisesti luomaan Pikkiriikin maailmasta persoonallisen ja tunnistettavan, vaikka tuoreimman kuudennen kirjan sisäkansien pikkukylän karttasivut rinnastuvat suoraan Heinähattu ja Vilttitossu -kirjojen vastaaviin. Vahvatahtoisessa Pikkiriikissä onkin paljon Vilttitossun vikaa.
Pikkiriikin seikkailuissa on vakuuttanut ja viehättänyt nimenomaan sankareiden anarkistisuus ja omassa lasten mielikuvitusmaailmassa seikkaileminen ja pärjääminen. Maailmassa, jossa Makkara-koiran taikavääkylät ratkaisevat haasteet ja epämieluisat aikuiset voi taikoa himpskattiin, jossa naapurin ilkeälle Räkä-Eetulle pärjätään ja kakanvärisestä kypärämyssystä otetaan rimpsumekolla selkävoitto.
Prinsessa Pikkiriikki valloittaa maailman -kirjassa (Otava, 2021) Pikkiriikki on kasvanut niin isoksi, että saa oikein luvan kanssa kulkea kotikylän raitilla, ilman aikuisen valvontaa. Uusiin ihmisiin tutustutaan, kuten paikalliseen erikoispersoonaan Joki-Peikkoon, joka normaalin yhteiskunnan ulkopuolisena kuuluu osittain samaan mielikuvitustaikamaailmaan, joka näyttää erilaiselta lasten kuin aikuisten silmin ja toimii eri tavalla.
Huonosti käyttäytyvien aikuisten kohtaaminen ja ripittäminen tekee Pikkiriikistä enemmän pikkuvanhan kuin peppimäisesti anarkistisen. Eivätkö kaikki aikuiset noudatakaan sääntöjä? Miksi jopa Pikkiriikin kaltaisella oman elämänsä sankarilla on pienenä lapsena enemmän moraalia kuin niillä, joiden pitäisi häntäkin koskevia sääntöjä valvoa?
Samalla, kun silmät avautuvat aikuisten maailman monivärisyyteen, kuolee Pikkiriikistäkin juuri sitä tarinamaailmassa viehättänyttä räväkkää irrallaan oloa ja fantasiamaista elementtiä. Onko Pikkiriikki tulossa tiensä päähän? Vieläkö kirjojen ydintarina viehättää, kun maailmojen vastakkainasettelu vähenee, Räkä-Eetustakin on tullut kaveri ja sankari alkaa löytää paikkaansa maailmassa?
Sen kertoo vasta tulevaisuus, mutta Prinsessa Pikkiriikki valloittaa maailman jää hiukan sarjan parhaiden osien viehätyksestä. Hauska, lämminhenkinen ja persoonallinen on kuudeskin Pikkiriikki-kirja, muttei ihan yhtä hersyvä ja mukaansatempaava kuin aiemmat.
Ilkka Valpasvuo
Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua
Kun on elämän saanut, siitä on pidettävä huolta – arviossa Hämeenlinnan teatterin Ronja Ryövärintytär
TEATTERI | Hämeenlinnan teatterin ensi-iltanäytelmä on uskollinen ja visuaalisesti näyttävä tulkinta Astrid Lindgrenin iki-ihanasta tarinasta.
Humppati pomppati raisu runoreissu kellarissa – arviossa TTT:n Haitulan matkassa
TEATTERI | Kirsi Kunnaksen runohin perustuva Haitulan matkassa on levähdyshetki arjesta. Hämmästely virkistää kummasti.