Kuva: Matila Röhr / Andres Teiss
ELOKUVA | Klaus Härön uusimman elokuvan aiheena on Suomen tapa kohdella juutalaispakolaisia toisen maailmansodan aikana ja vähän sitä ennen.
”Hienosti tehty epookki ja hyvät tarkoitukset eivät kätke teoksen uuvuttavuutta.”
ARVOSTELU

Ei koskaan yksin
- Ohjaus: Klaus Härö
- Käsikirjoitus: Klaus Härö ja Jimmy Karlsson
- Pääosissa: Ville Virtanen, Rony Herman, Kari Hietalahti, Hannu-Pekka Björkman
- Ensi-ilta: 17.1.2025.
Ei koskaan yksin alkaa vuodesta 1972 Helsingissä, missä nuori toimittaja (Satu Tuuli Karhu) haastattelee liki 90-vuotiasta Abraham Stilleriä. Elokuva kerrotaan vanhan miehen muistona, todistuksena, vaikka on selvää, ettei hän ihan kaikkea olekaan voinut kokea itse.
Elokuvan päähenkilö, pelastajahahmo Abraham Stiller (Ville Virtanen) on Helsingin juutalaisyhteisön johtajiin kuuluva räätäliliikkeen harjoittaja, naiivi, idealistinenkin ihminen, joka uskoo neuvottelemisen voimaan, kuten kauppias ainakin.
Elokuvan juoni heittää katsojansa vuoteen 1938, jolloin Abraham Stiller puhuu itävaltalaisille juutalaispakolaisille oleskeluluvan Suomeen juutalaisen seurakunnan jäseniksi ja työllistetyiksi. Omaan räätäliliikkeeseensä hän työllistää yhdessä Vera-vaimonsa (Nina Hukkinen) kanssa pakolaispariskunta Georg ja Janka Kollmanin (Rony Herman ja Naemi Latzer).
* *
Virallisen Suomen vastusteluissa päästää pakolaiset maahan kuuluu ”halu olla saamatta Suomeen juutalaisongelmaa”. Elokuvan käsikirjoituksessa on hyödynnetty Rony Smolarin kirjaa Setä Stiller: Valpon ja Gestapon välissä (Tammi, 2003).
Elokuva vaihtaa vilkkaasti aikaa ja paikkaa. Näkökulmaa siirretään pakolaisina saapuneista juutalaisista myös Suomen omiin, täällä maan kansalaisina vuosikymmeniä eläneisiin juutalaisiin. Natsi-Saksan fanaattinen rotupolitiikka uhkasi molempia.
Valtiollisen poliisin Valpon päällikkönä toimineesta juutalaisvastaisesta Arno Anthonista (Kari Hietalahti) elokuva leipoo vastenmielisen natsien mielistelijän.
* *
Elokuvasta näkee, miten uutterasti siinä on työskennelty uskottavan epookin luomisessa. Suomessa ja Virossa Robert Nordströmin kuvaamaa komean näköistä elokuvaa katsoessa käy selväksi, että katselemme allegoriaa, jossa puhutaan ”järkyttävän ajankohtaisesti” Suomen velvollisuuksista pakolaisia kohtaan.
Kyseessä on historiakuvaelma, mikä on jo sinällään puisevaa, ja sitä vain korostaa Ville Virtasen tavattoman jäykkä replikointi, tapahtui se sitten suomeksi, ruotsiksi, saksaksi, venäjäksi tai jiddishiksi. On tuskin sattumaa, että Stillerin hahmo muistuttaa paljon Steven Spielbergin Schindlerin lista -elokuvassa (1993) Oskar Schindleristä piirtämää kuvaa.

Nina Hukkinen ja Ville Virtanen Stillerin pariskuntana elokuvassa Ei koskaan yksin. Kuva: Matila Röhr / Andres Teiss
* *
Ajan vierähdettyä elokuvassa vuoteen 1942 Georg Kollman ja lehdenmyyjinä toimivat juutalaiset katoavat Helsingin Ruttopuistosta kuin ”yöhön ja usvaan”. Sitä korostetaan kuvaan kohtalokkaan näköisesti purjehtivilla usvapilvillä.
Adolf Hitlerin 7.12.1941 antaman Yö ja usva -säädöksen (Nacht und Nebel) mukaan natsi-Saksan miehittämissä maissa ja alueilla poliittiset aktivistit ja vastarinnan harjoittajat oli vangittava ja teloitettava ja heidän oli kadottava kuin heitä ei olisi koskaan ollutkaan.
* *
Ei koskaan yksin -elokuvan funktio on muistuttaa nykyihmisiä Suomen omasta historiasta ja sen vähemmän kunniakkaasta, joskin historiallisen tilanteen pakottamasta veljeilystä natsi-Saksan kanssa.
Klaus Härö ohjaa elokuvastaan komeasti kerrotun ja ihmisiään arvostavan yksilötarinan. Härö ymmärtää käsikirjoittajakollegansa Jimmy Karlssonin kanssa poliittisen vehkeilyn osuutta siinä, miten ihmiset saattavat joutua viattomiksi väliinputoajiksi.
Monen maan – Suomen, Viron, Itävallan, Saksan ja Ruotsin – yhteistuotantona syntynyttä elokuvaa voi arvostaa hyvistä tarkoituksista, mutta kuvitettuna historiana se on pitkäveteistä katsottavaa.
Antti Selkokari
Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua
Hieno dokumenttielokuva Lentävä kuolema elävöittää muistot kaukaisiksi uskotuista keuhkotautisista ajoista
ELOKUVA | Nina Forsmanin ja Sakari Suurosen dokumenttielokuva sekä kertoo jotain uutta menneisyydestä että tuo siihen uusia näkökulmia.
Kaksi kosijaa, tankotanssiva nainen ja mustekala – arviossa Herra Ylpön ensi-iltaelokuva Kronos Kairos
ELOKUVA | Maj Karmasta tuttu muusikko kertoo ensimmäisen pitkän elokuvansa liittyvän omaan avioeroonsa, jonka seurauksena hän kärsi niin ruumiillisesti kuin henkisesti.
Muinaiset paholaishait heräävät henkiin japanilaisessa kylpyläkaupungissa – arviossa Onsen Shark
ELOKUVA | Onsen Sharkin vaahtomuovihait uivat katsojien sydämiin mainiossa tokusatsu-genreiloittelussa.
Yorgos Lanthimos kuvaa nykymaailman hulluutta osuvasti mutta rankasti – arviossa ensi-iltaelokuva Bugonia
ELOKUVA | Yorgos Lanthimoksen futuristinen dystopia ottaa väkivallan keinot käyttöön raa’assa draamassa.




