Emily Matthews ja Glenn Close. Kuva: Roxana Reiss
ELOKUVA | Glenn Closen tähdittämän elokuvan rauhaisien luontokuvien alla tapahtuu pieniä, mutta merkittäviä asioita.
”Kesäkirjan pienissä huomioissa on jotain samaa kuin japanilaisen Naoko Ogigamin elokuvissa.”
ARVOSTELU
Kesäkirja
- Ohjaus: Charlie McDowell
- Näyttelijät: Emily Matthews, Glenn Close, Anders Danielsen Lie, Pekka Strang, Sophia Heikkilä, Ingvar Sigurdsson
- Ensi-ilta: 31.1.2025
Isoäiti, isä ja lapsenlapsi viettävät kesän saarella. Isä suree vaimonsa kuolemaa ja tekee kuvitustöitä. Surunsa keskellä hän ei huomioi tarpeeksi tytärtään Sophiaa, joka yrittää keksiä tekemistä. Saarella päivät ovat toistensa kaltaisia, alkukesän kypsyessä hitaasti kohti elokuun pimeneviä iltoja. Isoäiti tieetää elävänsä elämänsä varmasti viimeisiä kesiä ja yrittää sovitella Sophian välejä isäänsä.
Tove Jansson julkaisi Kesäkirjan (Sommarboken) vuonna 1972. Se perustuu löyhästi hänen omaan perheeseensä ja Janssonien kesätaloon Pellingin saaristossa sekä Janssonin ja Tuulikki Pietilän kesänviettokokemuksiin Klovharun saarella.
Isoäiti on saanut vaikutteita Tove Janssonin omasta äidistä Signe Hammarsten-Janssonista, joka kuoli 1970. Isän esikuva on Toven veli Lars Jansson. Sophia perustuu Lars Janssonin tyttäreen ja Tove Janssonin veljentyttäreen Sophia Janssoniin, joka toimii nykyisin Moomin Charactersin taiteellisena johtajana.
* *
Amerikkalaisen Charlie McDowellin ohjaamassa elokuvassa näyttelijät eivät puhu ruotsia, kuten Janssonin perhe, vaan englantia. Kyseessä onkin kansainvälinen yhteistuotantoelokuva, jota kuvattiin Kotkan rantamaisemissa ja saaristossa, paikoissa, jotka muistuttavat Tove Janssonille niin rakasta Pellingin saaristoa.
Janssonin Kesäkirja on pienten tapahtumien kirja yhdestä kesästä. Tyynen, luontokuvien täyttämän pinnan alla tapahtuu paljon. Näennäisesti mikään ei ole suurta ja draamallista: oikeasti vaarallisin tapahtuma on isän joutuminen veneellään myrskyn silmiin – minkä Sophia luulee aiheuttaneensa rukoiltuaan jotain jännittävää katkaisemaan vähän tylsän tyynen kesän kulun.
Toinen jännitysmomentti muodostuu siitä, tuleeko mystinen meren mies Eriksson juhannusjuhlille. Mutta rauhaisien luontokuvien – liplattavien aaltojen, huojuvan meriruohon, surraavien hyttysten ja laskevan auringon – alla tapahtuu pieniä, mutta merkittäviä asioita. Sophian ja isän suhde muuttuu, isoäiti opettaa Sophialle elämänviisauksia ja itseluottamusta. Samalla hän valmistautuu omaan, vääjäämättömään poismenoonsa.

Anders Danielsen Lie. Kuva: Roxana Reiss
* *
Kesäkirjaa voisi moittia näennäisestä tapahtumattomuudesta, dramaattisuuden puutteesta. Mutta sen voi ottaa toisinkin, parantavana rauhoittumisena. Sen pienissä huomioissa on jotain samaa kuin japanilaisen Naoko Ogigamin elokuvissa: tyytymistä pieniin tapahtumiin, joista vähitellen kasvaa isompia oivalluksia.
Glenn Close isoäidin roolissa tekee kuolemaansa lähestyvän, mutta jotenkin tyytyväisen ja valoisan oloisen naisen roolin. Sophiaa nättelevä Emily Matthews tullaan varmasti näkemään muissakin rooleissa. Hänen ja isoäidn kohtaamisissa on aitoa tasavertaisuutta. Poppelinkasvatuksen kautta suruaan pois kasvattavaa isää näyttelee norjalaistähti Anders Danielsen Lie.
Eija Niskanen
Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua
Bridget Jonesin elämä, entiset ystävät ja uudet rakkaudet – arviossa Mad About the Boy
ELOKUVA | Michael Morris on ohjannut viimeisen Bridget Jones -elokuvan, joka on romanttisista komedioista myös paras.
Garbo: Where Did You Go? haahuilee kyselemässä tähden Hollywoodista poistumisen syitä
ELOKUVA | Epätasainen, koostemainen dokumenttielokuva Greta Garbosta kertoo, että Pohjoismaista saattoi päästä maailmankuuluksi tähdeksi jo 100 vuotta sitten.
Nuoren Bob Dylanin muotokuva tekee vaikutuksen – arviossa A Complete Unknown
ELOKUVA | James Mangoldin ohjaama Dylan-elokuva huokuu 1960-luvun henkeä niin ideologialtaan, visuaaliselta kokonaisilmeeltään kuin pienemmiltäkin yksityiskohdiltaan.
Salaa tehdyssä elokuvassa isän ura, uskonto ja valta ajavat oman perheen ohi – arviossa Pyhän temppeliviikunan siemen
ELOKUVA | Iranin poliittiset jännitteet saapuvat yhden perheen ruokapöytään ohjaaja Mohammad Rasoulofin kiitetyssä elokuvassa.