Cecilia Damströmin timanttinen Information pureutuu informaatiotulvaan ja kannustaa lähdekritiikkiin

30.11.2024
levoton tuhkimo by hanna maria gronlund kulttuuritoimitus INSTA

Säveltäjä Cecilia Damström. Kuva: Ville Juurikkala

KONSERTTI | Tampere Filharmonian Cecilia Damströmiltä tilaama Information soi orkesterin konsertissa maailmanensiesityksenä. Tampere-talossa kuultiin myös Paul Lewisin eleganttia ja analysoitua Beethoven-pianismia sekä Brahmsin kolmas sinfonia.

Tampere Filharmonia: Paul Lewis & Beethoven III. Tampere-talon Iso sali 29.11.2024. Kapellimestari Matthew Halls, pianosolisti Paul Lewis. Cecilia Damström: Information (maailmanensiesitys). Ludwig van Beethoven: Pianokonsertto nro 3. Johannes Brahms: Sinfonia nro 3.

Cecilia Damström (s. 1988) on tunnettu siitä, että hän on jo vuosien ajan ottanut musiikissaan kantaa yhteiskunnallisiin asioihin. Hänen lastenoopperansa Dumma kungen (2017) kertoo pakolaisista ja Djurens planet (2018) pureutuu epäsuorasti muun muassa eläinten oikeuksiin ja ilmastonmuutokseen. Tundo (2016–2018) puolestaan käsittelee vuonna 2015 alkanutta pakolaiskrisiä.

Tampere Biennalessa keväällä 2024 kuultu Wasteland (2022) herättelee ihmisiä ymmärtämään, että jos meillä on varaa kuluttaa, meillä täytyy olla myös varaa huolehtia tuottamastamme jätteestä. Vuonna 2022 Damström sai Teosto-palkinnon sinfoniaorkesterille sävelletystä teoksestaan ICE, joka kertoo jään sulamisesta ilmastonmuutoksen aikana.

TampereRaw’n syyskuisessa konsertissa kantaesitetty Earth Songs (2024) soi rakkauslauluja planeetallemme ja sen herkälle ekosysteemille.

Perjantaina (29.11.2024) kuullussa Tampere Filharmonian tilausteoksessa Information Damström syventyy informaatiovaikuttamiseen. Taustalla on ajatus siitä, että esimerkiksi sosiaalista mediaa käytettäessä kulutetaan yleensä alitajuisesti myös paljon tietoa. Sävellyksellään Damström pyrkiikin kannustamaan ihmisiä tarkastelemaan kriittisesti tietojen lähteitä.

Information on saanut inspiraationsa Jessikka Aron kirjasta Putinin trollit ja Naomi Kleinin kirjasta Kaksoisolento. Damström kertoo niistä innoittuneena lukeneensa toistakymmentä aihetta käsittelevää kirjaa.

* *

Information koostuu morsekoodilla kirjoitetuista englanninkielisistä sanoista – esimerkiksi Information, Knowledge, Truth, Lies, Unity, Humanity – joiden kirjaimista rakentuvat myös teoksen soinnut. Damström on luonut oman sävel–kirjainvastaavuuden jatkamalla nuottien aakkostoa. Informaatiotulva konkretisoituu teoksessa siihen, että sen kymmenminuuttiseen kestoon mahtuu 47 000 nuottia.

Jotain sävellyksen luonteesta kuvannee Damströmin Teokset tutuiksi -tuokiossa kertoma kapellimestari Matthew Hallsin lausahdus, jossa tämä kehotti Informationin äärellä orkesteriaan muistelemaan aikoja, jolloin Igor Stravinskyn Tulilintua pidettiin vaikeana soitettavana.

Information on Tampere Filharmonian tilausteos. Damström luottaa orkesteriin eikä suotta: kaikilta soittajistoilta tämä aineistoltaan hengästyttävän runsas, mutta tiiviissä paketissa tarjoiltu teos ei välttämättä luonnistuisi. Matthew Hallsin johtama Tampere Filharmonia kohtasi hienon teoksen haasteet kylmäverisesti ja tulkinta oli vaikuttava.

Damströmin Information on sekä sisällöllisesti että taiteellisesti ainutlaatuinen sävellys. Se on teknisesti ja soinnillisesti upea teos ja tarjoilee myös värikästä, vahvaa draamaa. Information on myös älyllinen teos ja vaatii kuulijaa pohtimaan sekä musiikillista että sanomallista sisältöään.

* *

Beethovenin kolmas pianokonsertto käynnistyi hellävaraisen kamarimusiikillisesti. Pianisti Paul Lewisin ja orkesterin hienostunut ja moni-ilmeinen työskentely jatkui koko konserton ajan ja orkesteri oli ilmatiiviissä vuorovaikutuksessa solistin kanssa. Lewisin eleganttia ja analysoitua pianismia kuuntelisi loputtomiin, ja myös orkesteri ihastutti konserton kaikissa käänteissä vivahteikkaaksi viimeistellyllä soitollaan.

Kapellimestari Matthew Halls nostaa eritellyissä tulkinnoissaan esille yksityiskohtia ja motiiveja, joihin kuulijan ei ole välttämättä aiemmin tullut kiinnitettäneeksi huomiota. Näin tapahtui myös Johannes Brahmsin kolmannessa sinfoniassa, joka päätti täysipainoisen konsertin tyylikkäästi.

Kikka Holmberg

Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua