Kuva: Tuuli Laukkanen / Yle
RADIO | Dramaattinen kuunnelma kertoo elämänsä loppupuolella olevasta Ellen Thesleffistä ja hänen yhteydestään nuoreen kotiapulaiseen Leenaan.
”Äänisuunnittelija Hanna-Leena Kinnusen työ on erityisen onnistunutta kokonaisuuden kannalta.”
ARVOSTELU
Viimeinen taulu – kuunnelma Ellen Thesleffistä
- Käsikirjoitus ja ohjaus: Kirsi Porkka
- Kuuntele: Yle Areena
Viimeinen taulu -kuunnelman on tunnelmaltaan yhtä väreilevä kuin Ellen Thesleffin teokset ja hänen elämänsä. Kokonaisuus käsikirjoituksesta, äänisuunnitteluun ja äänäyttelijöihin onnistuu välittämään kuvan voimakastahtoisesta ja työlleen omistautuneesta kuvataiteilijasta. Äänisuunnittelija Hanna-Leena Kinnusen työ on erityisen onnistunutta kokonaisuuden kannalta.
Kirsi Porkan käsikirjoittama ja ohjaama kuunnelma käsittelee Ellen Thesleffin viimeisiä vuosia, joita peilataan erityisesti Ellenin ja hänen kotiapulaisensa, nuoren Leenan avulla.
* *
Ellenille kaikkein tärkeintä on maalaaminen, jolle hän on elämänsä omistanut. Leena ihailee Ellenin tahdonvoimaa ja haluaisi olla samanlainen kuin Ellen, joka ”paskat välittää siitä, mitä muut ajattelevat”. Kuunnelma sijoittuu Taiteilijakoti Lallukkaan, josta Ellen sai oman ateljeen vuonna 1933.
Kuunnelma haastaa kuulijaansa pohtimaan Ellenin kotiapulaiselleen Leenalle haastamia kysymyksiä: ”Mitä sinä haluat tehdä elämässäsi? Mikä on sinun intohimosi?”
Mieleeni jäivät myös Ellenin sanat: ”Kaikki me kuolemme yhtenä päivänä, mutta muina päivinä me ollaan elossa.”
Ellenin elämästä inspiroituneena voi pohtia, mikä on se henkilökohtainen vallankumous, jonka jokainen voi elämässään tehdä.
Ellen Thesleffin elämästä toisena teemana nousee esiin hänelle läheiset ihmiset eli siskot, äiti, isä sekä Craig Gordan, joka mainitaan Thesleffin suurena innoittajana ja ystävänä. Gordanilta Thesleff saa kirjeen vielä 30 vuotta viime näkemisen jälkeen.
Hanna-Reetta Schreckin kirjoittamassa Thesleffin elämänkerrassa Minä maalaan kuin Jumala (2017) Gordan kuvaillaan naistenmiehenä, jolla on intohimoinen suhde taiteeseen ja luomiseen ja sitä kautta yhteys myös Ellen Thesleffiin. Ellen ei koskaan mennyt naimisiin, vaikka hänen äitinsä, tosin aika kevyesti, yritti siihen painostaa painostaa.
* *
Viimeinen taulu on osa Ylen kolmiosaista Taiteilijatriptyykkiä, jossa päähenkilönä ovat kolme kultakauden taidemaalaria Elin Danielson-Gambogi, Helene Schjerfbeck ja Ellen Thesleff.
Ylen Taiteilijatriptyykki-illassa Hanna-Reetta Schreck kuvailee Ellenin olleen elinvoimainen ja vitaalinen henkilö aina elämänsä loppuun saakka. Ellenillä oli energiaa maalata vielä lähes 80-vuotiaana.
Johanna Peltola
Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua
Kuunnelmia kansalle, tai unohdetun taidelajin ylistys
RADIO | Alkutalven ajanvietteeksi voi suositella sukellusta radiokuunnelmien ihmeelliseen maailmaan. Yle Areenan mahdollistama intensiiviperehdytys herättää ajatuksia tästä ylenkatsotusta taiteenlajista.
Mielenkiintoinen podcast, joka sattuu korviin – arviossa Iida Tikka & mureneva maa
PODCAST | Ylen Yhdysvaltain kirjeenvaihtajan Iida Tikan podcast-sarja ilmestyy kreivin aikaan, kun maalle ollaan valitsemassa uutta presidenttiä.
Vuonna 1985 tapahtui jotain ennen kuulumatonta tamperelaisilla radioaalloilla eikä se ole unohtunut vieläkään
KOLUMNI | Radio 957:n pioneeritoimittaja Jari Korkki luennoi paikallisradion pioneerivuosista Vapriikin näyttelyyn liittyvässä luentosarjassa ja palautti Aila-Liisa Laurilan menneeseen.
Mia Takulan ja Ellen Virmanin mielenkiintoinen radioessee käsittelee muunlajisten suomalaisten puhetta
RADIO | Eläinharha-radioessee horjuttaa ihmiskeskeistä maailmankuvaa ehdottamalla, että eläimilläkin voi olla kieli. Eläinten äänet rauhoittavat kuuntelijan ja saavat janoamaan lisää.