Ihmisen mieli kiinnostaa podcasteissa – suosittua Psykopodiaa-podcastia on kohta kuunneltu jo puoli miljoonaa kertaa

05.02.2021
20210203 DSC 6853 2 1

Nina Lyytinen ja Mikko Heiskala nauhoittavat Psykopodiaa-podcastit kotonaan Espoossa. Kuva: Mikko Heiskala

PODCAST | Nina Lyytisen ja Mikko Heiskalan erinomaisessa psykologiaan keskittyvässä Psykopodiaa-podcastissa asiantuntijat keskustelevat ihmisen mielestä ja käyttäytymisestä.

Sirpa Pääkkönen, teksti

Psykopodiaa-podcastia tuottavat työ- ja organisaatiopsykologi Nina Lyytinen sekä diplomi-insinööri ja tutkija Mikko Heiskala. Psykopodiaa-podcast täyttää huhtikuun alussa kaksi vuotta. Jaksoja podcastissa on ilmestynyt jo kuutisenkymmentä. Kuuntelukertoja se on kerännyt lähes puoli miljoonaa.

Lyytinen ja Heiskala ovat aviopari. Idean podcastista kotiin toi Heiskala.

– Mikko osallistui Aalto-yliopistossa podcast-kurssille ja puhui siitä kotona. Innostuin heti. Olen kiinnostunut ihmisistä ja ihmismielestä. Viime vuosina liikkeellä on ollut paljon väärääkin tietoa psykologiasta. Vaikeisiin ongelmiin on tarjottu helppoja ratkaisuja. Oikea tieto ja tiede on saattanut jäädä hienojen brändäysten ja markkinoinnin taustalle, Nina Lyytinen sanoo.

Lyytisen mukaan psykologipiireissä on keskusteltu paljon psykologisen tiedon välittämisestä ja sen tarpeesta. Lyytinen päätti toimia.

–Suomessa on hurjan paljon loistavia psykologeja. Halusin tuoda esille heidän asiantuntemustaan. On myös tärkeää rikkoa psykologiaan ja psykologeihin liittyviä myyttejä. Psykologien työnkuva on laaja. Se ei rajoitu vain vastaanottoihin, joissa psykologi kuuntelee ja tukee asiakasta.

Nina Lyytiselle puhuminen ja keskustelu podcasteissa on luonteva tapa vaikuttaa.

– Jotkut kirjoittavat blogitekstejä, mutta minä tykkään puhua ja kuunnella. Tykkään jakaa tietoa, ja uusien asioiden oppiminen inspiroi minua. Koen, että opin parhaiten vuorovaikutuksessa toisten ihmisten kanssa. Podcastin tekemisessä pääsen toteuttamaan yhteistyötä, kuuntelemista, tiedon jakamista ja oppimista.

Aiheista ei ole pulaa. Pikemmin vastaan tulee aikapula. Noin puolen tunnin mittaisia Psykopodiaa-jaksoja ilmestyy parin viikon välein. Koronapandemian alussa Lyytinen ja Heiskala tekivät seitsemän jakson sarjan, joka ilmestyi peräkkäisinä arkipäivinä. Tiedon tarve koronan vaikutuksista oli silloin valtava.

– Meillä on ideapankki Excel-taulukossa. Omien ideoiden lisäksi poimimme sinne aiheita esimerkiksi lehtijutuista, joissa näkyy, mitkä asiat ovat pinnalla. Myös kuuntelijat lähettävät kiinnostavia toiveita podcastien aiheiksi.

NinaL 3

Nina Lyytinen haluaa tuoda esille suomalaisten psykologien suurta asiantuntemusta Psykopodiaa-podcasteilla. Kuva: Mikko Heiskala

Lyytisen mukaan kaikkein suosituin aihe parin vuoden aikana on ollut podcast, jossa puhuttiin itsetunnosta. Sitä on kuunneltu jo parikymmentä tuhatta kertaa. Ihmisiä ovat sytyttäneet myös podcastit, joiden aiheina ovat olleet miesten masennus, narsismi, itsensä johtaminen, työuupumus, parisuhde, huijarisyndrooma ja toivo. Hyvinvointi, mielenterveys ja työelämän psykologia kiinnostavat ihmisiä.

Kuuntelijaprofiilissa naiset ovat enemmistönä. Psykopodiaa tavoittaa hyvin nuoret kuuntelijat. Esimerkiksi Spotifyn Psykopodian kuuntelijaprofiilissa hieman vajaa kolme neljäsosaa on 22–44-vuotiaita.

Nina Lyytiselle yhteistyö aviomiehen kanssa on erityisen tärkeää. Psykologin ja insinöörin yhteistyö tuottaa moniammatillista vahvuutta.

– Mikko on tutkijana ja opettajana tarkka siitä, että asiat määritellään. Hänelle on tärkeää, että kuuntelija ymmärtää, mistä puhutaan. Kuuntelija oppii ja saa vastauksen asetettuun kysymykseen. Mikko suunnittelee ohjelmiin jaksokarttoja pitkäjänteisesti. Minä olen luova ja nopeasti innostuva. Voisin julkaista uuden podcastin vaikka saman tien. Mikko toimii jarruna ja suunnannäyttäjänä, kun se on tarpeen.

Mikko Heiskala opettaa ja tekee väitöskirjaa Aalto-yliopistossa tietotekniikan ja tuotantotalouden laitoksilla. Psykopodiaa-podcastin tuottaminen on hänen mielestään mukava yhteinen harrastus Ninan kanssa.

– Opin tässä paljon Ninan työstä ja psykologiasta. Tässähän voisi suorittaa keittiöpsykologian sivuaineopinnot, Heiskala vitsailee.

Hän vastaa podcastien teknisestä toteutuksesta. Studio pystytetään pariskunnan olohuoneeseen Espoossa. Heiskala vetää verhot alas ja nostaa sohvatyynyt seinille akustiikan parantamiseksi. Hän asettelee mikrofonit ja kuulokkeet keskustelijoille ja hoitaa äänituotannon.

– Leikkaan nauhoituksen, siivoan pois ylimääräiset köhinät ja leikkaan keskusteluista turhat rönsyilyt. Nauhan siivoaminen ja leikkaaminen on kuin pitsin nypläämistä, yhtä rentouttavaa, Heiskala sanoo.

Käsikirjoituksen pariskunta laatii yhdessä. Se edellyttää usein taustatyötä kuten haastateltavien kirjoittamien kirjojen lukemista. Aiheiden valinnassa Mikko on Ninan mielestä jopa rohkeampi kuin hän itse.

20210203 DSC 6847 1

Mikko Heiskalan mukaan podcastin editointi on ”kuin pitsin nypläämistä”.

Psykopodiaa-podcastien tekeminen perustuu pitkälle vapaaehtoistyöhön. Lyytinen ja Heiskala eivät pääsääntöisesti saa korvausta tuottamistaan podcasteista. Muutamissa jaksoissa on ollut mukana kaupallista yhteistyötä. Niistä saamansa eurot he ovat käyttäneet teknisten laitteiden hankintaan.

Hyvä palaute podcasteista on tullut molemmille ihanana yllätyksenä.

– On mahtavaa kuulla, miten podcastit ovat auttaneet esimerkiksi mielenterveysongelmista kärsiviä nuoria ja rohkaisseet heitä hakemaan apua. On ollut upeaa keskustella valtavan ammattitaitoisten vieraiden kanssa. Näillä palautteilla jaksamme eteenpäin, Lyytinen sanoo.

Psykopodiaa-podcastia voi kuunnella lähes kaikissa suosituimmissa podcast-palveluissa: esimerkiksi Spotify, Supla, Apple Podcasts ja Google Podcasts sekä Nina Lyytisen verkkosivuilla.

Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua