Tuula Lehtinen, Heini Orell ja Laura Lehtinen. Kuva: Mikko Vattulainen
JULKINEN TAIDE | Tampereen ratikan taide on monimuotoista. On näyttäviä maamerkkiteoksia ja skaalan toisessa päässä sanataidetta ratikkavaunun ikkunarasterissa.
”Aivan alussa taiteen mukana olo ei ollut itsestään selvää, mutta nyt se on tullut jäädäkseen.”
Päivi Vasara, teksti
Mikko Vattulainen, kuvat
Tampereen ratikan taiteen alkujuuret ovat Norjan Bergenin Bybanen (ratikan) esimerkissä.
Tässä kuvaan astuu mukaan taiteilija Tuula Lehtinen, joka oli ennen ratikan rakennusvaihetta professorina Bergenin Taidekorkeakoulun grafiikan osastolla.
– Meillä oli opiskelijoiden kanssa kursseja Bybaneniin liittyen. Hetken aikaa olin sen taideprojektin koordinaattori. Tamperelaisten sulatteluun julkiselle ratikkataiteelle on osansa Aamulehden toimittajalla Nina Lehtisellä, joka teki isoja juttuja Bergenistä, Tuula Lehtinen kertoo.
Taiteen mukaantulo Tampereen ratikkaan vaati pitkiä neuvotteluja ennen kuin taideohjelmaa päästiin laatimaan. Hyvänä esimerkkinä oli hiukan aikaisemmin valmistunut Rantatunneli ja sen taide.
Koko ratikan tulo oli poliittisesti pomppuista. Sitä samaa oli taiteen tuleminen osaksi sitä.
Bergen oli vertailukohta. Sieltä oli hyvät tuoreet kokemukset, Bybanen taide on laadukasta.
Yksi yllyke tamperelaisille oli Tukholman julkisen liikenteen mittava taideohjelma. Esimerkki oli myös Nizzan ratikan taide.
Prosenttiperiaatteen muukaan
Istumme puhumassa ratikkataiteesta Tuula Lehtisen ruokapöydän äärellä. Mukana on Tuulan tytär Laura Lehtinen. Hän koordinoi ratikan taidetta Frei Zimmer Oy:ssä, kuten myös kolmas keskustelukumppani Heini Orell.
Seuraavaksi otetaan esiin raha. Ratikan ensimmäisessä vaiheessa taidebudjetiksi määriteltiin puolitoista miljoonaa prosenttiperiaatetta mukaillen. Mukana summassa oli koordinointi ja kuratointi.
– Ulkopuolisilta tuli noin 300 000 euroa. Osa saatiin avustuksina. A. R. Winterin muistosäätiö ja Taike (Taiteen edistämiskeskus) tukivat taidehanketta. Myös Majaoja-säätiö rahoitti Pyynikintorin pysäkin taidetta. Oli hienoa, että paikallinen toimija lähti hankkeeseen mukaan, Heini Orell sanoo.
Tarpeen pitäisi sanella rahoitusta
Tuula Lehtisen mielestä olisi hienoa, jos prosenttitaideajattelun sijaan taide nähtäisiin osana rakennushankkeita samoin kuin muotoilu tai markkinointi.
– Taiteen merkitys luontevana ja tärkeänä osana kaikkea julkista rakentamista pitäisi tunnustaa. Silloin myös taiteen budjetti olisi osa hankkeen budjettia riippuen siitä, mitä tehtäviä taiteelle määritellään, hän sanoo.
– Sekä Ratikan toisessa vaiheessa Lentävänniemeen että nyt suunnittelupöydällä olevassa seuturatikassa taide on mukana jotakuinkin samalla rahoituksen periaatteella kuin ensimmäisessä vaiheessa, Laura Lehtinen kertoo.
Ratikan taiteessa lasketaan, montako teosta pystyy taidebudjetilla toteuttamaan. Sitten jaetaan summaa maamerkkiteosten, pysäkkiteosten ja pienempien taidehankkeiden kesken.
Nyt tie on tasaisempi
Epäilykset ratikkataidetta kohtaan ovat lientyneet. Rakentajia askarrutti, haittaavatko taideteokset heidän työtään ja miten ne onnistuvat teknisesti. Nyt taiteen läsnäoloon on totuttu, eikä asia enää askarruta. Taide ei ole rakennushankkeiden ydinosaamista, mutta tilanne on mennyt eteenpäin.
– Reunaehdot ovat budjetti ja turvallisuus, Heini Orell sanoo.
Hyvä koordinointi on avainasia. Pitää olla valmis vastaamaan puhelimeen ja ratkomaan asioita koska vain.
Pyrkimyksenä ovat luovat ratkaisut. Otetaan esimerkiksi ratikkavaunujen ikkunoiden tekstit. Tällainen sanataide on pieni lisä kokonaisuuteen. Eikä sellaisia ole missään muualla kuin Tampereella.
Yksi osa ovat taideratikat. Se on itsessään liikkuva taiteteos. Sen kylkiä koristavat puolen vuoden välein vaihtuvat taideteokset.
– Taideratikoista kissa keräsi sympatiat. Sen merkitys ei ole taiteellisissa ansioissa. Tekijälle se oli iso juttu ja hän oli valtavan innostunut, Laura Lehtinen kertoo.
Myös yleisö otti Kissaratikan omakseen hyvin laajasti ja sen toivottiin jatkavan tavalla tai toisella elämäänsä Tampereella.
Monenlaisille käyttäjille
Ratikan taiteen kokoelmaan kuuluu veistoksia, valotaidetta, muraaleja, videotaidetta, sarjakuvataidetta, äänitaidetta, betonitaidetta, sanataidetta sekä maisemateoksia. Voit kokea taidetta myös jokaisessa vaunussa penkkien kuosissa.
– Pyrimme tekemään ratikkataidetta monenlaisille käyttäjille ja siksi taiteen lajit vaihtelevat. Jotkut pitävät pelkistetyistä ratkaisuista, toiset valosta, kolmannet näyttävistä teoksista. Tavoitteena on, että kokonaisuudesta löytyy jokaiselle ainakin jokin teos, josta pitää, Heini Orell sanoo.
Tuula Lehtisen sanoo, että jo ihan alussa määriteltiin taiteen tavoitteeksi monipuolisuus ja kansainvälisyys.
– Tekijöissä on mukana yksi virolainen ja muutama ruotsalainen. Otan esimerkiksi Katarina Löfströmin taideteos Kekkosentien ylittävällä raitiotiesillalla. Movement No 1 on aikaa kestävä teos. Se ei tarvitse huoltoa, vaan puhdistaa itse itsensä. Toteutusvaihe oli jännittävä, koska Katarina ei päässyt koronan takia kertaakaan paikan päälle, Laura Lehtinen kertoo.
Riskejä ei voi täysin välttää
Jos haluttaisiin välttää täysin ilkivallan riskit, pitäisi valita taideteosten materiaaliksi joko kivi, teräs tai betoni.
– Valotaide on nyt huudossa. Sen toteuttamisessa on riskejä, mutta se riski halutaan ottaa, Laura Lehtinen sanoo.
– Taidetta on monenlaista. Ei sitä voi standardisoida. Taiteilijalla on hyvä olla vapaat kädet suhteessa siihen, mikä on kussakin kohteessa mahdollista, Tuula Lehtinen vahvistaa.
On esimerkiksi todettu, että yliteipatut sähkökaapit ovat säilyneet puhtaampina kuin teippaamattomat. Ratikan ylläpito suorastaan toivoo teippauksia lisää.
Kuvataiteilija Tamara Piilolan Taivaan portti -muraali Hallilan alikulussa on kärsinyt töhryistä, mutta huomattavasti vähemmän kuin alikulku ennen taideteosta.
Taistelussa töhryjä vastaan ratkaisevaa on nopeus. Mitä nopeammin ne poistetaan, sitä parempi on estovaikutus. Ratikan vaunut puhdistetaan joka yö varikolla.
Rantatunnelista puheen ollen siellä voitaisiin olla nopeampia töhrytaistelussa. Tuula Lehtisen sydäntä särkee Rantatunnelin melutaidegallerian kohtalo. Santalahden päässä Ilkka Väätin ja Soile Jääskeläisen teokset valtatatien puolelta on likimain tuhottu ja Sauli Iso-Lähteenmäen töille on käymässä samoin. Jos töhryjä ei puhdisteta välittömästi, ne kutsuvat puoleensa lisää.
– Eräässä ruotsalaisessa tutkimuksessa arvioitiin, että töhryjen poistoon kuluu Tukholmassa yhtä paljon rahaa kuin uusiin teoksiin, Tuula Lehtinen sanoo.
Positiivista kommentointia
Ratikkataide on saanut pääasiassa positiivista palautetta. Palautetta voi antaa Ratikan taiteen nettisivuilta löytyvällä lomakkeella. Sinne on kertynyt esimerkiksi kommentteja: minne meni kissaratikka ja onko siitä postikorttia.
Enemmän palautetta kuitenkin kertyy sosiaalisen median kautta.
– Palaute vaihtelee. Jos jotain kovasti kehutaan, sekaan tulee negatiivinen kommentti. Samoin jos jotain kovasti haukutaan, joku laittaa perään puolustavan mielipiteen. Sitten on tätä tavanomaista, että nämäkin rahat olisi pitänyt laittaa sairaanhoitajien palkkoihin ja vanhusten vaippoihin, Heini Orell kertoo.
Tehdään tutuksi kulkijalle
Tampereen Ratikan nettisivulla on taiteelle oma välilehti. Se kutsuu mukaan taideseikkailulle, joka kuljettaa pysäkiltä toiselle tutustumaan taiteeseen ratikkareitin varrella. Taidekartan avulla voi tutustua teoksiin ja syventää taide-elämystä niihin liittyvän interaktiivisen sisällön avulla. Kartan voi myös tulostaa mukaansa matkalle.
Ratikan maamerkkiteosten ja taidepysäkkien luota löytää QR-koodin. Koodi ohjaa teossivulle, josta löytää teoksista kertovia ääniselostuksia, tietovisoja, piirustustehtäviä ja videoita.
Tampereella oli sitkeitä ratikan vastustajia. Suurin osa lienee sulanut, mutta vielä on näitä vastarannan kiiskejä, jotka eivät suostu kyytiin astumaan – kuitenkin vähemmän kuin rakennusvaiheessa. Ehkä ratikkataide voi omalla osallaan sulattaa sydämiä julkiselle liikenteelle.
Raitiotien osalle 1 laadittiin taiteen yleissuunnitelma tukemaan ja visualisoimaan niitä tavoitteita, joita uudelle kaupunkiraitiotielle kasvun ja kehityksen mahdollistajana asetettiin. Kestävän kehityksen päämäärät, liikkumisen helppous ja ympäristön viihtyisyyden lisääminen ovat myös raitiotien osan 2 sekä sen varrelle toteutuvan taiteen päämäärinä.
Kuvitus on vain otos
Artikkelin kuvitukseksi on valikoitu mahdollisimman monipuolinen otos ratikkataiteesta. Mukana on suurta, pientä ja siltä väliltä. Tällä hetkellä väliaikaisia ja pysyviä teoksia on toteutettu 58 kappaletta, joten kuvat ovat vain otos kokonaisuudesta.
Tämä juttu on kuudes osa Tampereen julkista taidetta esittelevästä artikkelisarjasta. Jutun kirjoittaja on saanut tarkoitukseen tukea Journalistisen Kulttuurin edistämissäätiöltä (Jokes).
* *
Äänestä meitä!
Kulttuuritoimitus on ehdokkaana Vuoden kulttuuriteoksi Suomen Kulttuurigaalassa. Voit äänestää meitä 2.11.2023 asti osoitteessa www.kulttuurigaala.fi/yleisoaanestys.
Suomi juhlii kulttuurin tekijöitä ja -tekoja Kulttuurigaalassa, jonka Yle TV1 lähettää suorana lähetyksenä 24.11.2023.
#kulttuurigaala #kulttuuri
Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua
Suomen valotaiteen seura ottaa askelia koko Suomeen – ensimmäinen etappi on Finlayson
JULKINEN TAIDE | Koska Pohjoismaiden ensimmäiset sähkövalot syttyivät Finlaysonin tehtaalla vuonna 1882, Finlayson on luonnollinen kohde Suomen valotaiteen seuran polulla koko maan seuraksi.
Pääkirjasto Metso on kokonaistaideteos – Pietilöiden upea arkkitehtuuri ja taide täydentävät toisiaan
JULKINEN TAIDE | Kirjastopalvelujohtaja Niina Salmenkangas pitää pääkirjasto Metson upeimpana tilana yläaulaa. Kesken lounaan herää siihen, kuinka upea kattokupoli onkaan.
Pinni47-purkutaidetalossa ei tarvitse siivota jälkiään – melkein kaikki häviää syksyllä
JULKINEN TAIDE | Tampereen keskustassa sijaitsevassa Pinni47-purkutaidetalossa ei ole tavoiteltu museon tai gallerian tunnelmaa. Valkoisia seiniä ei ole yhtään.
Sebastian Schultzin lempiaihe muraaleissa on historia – se selittää, miksi asiat ovat niin kuin ovat
JULKINEN TAIDE | Kuvataiteilija Sebastian Schultzilla on manifesti: nuorilla pitää olla paikkoja, joissa voi harjoitella suuren formaatin teoksia.