Charles Sandison: Zodiac. Kuvat: Charles Sandison
KUVATAIDE | Charles Sandisonin digitaalisten teosten mittakaavoja ovat maailma, maailmankaikkeus, universumi. Hän koodaa pikselit liikkeeseen tai virtaukseen, jonka tärkein aine on valo.
”Zodiac kartoittaa ihmisen mielikuvituksen kulkua.”
Juttu on julkaistu alun perin Finlayson Art Arean tapahtumalehdessä. Finlaysonin alue on Kulttuuritoimituksen yhteistyökumppani. Lue lisää täältä.
* *
Katri Kovasiipi, teksti
Charles Sandison (s. 1969) on sanonut maalaavansa tietokonekoodeilla ja algoritmeilla. Paikoilleen kuivuneen siveltimenjäljen sijaan hänen digitaaliset ”maalausjälkensä” elävät ja muuntuvat loputtomasti hänen itse luomansa tekoälyohjelmiston avulla.
Ainoa pysyvä tila on muutos, tulevat teokset sanoneeksi. Sandisonin tuotantoa on luonnehdittu myös ”valon runoudeksi”.
Syntyjään skotlantilainen, 1990-luvulta lähtien Suomessa asunut Sandison on käsitellyt tuotannossaan toistuvasti kieltä – aiemmin kertomansa mukaan ehkä siksi, että hänellä itsellään on lukihäiriö.
Kevätkaudella 2024 Tampereen taidemuseon alakerrassa koettu näyttely Rhizome (Rihmasto) edelsi tämän kesän Finlayson Art Areassa nähtävää näyttelyä. Rhizomen materiaaliksi Sandison oli syöttänyt Charles Darwinin teoksen Lajien synty (On the Origin of the Species) ja Vanhan testamentin I Mooseksen kirjan (The Book of Genesis). Lisäksi hän oli syöttänyt teokseen Kalifornian yliopistossa kootun 27 tunneluokan luettelon kaikista ihmisen tunteista.
Interaktiivinen yhteys aikaan ja kosmokseen
Finlayson Art Arean näyttelyynsä Sandison tuo 12 pystyyn kalibroitua 65-tuumaista, kahteentoista tietokoneeseen yhdistettyä näyttöä, jotka on järjestetty laajaan ympyrämuotoon keskelle salia. Niitä puolestaan ympäröi suurten peilien muodostama ulkokehä, jolta katsoja kohtaa jälleen omat heijastuksena.
Uusi teos on nimeltään Zodiac (suom. Eläinrata), ja sen toistama luku 12 viittaa vuodenkiertoon ja astrologiaan. Sandisonin oma tekoälyohjelmisto luo vuoden kustakin kuukaudesta sitä edustavan horoskooppimerkin mukaisen esityksen.
Astrologiaa ja symbolismia
Tietokoneiden, näyttöjen ja peilien verkosto luo näyttelytilaan länsimaisen astrologian mukaisten horoskooppimerkkien kuvastoon pohjautuvia, esoteerisen symbolismin täyttämiä visuaalisia maisemia, joita tekoäly työstää ja muuntaa taukoamatta.
– Zodiac ylittää perinteisen taiteen rajat tarjoten katsojille interaktiivisen yhteyden ajan kulumiseen ja kosmokseen. Ympäröivien peilien heijastavien pintojen kautta katsojat eivät ole vain tarkkailijoita, vaan aktiivisia osallistujia, joiden omat heijastukset sulautuvat valaiseviin näyttöihin. Tässä symbioottisessa tanssissa taiteen ja sen yleisön väliset rajat hajoavat ja kutsuvat pohtimaan ihmiskunnan ja maailmankaikkeuden keskinäistä yhteyttä, taiteilija kuvailee tuoretta teostaan.
– Jokaisesta katseesta kasvaa vuoropuhelu vaihtuvien vuodenaikojen ja avaruudellisten voimien kanssa. Kuten horoskooppi kartoittaa taivaankappaleiden kulkua, Zodiac kartoittaa ihmisen mielikuvituksen kulkua kutsuen katsojia muuttuvaan odysseiaan halki ajan ja tilan.
Finlayson Art Area 25.8.2024 asti. Charles Sandison, videoinstallaatio. Kutomosali 2 (Finlaysoninkuja 9, 3B kerros).
Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua
Myös Banksyn näyttelyä tarjottiin – Galleria Rankan uusin ripustus resonoi ajan epävarmuuden kanssa
KUVATAIDE | Uusiin tiloihin Helsingin Meilahdessa muuttaneen Galleria Rankan taiteilijakollektiivi odottaa monen muun kulttuurin kentällä toimivan tavoin pienellä kauhulla avustuspäätöstä vuodelle 2025.
Galleriakierros: Marraskuinen maakuntakierros lupaa hoitoa värin nälkään
KUVATAIDE | Tiina Nyrhinen kulki taiteen ja museoiden perässä Sastamalasta Nokian ja Pirkkalan kautta Mänttä-Vilppulaan.
Sairaaloiden taideteokset Taidehallissa – Markku Valkosen kuratoimassa näyttelyssä yli 200 teosta
KUVATAIDE | Helsingin yliopistollisen sairaalalla HUSilla on lähes 6 000 taideteoksen kokoelma, joka karttuu koko ajan.
Larissa Sansour risteilee muistoissa ja menetyksessä mutta rakentaa myös tulevaisuutta – näyttely Amos Rexissä
KUVATAIDE | Amos Rexin näyttelytila on muuttunut Larissa Sansourin ja hänen tuotantotiiminsä käsittelyssä immersiiviseksi, katsojan sisäänsä sulkevaksi teokseksi.