Anastasian työryhmä Tampereen Teatterin päälavalla. Kuva: Matti Mörttinen
TEATTERI | Tampereen Teatterin ensi syksyn suurmusikaali pohjautuu Broadwayn kautta parinkymmenen vuoden takaiseen animaatioon mutta lupaa kunnioittaa historian totuuksia piirrettyä paremmin.
Matti Mörttinen
Teatterin kielenkäytössä on sellainenkin sana kuin yliheitto.
Se tarkoittaa kappaletta, joka harjoitellaan ennen lomia ja jonka esitykset alkavat vasta syksyllä tauon jälkeen.
Tampereen Teatteri tekee nyt melkeinpä kaikkien aikojen yliheittoa spektaakkelimaiseksi suunnitellun Anastasia-musikaalinsa kanssa. Sen harjoitukset ovat jo alkaneet, ja treenien on määrä päättyä 12. helmikuuta.
Mutta ensi-ilta on vasta 3. syyskuuta 2022.
Jos peruskatsoja joskus ihmettelee näyttelijöiden muistikapasiteettia, niin tällaisen yliheiton tapauksessa on lisättävä ihmettelyyn vielä pari bonuspistettä lisää.
Toki produktio käydään vielä läpi loppukesästä ennen kuin sen kanssa mennään TT:n perinteikkäälle päänäyttämölle maksavan yleisön eteen. Mutta valtaosa alustavasta työstä päättyy yli puoli vuotta ennen premiääriä.
Huh.
* *
Anastasia on historiapohjaisen glamourkulttuurin kestoaihe. Itse Ingrid Bergman esitti vuoden 1956 elokuvassa nimiroolin vastanäyttelijänään Yul Brunner.
Nyt valmistuva tamperelaismusikaali pohjaa vuoden 1997 Don Bluth -animaatioon ja siitä polveutuneisiin näyttämöadaptaatioihin. Tampereen Teatteri on kuitenkin saanut oikeuden tehdä oman version eli non-replican eikä silkkaa suoraa käännöskopiota.
Romanovien tsaariperheen tyttären kohtalo on kiehtonut viihteentekijöitä suurin piirtein vuosisadan verran, koska oikean Anastasian kohtalosta vallitsi pitkään jonkinlainen epävarmuus. Vasta vuoden 2007 hautalöydösten dna-tutkinta varmisti suuriruhtinattaren kuolleen muun perheen mukana vuonna 1918.
Moni huijari tai harhautunut yritti tsaariperheen murhaamisen jälkeen esiintyä Anastasiana. Nämä mysteerit ovat ilmeisesti mukana myös tulevassa musikaalissa. Ainakin nyt nimirooliin päässyt Pia Piltz sanoo esiintyvänsä kappaleessa ”fiktiivisenä aikuisena”.
Näyttämöversiosta on silti riisuttu useita animaation historiallisia epätarkkuuksia ja lapsellisuuksia. Munkkilegenda Grigori Rasputin on jo Broadway-versiossa korvattu kommunistivallankumouksellisella Gleb Vaganovilla, jota TT:n versiossa esittää Joel Mäkinen.
Rasputinin kirjoittaminen takaisin tekstiin olisi voinut olla kaupallisessa mielessä houkutteleva ajatus, mutta ohjaaja Samuel Harjanne vaikuttaa tyytyväiseltä siihen, että näin ei tehty. Niinpä myös animaatiossa oleva Rasputinin laulu loistaa TT:n versiossa poissaolollaan.
– Animaatiossahan Rasputin aiheuttaa Romanovien tuhon, mikä sotii historiallista totuutta vastaan. Bolsevisti Gleb on Anastasialle todellisempi uhka, ohjaaja sanoo.
Muita keskeisiä vierailijanäyttelijöitä Anastasiassa ovat Sinikka Sokka, Petrus Kähkönen ja Kaisa Hela, joka pirkanmaalaisuudestaan huolimatta on nyt ensimmäistä kertaa astumassa esiintymään Tampereen Teatterin päänäyttämölle.
* *
Keskustorin kupeessa oleva teatteritalo on siitä sopiva foorumi historiapohjaiselle esitykselle, että se on valmistunut aikana, jolloin oikea suuriruhtinatar Anastasia oli hengissä ja 11-vuotias.
Ja kaiken päälle on ilmennyt, että TT:n nykyinen johtaja Mikko Kanninen on sukua Romanoveille.
Vielä yksi yhteensattuma: myös Tampereen Työväen Teatterin ensi syksyn suurmusikaali asettuu ajallisesti 1900-luvun alkuun.
Ilmeisesti tekijät luottavat lujasti reseptiensä menestyspotentiaaliin. Ainakin TT:n tiedotustilaisuudessa keskiviikkona kehuttiin, että Anastasialle suunniteltujen 70 esityskerran lipuista on jo 40 prosenttia myyty tai varattu.
Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua
Näyttelijät pitävät interaktiivisen murhamysteerin pinnalla – arviossa Tampereen Teatterin Hiuskarvan varassa
TEATTERI | Tuulensuun Palatsin interaktiivisen murhamysteerin tapahtumapaikkana on parturikampaamo. Kesken arkisen aherruksen yläkerrassa tapahtuu henkirikos.
Näyttävä tulkinta vanhasta komediasta – arviossa Nokian työväenteatterin Herrat ovat herkkäuskoisia
TEATTERI | Serpin komedia vuodelta 1937 on visuaalisesti upeasti toteutettu, muttei ainakaan vielä nouse oikein lentoon.
Vie sie, mie vikisen vai reilusti synnytystalkoot – arviossa SuomiFilmin salaiset kansiot
TEATTERI | Entä jos Tuntemattoman Koskela olisikin synnyttävä nainen urakoimassa uutta tykinruokaa?
Porilainen Rakastajat-teatteri on sovittanut Rosa Liksomin Everstinnasta vahvan ja omaäänisen monologin
TEATTERI | Rosa Liksomin tekstistä on sovitettu porilaisteatterissa omaääninen monologi, joka pitää vakuuttavalla näyttelyllä otteessaan kaksi tuntia.