Panu Tuomi (1968–2025)

29.07.2025
levoton tuhkimo by hanna maria gronlund kulttuuritoimitus INSTA

Kuva: Harri Hinkka / WSOY

MUISTOKIRJOITUS | Tamperelainen runoilija Panu Tuomi on kuollut 57-vuotiaana. Hänen viimeinen teoksensa oli kuin totaalinen valheidenpolttouuni, Erkki Kiviniemi kirjoittaa.

Panu Tuomi (1968–2025) erottui katukuvassa pukeutumisellaan. Hän käytti usein munkkikaavun mieleen tuomaa hupparia ja kädessä oli aina salkku. Kun hänen kanssaan pysähtyi juttelemaan, hän seisoi aina koko keskustelun ajan tolpillaan, samoilla jalansijoilla, ikään kuin täydellisesti pysähtyneenä läsnäoloon.

Jos pysähtyi, sai kuulla esitelmän koptisen kirkon erityisyydestä tai Talmudin vaikeaselkoisimmista opinkohdista. Vaikka Tuomi oli perehtynyt uskontoihin, hän ei siirtänyt kiinnostustaan suoraan teksteihin, muuten kuin etäisen viitteellisesti.

Panu Tuomen runoteokset, joita kertyi yksitoista, olivat aina yhdestä aiheesta kirjoitettuja, yhden laajan runoelman mittaisia puheenvuoroja, Puheääni on aina tunnistettava, salaperäinen ja musikaalinen, Hän ei suosinut leveitä rivejä, vaan kirjoitti kapeita runoja, yksi tai kaksi sanaa rivillä. Ne ovat koko ajan yllättäviä mutta selkein sanakääntein eteneviä, vaikuttavia puherunoja.

Runojen sisällöt ovat haastavia ja niiden kanssa pitää olla tarkkalukuinen, mutta musikaalinen rytmi tekee niistä salaperäisen tenhoavia.

WSOY julkaisi kaikki runoteokset: Iris, Karkausvuoden laulut, Kuningasvesi, Melisma, Pyhän Vituksen tauti, Vaaleanpunainen ilmestyskirja, Einsteinin viimeiset sanat, Jerusalemin syndrooma, Sylviuksen uurre, Hiekkalinnojen alkemia ja Kardinaali Zen.

Viimeinen teos Kardinaali Zen (2023; lue arvio) on kuin totaalinen valheidenpolttouuni. Tuomi lataa oksymoroneita ja paradokseja perä perään, niin että kaikki väitteet kumoutuvat.

Mitä jää jäljelle? Itse runous, joka ei välitä faktoista vaan johdattaa lukijaa kauniisiin tutkimattomiin luoliin, joissa näkymätön mysteeri on todempaa kuin sanat. Tuomi oli luultavasti ainoa runoilija, joka käsittelee avaruutta ja taivasta samana aistimuksellisena alueena.

Poeettinen korrektius (2006) on hänen ainoa ei-runoteoksensa. Siinä hallitut ja kirkkaat esseet todistavat estetiikan keskeisyydestä elämänarvona.

Erkki Kiviniemi

Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua

Evästeinfo
Kulttuuritoimitus

Eväste on pieni tekstitiedosto, jonka internet-selain tallentaa käyttäjän laitteelle tämän tekemän sivustovierailun yhteydessä. Evästeitä tallennetaan ainoastaan niiltä sivustoilta, joita olet käynyt katsomassa. Evästeisiin ei sisälly henkilökohtaisia tietoja ja ne ovat sivustojen kävijöille vaarattomia: ne eivät vahingoita käyttäjän päätelaitetta tai tiedostoja, eikä niitä voi käyttää haittaohjelmien levittämiseen. Käyttäjän henkilötietoja ei voida tunnistaa pelkkien evästeiden avulla.

Evästeet vaikuttavat positiivisesti mm. käyttäjäystävällisyyteen, sillä niiden avulla valitsemasi sivusto avautuu jatkossa nopeammin vrt. ensimmäinen vierailukerta.

Evästeet voidaan ryhmitellä pakollisiin sekä ns. toiminnallisiin evästeisiin, jotka liittyvät esim. tuotekehitykseen, kävijämäärien seurantaan, mainonnan kohdentamiseen ja raportointiin.

PAKOLLISET EVÄSTEET

Pakollisia evästeitä ei voi estää, sillä ne liittyvät tietoturvaan ja sivuston teknisen toiminnan mahdollistamiseen. Esim. tällä sivustolla käytössä olevat sosiaalisen median jakonapit ovat oleellinen ja itsestäänselvä osa nykypäivän modernin sivuston teknistä rakennetta - siksi sosiaalisen median laajennuksia ei voi erikseen aktivoida tai deaktivoida. Käyttämällä kyseisiä jakolinkkejä hyväksyt sen, että somepalvelujen ylläpitäjät saavat tapahtumasta tiedon, jota ne voivat yhdistää muihin toisaalta kerättyihin tietoihin.

TOIMINNALLISET EVÄSTEET

Tällä sivustolla on käytössä ainoastaan yksi erikseen lisätty toiminnallinen eväste Google Analytics, joka on mahdollista sulkea pois päältä.

Pakolliset

Ilman näitä sivuston tekniseen toimintaan voi tulla ongelmia.

Google Analytics

Sivustoon on liitetty Google Analyticsin tuottama eväste, jolla seuraamme verkkosivuston vierailumääriä ja sivuston yleistä käyttöä.