Koreografi Anniina Kumpuniemi. Kuva: Ulla-Maija Svärd
TANSSITEATTERI | Koreografi Anniina Kumpuniemi on luonut Tanssiteatteri MD:lle teoksen, jonka rakenne on poikkeuksellinen. Se mahdollistaa esityksen viemisen pienempiin tiloihin kuin MD:n kotinäyttämölle entisessä elokuvateatteri Hällässä Hämeenkadun varrella.
”Tavallaan tämä on koronaratkaisu. Vaikka joku viidestä tanssijasta sairastuisi, esitys voidaan toteuttaa pienemmällä kokoonpanolla.”
Päivi Vasara, teksti
Ulla-Maija Svärd, henkilökuvat
Tanssiteatteri MD:llä on hienot tilat entisessä elokuvateatteri Hällässä Tampereen Hämeenkadun varrella, liki Tuulensuuta. Elokuvia tilassa esitettiin vielä vuonna 2001, pari kuukautta tehtiin remonttia, ja tanssiteatteri aloitti helmikuussa vuonna 2002.
Uusimman esityksen nimi on Valintoja – Choices. Se kertoo elämänvalinnoista ja elämän käännekohdista.
Tanssiteoksen rakenne on poikkeuksellinen. Lavalla nähdään yhtä aikaa viisi sooloa. Se on asemoitu ja tehty Hällä-kotinäyttämölle, mutta se on muunneltavissa moneen.
Korona-ajan ratkaisumalli
– Tässä on korona-ajan henki. Jos joku sairastuu, esitystä ei tarvitse perua. Sitä voi varioida kiertueilla pienempään tilaan kuin meillä on. Tällainen ratkaisu on väikkynyt mielessäni monia vuosia, sanoo Anniina Kumpuniemi, esityksen koreografi.
Elämät ovat ainutlaatuisia ja ainutkertaisia. Ne kulkevat rinnakkain. Joskus elämänkulkuun voi vaikuttaa joku, joka ei kuulu lähipiiriin, ystäviin, ei edes tuttaviin. Elämät kulkevat ristikkäin, yksilöiden elämänpolut laskostuvat toisiinsa. Elämä on monimutkaista ja kerroksellista.
– Kun täytin 50 vuotta, aloin miettiä elämänvalintoja ja käänteitä. Osa on ollut pitkän kehityskulun tulosta, osa erilaisia sattumia, jotka ovat vieneet vaikkapa johonkin työpaikkaan tai työryhmään. Näistä taas on seurannut uudenlaisia valintoja.
Viisi sooloa yhdellä kertaa
Viiden soolon seuraamisessa katsoja on valinnan edessä; seuraako hän yhtä tanssijaa vai kaikkia viittä. Se mihin katsojan katse kohdistuu voi olla tietoista tai intuitiivista. Valintojen katsoja saa ostaa esityksen jälkeen linkit, joista hän voi katsoa kunkin soolon erikseen.
– Tämä on esityksen laajennus. Katsojaa voi vaikka kiinnostaa, mitä tapahtui jonkun tanssijan matkan alussa, joka meni häneltä ohi.
Esitys on kudelma tanssijoiden ajan haurastamista muistoista, eletystä elämästä ja nykyhetkestä.
– Muistojen ydin ovat elämänkäänteet. Pohjana on improvisaatio. Näin jokainen esityskerta on hivenen erilainen. Koreografina minä olen antanut tanssijoille liiketehtäviä ja sanallisia kysymyksiä. Järjestys antaa tanssijoille tukiverkon ja pitää esityksen kasassa. Suunnitellessani liiketehtäviä ammennan omasta vuosikymmenien työstäni tanssijana ja esiintyjänä.
Ääni syventää liikeilmaisua
Koreografina Anniina Kumpuniemi on kiinnostunut ihmisten äänen käyttämisestä. Kun se on mukana, on käytössä koko ilmaisun kenttä.
– Olen kiinnostunut siitä, miten ääni luo kehollisen sisätilan, joka alkaa resonoida. Liikeilmaisu syvenee ja on hengittävämpää.
Valintojen ääniä ovat paperin ääni, sanamosaiikki, liikkeen aiheuttamat äänet kuten tömähdys, marmorikuulien pyörittäminen astioissa – keitetään marmorikuulasoppaa.
Valot ovat tärkeä osa esitystä. Ne ovat koko ajan hienovaraisessa liikkeessä ja elävät omaa elämäänsä.
Rakennusaineena viisi demoesitystä
Teoksen valmistumista valmiiksi teokseksi lähdettiin tekemään poikkeuksellisella tavalla. Viime syksystä alkaen nähdyt viisi esitysdemoa ovat olleet teoksen rakennusainetta. Jokainen esitys on jättänyt jäljen lopulliseen teokseen, esimerkiksi äänellisen, näyttämökuvallisen tai liikkeellisen. Esitysdemoilla on tutkittu erilaisia mahdollisuuksia. Yhteistyö on rakentunut kuin palapeli.
– Tämä on poikkeavaa, että demot ovat olleet valmiita esityksiä, eivät vain sisäisiä harjoituksia.
Muutama viikko sitten Anniina Kumpuniemi rohkaisi itsensä ja kysyi Lauri Järviseltä, voisiko tämä auttaa puvustamisessa. Ennen tätä askelta hän ajatteli, ettei tahdo häiritä kiireistä Lauria. Kysyminen kannatti, sillä Lauri Järvinen innostui tehtävästä ja hän konsultoi puvustusta.
Tulevaisuudessa Anniina Kumpuniemeä kiinnostaisi tehdä pelihenkinen teos, jossa katsoja voi seurata yhtä, kahta tai viittä tanssijaa.
Valintoja – Choices
- Koreografia: Anniina Kumpuniemi
- Äänisuunnittelu: Jonne Nieminen
- Valosuunnittelu: Elina Nopanen
- Improvisoitu liikemateriaali tanssijat: Joel Alalantela, Klaara Haapanen, Ville Oinonen, Minttu Pietilä, Samuli Roininen
- Puvustuksen konsultointi: Lauri Järvinen
- Puvut: Lauri Järvinen Studio
- Videointi ja esityskuvat: Heikki Järvinen
Kantaesitys 4.11.2021 Hällä-näyttämöllä. Esityksiä 1.12. asti. Esityskalenteriin tästä.
Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua
Pelottavan ajankohtainen Macbeth kysyy onko meidän jokaisen sisällä pahuuden siemen? Arviossa TTT:n ensi-ilta
TEATTERI | Sodat eivät lopu sotimalla, eikä koston kierre katkea ilman halua rauhaan. Shakespearen ikiklassikko liukuu katsojan sieluun kuin varkain.
Pääsenkö täältä pois? Mistä nuo varjot tulevat? Kuka minua jahtaa? Tunnel ja Ding Mukamas-festivaalilla
TEATTERI | Slovenialainen esineteatteriesitys Tunnel on tarina tunnelista ja tunnelimaisista tunnelmista. Saksalainen Ding saa Karoline Hoffmannin leikittelemään kultaisella palopeitolla.
”Meistä kaikista löytyy Macbeth”, väittää koreografi Tero Saarinen
TEATTERI | Jos Tero Saariselta kysyy, kuka esittää pääosaa Tampereen Työväen Teatterissa nähtävässä Macbeth-tanssiteatteriesityksessä, tämä vastaa: ”Ei pelkästään kukaan, vaan kaikki!”
”Me kaikki tulemme Etiopiasta” – arviossa Tanssiteatteri MD:n ensi-ilta Etiopialainen ystävä
MUSIIKKITEATTERI | Tamperelaisen MD:n ja Kekäläinen & Companyn Hällä-näyttämöllä esitettävän musiikiteatteriteoksen synnyttämän vertauskuvan takana on monta viestiä.