Koreografi Anniina Kumpuniemi. Kuva: Ulla-Maija Svärd
TANSSITEATTERI | Koreografi Anniina Kumpuniemi on luonut Tanssiteatteri MD:lle teoksen, jonka rakenne on poikkeuksellinen. Se mahdollistaa esityksen viemisen pienempiin tiloihin kuin MD:n kotinäyttämölle entisessä elokuvateatteri Hällässä Hämeenkadun varrella.
”Tavallaan tämä on koronaratkaisu. Vaikka joku viidestä tanssijasta sairastuisi, esitys voidaan toteuttaa pienemmällä kokoonpanolla.”
Päivi Vasara, teksti
Ulla-Maija Svärd, henkilökuvat
Tanssiteatteri MD:llä on hienot tilat entisessä elokuvateatteri Hällässä Tampereen Hämeenkadun varrella, liki Tuulensuuta. Elokuvia tilassa esitettiin vielä vuonna 2001, pari kuukautta tehtiin remonttia, ja tanssiteatteri aloitti helmikuussa vuonna 2002.
Uusimman esityksen nimi on Valintoja – Choices. Se kertoo elämänvalinnoista ja elämän käännekohdista.
Tanssiteoksen rakenne on poikkeuksellinen. Lavalla nähdään yhtä aikaa viisi sooloa. Se on asemoitu ja tehty Hällä-kotinäyttämölle, mutta se on muunneltavissa moneen.

Kuva: Tanssiteatteri MD
Korona-ajan ratkaisumalli
– Tässä on korona-ajan henki. Jos joku sairastuu, esitystä ei tarvitse perua. Sitä voi varioida kiertueilla pienempään tilaan kuin meillä on. Tällainen ratkaisu on väikkynyt mielessäni monia vuosia, sanoo Anniina Kumpuniemi, esityksen koreografi.
Elämät ovat ainutlaatuisia ja ainutkertaisia. Ne kulkevat rinnakkain. Joskus elämänkulkuun voi vaikuttaa joku, joka ei kuulu lähipiiriin, ystäviin, ei edes tuttaviin. Elämät kulkevat ristikkäin, yksilöiden elämänpolut laskostuvat toisiinsa. Elämä on monimutkaista ja kerroksellista.
– Kun täytin 50 vuotta, aloin miettiä elämänvalintoja ja käänteitä. Osa on ollut pitkän kehityskulun tulosta, osa erilaisia sattumia, jotka ovat vieneet vaikkapa johonkin työpaikkaan tai työryhmään. Näistä taas on seurannut uudenlaisia valintoja.

Kuva: Tanssiteatteri MD
Viisi sooloa yhdellä kertaa
Viiden soolon seuraamisessa katsoja on valinnan edessä; seuraako hän yhtä tanssijaa vai kaikkia viittä. Se mihin katsojan katse kohdistuu voi olla tietoista tai intuitiivista. Valintojen katsoja saa ostaa esityksen jälkeen linkit, joista hän voi katsoa kunkin soolon erikseen.
– Tämä on esityksen laajennus. Katsojaa voi vaikka kiinnostaa, mitä tapahtui jonkun tanssijan matkan alussa, joka meni häneltä ohi.
Esitys on kudelma tanssijoiden ajan haurastamista muistoista, eletystä elämästä ja nykyhetkestä.
– Muistojen ydin ovat elämänkäänteet. Pohjana on improvisaatio. Näin jokainen esityskerta on hivenen erilainen. Koreografina minä olen antanut tanssijoille liiketehtäviä ja sanallisia kysymyksiä. Järjestys antaa tanssijoille tukiverkon ja pitää esityksen kasassa. Suunnitellessani liiketehtäviä ammennan omasta vuosikymmenien työstäni tanssijana ja esiintyjänä.

Anniina Kumpuniemi on iloinen tanssiteatteri MD:n tiloista entisessä elokuvateatteri Hällän tiloissa. Lava on tehty nimenomaan tanssiesityksiä varten ja miljöö huokuu menneisyyttä Paavo Tynellin lamppuja myöten. Kuva: Ulla-Maija Svärd
Ääni syventää liikeilmaisua
Koreografina Anniina Kumpuniemi on kiinnostunut ihmisten äänen käyttämisestä. Kun se on mukana, on käytössä koko ilmaisun kenttä.
– Olen kiinnostunut siitä, miten ääni luo kehollisen sisätilan, joka alkaa resonoida. Liikeilmaisu syvenee ja on hengittävämpää.
Valintojen ääniä ovat paperin ääni, sanamosaiikki, liikkeen aiheuttamat äänet kuten tömähdys, marmorikuulien pyörittäminen astioissa – keitetään marmorikuulasoppaa.
Valot ovat tärkeä osa esitystä. Ne ovat koko ajan hienovaraisessa liikkeessä ja elävät omaa elämäänsä.
Rakennusaineena viisi demoesitystä
Teoksen valmistumista valmiiksi teokseksi lähdettiin tekemään poikkeuksellisella tavalla. Viime syksystä alkaen nähdyt viisi esitysdemoa ovat olleet teoksen rakennusainetta. Jokainen esitys on jättänyt jäljen lopulliseen teokseen, esimerkiksi äänellisen, näyttämökuvallisen tai liikkeellisen. Esitysdemoilla on tutkittu erilaisia mahdollisuuksia. Yhteistyö on rakentunut kuin palapeli.
– Tämä on poikkeavaa, että demot ovat olleet valmiita esityksiä, eivät vain sisäisiä harjoituksia.
Muutama viikko sitten Anniina Kumpuniemi rohkaisi itsensä ja kysyi Lauri Järviseltä, voisiko tämä auttaa puvustamisessa. Ennen tätä askelta hän ajatteli, ettei tahdo häiritä kiireistä Lauria. Kysyminen kannatti, sillä Lauri Järvinen innostui tehtävästä ja hän konsultoi puvustusta.
Tulevaisuudessa Anniina Kumpuniemeä kiinnostaisi tehdä pelihenkinen teos, jossa katsoja voi seurata yhtä, kahta tai viittä tanssijaa.

Kuva: Tanssiteatteri MD
Valintoja – Choices
- Koreografia: Anniina Kumpuniemi
- Äänisuunnittelu: Jonne Nieminen
- Valosuunnittelu: Elina Nopanen
- Improvisoitu liikemateriaali tanssijat: Joel Alalantela, Klaara Haapanen, Ville Oinonen, Minttu Pietilä, Samuli Roininen
- Puvustuksen konsultointi: Lauri Järvinen
- Puvut: Lauri Järvinen Studio
- Videointi ja esityskuvat: Heikki Järvinen
Kantaesitys 4.11.2021 Hällä-näyttämöllä. Esityksiä 1.12. asti. Esityskalenteriin tästä.
Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua
Joel Alalantelan Full Moon Effect johdattaa katsojan kuunkierron vaiheisiin ja vaikutuksiin
TANSSI | Full Moon Effect on Joel Alalantelan ensimmäinen Tanssiteatteri MD:lle luoma koreografia. Täyttymys koetaan, kun kuu on täysi.
Tanssiteatteri MD:n uusin teos katsoo taivaalle – liekö kuuhulluus lumonnut Full Moon Effectin tekijät?
TANSSI | Joel Alalantelan koreografiassa kuusi tanssijaa etsii alter egon piilotettua voimaa, joka pakottaa itsensä esiin meistä jokaisesta täydenkuun noustessa taivaalle.
Sorin Sirkuksen joulushow Kaila syntyy suurista tempuista ja pienistä yksityiskohdista
SIRKUS | Sorin Sirkuksen tämänvuotinen joulushow on esiintyjiensä näköinen. Kaila toimii hyvin ja virtaa eteenpäin kevyesti.
Virkistävä ruumiillinen runokylpy Telakalla – ruumiillisen runon ilta Kajastus
TANSSITEATTERI | Ari Numminen on tavoittanut Kajastuksessa jotain oleellista Eeva-Liisa Mannerin runojen kiihkeydestä ja intohimosta tanssin kautta.