Parasta juuri nyt (13.9.2020): Hamlet, Stars, Synninkantajat, Broad City, Half Moon Run

13.09.2020
hamlet kakkoskuva

Inke Koskinen, Maria Halinen, Petra Karjalainen ja Pentti Helin TTT:n Hamletissa. Kuva: Kari Sunnari.

Tällä palstalla Kulttuuritoimituksen väki kirjoittaa ajattomista ja ajankohtaisista asioista, jotka heitä juuri nyt kiehtovat. Aksu Piippo on nauttinut päästessään palaamaan teatterikatsomoihin ja katsonut newyorkilaista tilannekomediaa.

1

Parasta juuri nyt on se, että pääsee jälleen teatteriin. Kulkutautiolosuhteissa teatteri miltei lakkaa olemasta, sillä sitä ei ole olemassakaan ilman elävää yleisöä.

Tamperelaisissa teattereissa on syksyn aluksi nähty ensi-iltoja useaan erilaiseen makuun, monelle erilaiselle yleisölle, monenlaisissa rekistereissä. On onnekasta, että esitykset ovat laadukkaasti tehty.

Teattereissa otetaan koronaviruksen uhka vakavasti ja järjestelyt ovat toimineet hyvin. Katsomoissa on ollut turvallista ja lähes kaikki katsojat osaavat ottaa toisensa huomioon (lue: lähes kaikki pitävät katsomossa maskia).

Syyskuun kirkkain teatteritaiteen tulipallo kiitää Hämeenpuistossa Tampereen Työväen Teatterin suurella näyttämöllä. Otso Kauton ohjaama Hamlet on ennennäkemätön kokonaistaideteos, jossa yhdistyvät musiikki, liike ja visuaalisuus loistavalla tavalla. Kimmo Viskarin skenografia muuntuu scifistä sirkukseen. Saska Pulkkinen on Hamletina häikäisevä.

Lue Matti Mörttisen arvio näytelmästä.

2

Ahaa Teatteri tekee suurta näyttämöä pienimuotoisempaa teatteria, yleisönään erityisesti lapset ja nuoret. Stars on TTT:n Hamletin tapaan musikaali, mutta sen ote on huomattavasti populaarimpi kuin edellä mainitun.

Stars koskettelee teemoiltaan nuoruuden kipuiluja monella tavalla. Ihmissuhteet, rakkaus, kasvaminen ja omien motivaatioiden pohtiminen ovat keskeistä sisältöä.

Ahaa Teatterin näyttelijäensemble on uusiutunut tälle näytäntövuodelle kokonaan. Neljä nuorehkoa näyttelijää, Oskar Hartman, Reetta Hyreen, Teemu Mäkinen ja Suvi Salomaa ovat kukin brittiläisten teatterikoulujen kasvatteja. On mielenkiintoista pohtia, näkyvätkö näyttelijäkoulutusten erot jotenkin katsojalle saakka.

Bändiä esittävä näyttelijäryhmä soittaa ja laulaa hyvin, ja esityskin on varsin mainio.

Lue Marja Aaltion arvio näytelmästä.

3

Tampereen Teatterin Frenckell-näyttämön tuoreen esityksen emotionaalinen rekisteri poikkeaa edellä mainituista olennaisesti. Hamlet ja Stars saattavat herättää myötätuntoista ja katarttista surua, mutta Pauliina Rauhalan romaaniin perustuva Synninkantajat tekee silmäluomet märiksi ja puristaa katsojan rintaa.

Maia Häklin sovittama ja ohjaama esitys on vähäeleinen – TTT:n Hamlet vastakohta – ja tarkasti annosteltu kuvaus erään uskonyhteisön sisäisestä konfliktista ja sen vaikutuksesta yhteisön nuorimpiin jäseniin.

Antti Tiensuu tekee aivan hemmetin hyvä roolityön 9-vuotiaana Aaron-poikana, joka joutuu hankalaan valintatilanteeseen.

Esityksen luontosymboliikka vaatisi aivan oman, kokonaisen artikkelinsa.

Lue Hanna Telakosken arvio näytelmästä.

4

Joka ei vielä ole nähnyt Broad Citya, on korkea aika etsiytyä Yle Areenan pariin ja etsiä tämä hieno sarja.

New Yorkiin sijoittuvia tilannekomedioita on tehty ja nähty kyllästymiseen saakka, mutta Broad City on poikkeus, sillä se on niistä yksinkertaisesti paras.

Comedy Central -kanavan tuottama sarja palasi Areenaan pienen tauon jälkeen. Abbi Jacobsonin ja Ilana Glazerin laatima sarja ei ruodi uudenlaisia aiheita, mutta kaksikon tapa esittää komediaa on aivan uusi ja tuore. Tilanteet ovat hulluja, mutta tunnistettavia. Suurkaupungissa, sen kulkuvälineissä ja kortteleissa voi tapahtua melkein mitä tahansa. Äkkiväärän ja räävittömän sarjan keskeinen teema on kuitenkin ystävyys ja sen merkitys.

Broad Cityn kaikki 50 jaksoa on nähtävissä Yle Areenassa marraskuun loppuun saakka.

5

Half Moon Run on montrealilainen bändi, jonka levytysura on ehtinyt neljänteen albumiinsa. Uusin levy The Covideo Sessions (Glassnote, 4.9.2020) ei kuitenkaan esittele uutta materiaalia, vaan on pääosin kokoelma bändin vanhemmista kappaleista.

Erikoista kuitenkin on se, että biisit on äänitetty ”livenä” siten, että jokainen jäsen soittaa ja laulaa kotoaan käsin. Levyä tuskin olisi olemassa ilman keväällä alkanut pandemiaa, saati ilman nopeat yhteydet mahdollistavaa tietotekniikkaa.

Lähtökohta tuottaa levylle erityisen herkän ja keskittyneen tunnelman. Kaikista biisien ”isolaatioversioista” on myös äänitystilanteessa kuvattu video, ja ne löytyvät bändin kanavalta YouTubesta.

Aksu Piippo

Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua