KOLUMNI | ”Hävittäjäkauppaa vastustetaan Sveitsissä ankarasti – ja paljon avoimemmin kuin Suomessa. Puolueetonta maata ei haluta sitoa Yhdysvaltain aseteollisuuden ja voimapolitiikan intresseihin.”
Kolumnit ja esseet
Saimaa-ilmiö jätti semifinaalissa Tampereen ja Oulun varjoonsa
KOLUMNI | Loppusuora on alkanut vuoden 2026 Euroopan kulttuuripääkaupungin valinnassa. Tampere, Oulu tai Savonlinna? Vain yksi voi voittaa.
Lupa tappaa: Jenkeissä lahdattiin Suomen sudet kolmessa päivässä
KOLUMNI | ”Susi on haaste. Meidän pitäisi oppia elämään siltä turvassa ja sen kanssa, mutta niin, että susikin saisi mahdollisuudet säilyä lajina ja elää turvassa meiltä”, Kari Pitkänen kirjoittaa.
Kuka Oscarin ikinä voittaakaan, ei pääse helpolla nytkään kun poikkeusolot määräävät ajankäytöstä
KOLUMNI | Oscar-kisojenkin on ollut pakko siirtyä poikkeusoloihin. Normivuonna tarjokkaat ja ehdokkaat markkinoisivat itseään yhtenä hymynä edustuskutsuilla aamusta iltaan ja yöhönkin, mutta nyt sekin tehdään turvallisesti etänä.
”Kasvoja, sanoja tai ilmeitä ei tarvita – lämmin, rakkaudellinen ele riittää”
KOLUMNI | Mikael Mattila kirjoittaa kypärät naulaan ripustaneesta ranskalaisesta Daft Punkista. Thomas Bangalterin ja Guy-Manuel de Homem-Christon duo ei ollut niinkään bändi kuin konsepti, jonka jokainen ele kohahdutti kansakuntia.
Korona ei tapa kulttuurialaa, sen tekee Suomen hallitus
KOLUMNI | Missä yhteiskunnan toiminnoissa on parhaiten otettu huomioon koronavirus ja sen aiheuttamat rajoitukset? ”Väitän, että teattereissa”, Kari Pitkänen vastaa kolumnissaan.