Taina Silkkola. Kuva: Rakastajat
TEATTERI | Rosa Liksomin tekstistä on sovitettu porilaisteatterissa omaääninen monologi, joka pitää vakuuttavalla näyttelyllä otteessaan kaksi tuntia.
”Everstinna on kertomus rakkaudesta, suuresta intohimosta, pahuudesta, sodasta ja julmuuksista, mutta myös toivosta ja parantumisesta.”
ARVOSTELU

Everstinna
- Alkuperäisteksti: Rosa Liksom
- Ohjaus ja sovitus: Vesa Kivinen
- Näyttämöllä: Taina Silkkola
- Uusintaensi-ilta: Studio Hilkka, Pori 15.11.2024
Näyttämöä hallitsee everstinnana Taina Silkkola ihailtavalla ammattitaidolla, energialla ja eläytymisellä. Hän luo ilmeillään ja niiden vaihteluilla tekstiin pienen pieniä taukoja, jotka antavat katsojalle lyhyitä levähdyksiä muuten hyvin intensiivisessä puhetulituksessa. Teksti soljuu vaivattomasti Rosa Liksomin tavoin pohjoisen murteella.
Everstinna on kertomus rakkaudesta, suuresta intohimosta, pahuudesta, sodasta ja julmuuksista, mutta myös toivosta ja parantumisesta. Siinä käydään läpi yhden ihmisen elämä ja samalla pienen pohjoisen maan historiaa.
Nuori tyttö ihastuu ennen sotia ensin isänsä ajatuksiin Suur-Suomesta ja sitten rakastajansa Everstin kansallissosialismiin. Suomi on kahden suuren, natsi-Saksan ja Neuvostoliiton välissä, Everstinna valitsee Everstin mukana Saksan.
Myöhemmin sota siirtyy rintamilta kotiin. Everstinna huomaa olevansa nainen, joka elää itseään häveten, koska antaa miehen pahoinpidellä itseään.
Everstinnan kolmas elämä on onnellinen ja vaikka siinäkin tapahtuu paljon odottamatonta, se on hyvää. Hän alkaa kirjoittaa ja pääsee sen kautta tasapainoon menneisyytensä kanssa.
Esitys herättää paljon ajatuksia myös tästä ajasta: miten ääriajattelut syntyvät, miten vaikuttaa propaganda ja miten viholliskuvia rakennetaan.
Monologin tukena on minimaalisen vähän ja hyvin mietittyjä kiinteitä lavasteita: tuolilla, suurella huivilla, muutamalla klapilla ja puukalusteella luodaan monenlaisia tiloja ja tunteita.
Teknikko Toni Randellin kekseliäs ääni-, video- ja kuvamaailma on sekin olennainen osa kokonaisuutta.
Everstinna oli Rakastajien ohjelmistossa jo aiemmin, mutta silloin koronaepidemia häiriköi esityksiä. Onneksi Everstinnaa ei unohdettu kokonaan, vaan tämän uusintaensi-illan jälkeen monologi esitetään vielä viisi kertaa.
Leena Reikko
Esityksiä 13.12.2024 asti. Lssätietoa täältä. Lue Kulttuuritoimituksen Sirpa Pääkkösen arvio Helsingin kaupunginteatterin Everstinna-esityksestä täältä.
Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua
Kotiin ei päästy milloinkaan – arviossa Kansallisteatterin Muistopäivä
TEATTERI | Elli Salon Muistopäivä-näytelmä Kansallisteatterissa kertoo suomaisloikkarien loputtomasta matkasta Neuvostomaassa.
Ääntä, vauhtia ja vaarallisia tilanteita – arviossa Maria Ylipään kabaree-esitys Poikkisahattu nainen
MUSIIKKITEATTERI | Maria Ylipään loistava lauluääni taipuu laulelmista hevirokkiin. Poikkisahattu nainen on kabaree naisen elämästä lasten, miehen ja koiran kanssa.
Elämän moniosaajat kimpussamme – arviossa Tukkateatterin kantaesitys Haittaako, jos kysyn?
TEATTERI | Tukkateatterin pikkujoulukabaree Haittaako, jos kysyn? on syntynyt näyttelijöiden omista kokemuksista.
Waltteri Torikan baritoni soi kaikki tunteet rintamien välissä – arviossa Ihminen parhaan kykynsä mukaan
OOPPERA | Joel Järventaustan ja Tommi Kinnusen pienoisooppera päästää kokemaan sotilaan kauhun ja kaipuun. Turun Saaristo-ooppera vieraili Kansallisoopperan Alminsalissa.




