Vuoden 2023 Ars Fennica -palkinnon voitti liettualainen Emilija Škarnulytė teoksellaan Aldona

23.11.2023
levoton tuhkimo by hanna maria gronlund kulttuuritoimitus INSTA

Ars Fennica 2023 -palkinnon voittaja Emilija Škarnulytė. Kuva: Kansallisgalleria / Pirje Mykkänen

KUVATAIDE | Suomen merkittävin kuvataidepalkinto, 50 000 euron suuruinen Ars Fennica myönnettiin hitaita historiallisia ja ekologisia muutoksia kuvaavalle Emilija Škarnulytėlle.

Videoteoksessaan Aldona Emilija Škarnulytė (s. 1987 Vilnassa) kuvaa sokean isoäitinsä kesäistä päivää. Isoäiti oli sokeutunut keväällä 1986, ilmeisesti Tšernobylin ydinvoimalaonnettomuuden aiheuttamien laskeumien seurauksena.

Videoteos on valmistunut jo vuonna 2013, ja Ars Fennica -ehdokasnäyttelyyn se on täydentynyt yrteistä koostuvalla, tilaa kattavalla installaatiolla. Kattoon ripustetut runsaat yrttiniput ovat peräisin Aldonan kotiseudulta.

Videoteoksessa iäkäs Aldona-isoäiti liikkuu omassa lähiympäristössään ja kodissaan, mutta teoksen vaikuttavin osuus sijoittuu eteläliettualaiseen Grutas Park -teemapuistoon. Siellä on esillä erittäin suurikokoisia, sosialistisen realismin tyylisuuntaa edustavia, neuvostohallintoa ihannoivia patsaita, jotka on koottu Grutas Parkiin eri puolilta Liettuaa maan itsenäistyttyä vuonna 1991.

KUVA2 EmilijaSkarnulyte1 Aldona2013

Kuvakaappaus Emilija Škarnulytėn videoteoksesta Aldona (2013).

Aldona lähestyy ja tutkii massiivisia, neuvostomiehityksen mahtia kuvastaneita veistoksia hitaasti käsin kosketellen ja tunnustellen. Patsaiden pönäkkään ihanteellisuuteen tihkuu hitaan rauhallisen videon kerronnassa myös huumorin säie, kun Aldona tunnustelee vaikkapa Lenin-muotokuvan kämmenenkokoista nenää.

Pienen yksilön hauraankaunis elämä ja sitä väkivaltaisesti kohdellut valtakoneisto asettuvat teoksessa puhuttelevaan kontrastiin. Miehittäjähallinnon väistyminen on tehnyt aiemmin palvottaviksi määrätyistä patsaista ja pelätyistä johtajista museotavaraa. Škarnulytėn teoksessa vallitseva tunnelma on rauhallinen, pohdiskeleva, tutkiva, rento ja vapautunut.

Henkilökohtainen teos porautuu historiallisiin jännitteisiin

Iäkkään naisen ja alkuperäisen merkityksensä menettäneiden patsaiden kohtaamisessa tihentyvät sekä historiallisten kerrostumien että valtarakenteiden uudelleenjärjestymisen tasot. Lääkärien mukaan Aldonan näköhermot tuhoutuivat Tšernobylin ydinvoimalaonnettomuudesta virranneiden myrkkyjen vaikutuksesta, joten hän on myös ympäristötuhon ja yksilöiden kohtaloista välinpitämättömän vallankäytön ruumiillistuma. Hitaat historialliset ja ekologiset muutokset ovat keskeisiä teemoja Škarnulytėn muussakin tuotannossa.

Neuvostopatsaiden teemapuiston, Grutas Parkin sijainti on jo itsessään merkityksellinen. Puisto löytyy Liettuan ja Valko-Venäjän rajalta ja on siten myös NATOn ja Euroopan unionin rajalla. Venäjän hyökkäyssota Ukrainaan, sen aiheuttamat NATOn laajentumistarpeet, historian uudelleenkirjoittaminen Venäjällä ja historiallisen raskaat rajajännitteet moninaisine seurauksineen ovat tehneet Škarnulytėn kymmenen vuotta vanhan videon teemat uudella tavalla ajankohtaisiksi.

KUVA3 EmiljaSkarnulyte Aldona3 photo PirjeMykkanen003

Ars Fennica -näyttelyä varten Emilija Škarnulytė päivitti teostaan runsailla, Liettuasta tuoduilla yrttikimpuilla luomallaan katolla. Kuva: Kansallisgalleria/Pirje Mykkänen

Ars Fennica -näyttelyä varten taiteilija on toteuttanut videoteokseensa uuden kerrostuman sen koko esitystilaa pehmentävällä ja sävyttävällä yrttikatolla. Hän on myös selittänyt tiheäksi katteeksi ripustettujen yrttinippujen merkitystä toisaalta haavoittuvuuden, toisaalta toivon ja paranemisen mahdollisuuden representoimisena.

Yrtit tuovat Aldonan kotiseudun konkreettisesti samaan tilaan videoteoksen kanssa ja resonoivat etenkin videon niiden osuuksien kanssa, joissa liikutaan Aldonan kotitalon ulko- ja sisäpuolella. Taiteilija on sanonut, että teos on hänen henkilökohtaisin teoksensa. Henkilökohtaisella tasolla se myös kunnioittaa pandemian aikana kuolleen isoäidin muistoa.

Palkinnon julkistamistilaisuudessa Škarnulytė paljasti itsestään spontaanisti myös hyvin valloittavan piirteen: kun videostriimauksen kamerat suljettiin, hän halusi laulaa latvialaisen kansanlaulun. Ja miten estottoman vahvasti ja kauniisti hän lauloikaan!

KUVA5 Emilija Kuva KatriKovasiipi

Ars Fennica 2023 -palkinnon voittaja Emilija Škarnulytė ei pitänyt ainoastaan kiitospuhetta, vaan päästi ilmoille myös upeasti esittämänsä liettualaisen kansanlaulun. Kuva: Katri Kovasiipi

Yleisö voi edelleen äänestää suosikkiaan

Kaikki Ars Fennica -palkintoehdokkaat ovat esillä Kiasman näyttelyssä 28.1.2024 saakka, ja yleisö voi äänestää omaa suosikkiaan näyttelyn loppuun saakka.

KUVA4 EHDOKKAAT group kuvaKG PirjeMykkanen

Ars Fennica 2023 -ehdokkaat, ylärivissä: Henni Alftan (vas.), Emilija Škarnulytė ja Tuomas A. Laitinen. Alarivissä: Lap-See Lam (vas.) ja Camille Norment. Kuva: Kansallisgalleria/Pirje Mykkänen

Ehdokkaista suomalainen, Pariisissa asuva Henni Alftan (s. 1979 Helsingissä) keskittyy toteuttamaan hyvin pelkistettyjä maalauksia. Niukkaeleisessä työskentelyssään Alftan pyrkii tavoittamaan hetken, jolloin maali alkaa viitata johonkin muuhun kuin itseensä.

Toinen suomalainen ehdokas, Tuomas A. Laitinen (s. 1976) työskentelee liikkuvan kuvan ja äänen sekä eri materiaalien, mikrobiologisten prosessien ja algoritmien parissa. Kiasmassa nähtävässä Laitisen teoksessa Maailma karhun korvassa ovat keskeisintä tilassa katsojan liikkeisiin reagoivat äänet, vaikka koko huoneen mittakaavaan installoitu teos sisältää myös suurikokoisia metalliveistoksia, liikkuvaa kuvaa ja tekstejä.

Ruotsalainen Lap-See Lam (s. 1990 Tukholmassa) on luonut immersiivisiin kokemuksiin tähtäävän digitaalisen tilateoksen Tales of the Altersea, joka ammentaa muun muassa perinteisestä kiinalaisesta varjoteatterista ja kansantaruista.

Yhdysvalloissa syntyneen, Oslossa asuvan ja työskentelevän Camille Normentin (s. 1970) arkkitehtonisista istuinrakennelmista koostuva ääni-installaatio tuo Normentin sanoin ”kulttuurisen psykoakustiikan” näyttelyvieraiden omakohtaisesti koettavaksi. Normentin puurakenteiset, muotoilultaan geometriset ja fraktaaliset penkit kutsuvat näyttelykävijää kehokontaktiin; penkeille on istuttava, niitä on kosketettava, penkiltä toiselle liikkuvia ääniä on seurattava, jotta voi kokea omassa kehossa resonoivien inhimillisten äänten maagisen vaikutuksen.

KUVA6 Anne Barlow Portrait Kirstin Prisk

Ars Fennica 2023 -palkinnosta päättävänä kansainvälisenä asiantuntijana toimi Tate St Ivesin johtaja Anne Barlow. Kuva: Kirstin Prisk

Keskiviikkona 22.11.2023 Kiasmassa järjestettyä Ars Fennica -palkinnon julkistustilaisuutta voi katsoa verkkotallenteelta

Taiteilijalle tunnustuksena korkeatasoisesta ja omaleimaisesta taiteellisesta työstä joka toinen vuosi myönnettävän Ars Fennica -palkinnon jakaa Henna ja Pertti Niemistön Kuvataidesäätiö sr.

Palkintoehdokkaat ja palkinnosta päättävän kansainvälisen taideasiantuntijan valitsi säätiön asettaman palkintopaneeli, jonka pysyvänä puheenjohtajana toimii Henna ja Pertti Niemistön Kuvataidesäätiön varapuheenjohtaja Leena Niemistö. Palkintopaneelin vaihtuvat jäsenet ovat taiteilija Eija-Liisa Ahtila, Kiasman museonjohtaja Leevi Haapala ja Amos Rexin museonjohtaja Kai Kartio.

Tänä vuonna Ars Fennica -voittajan valinneena asiantuntijana toimi Tate St Ivesin (UK) johtaja Anne Barlow.

Edellisen kerran, vuonna 2021 Ars Fennica -palkinnon voitti Eija-Liisa Ahtila.

Katri Kovasiipi
Suomen Kulttuurirahasto on tukenut kirjoittajan työskentelyä.

* *

Kulttuurigaala lähestyy!

Kulttuuritoimitus on ehdokkaana Vuoden kulttuuriteoksi Suomen Kulttuurigaalassa. Voit kannustaa meitä kotisohvalta käsin Ylen suorassa lähetyksessä perjantaina 24.11.2023!

#kulttuurigaala #kulttuuri 

Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua