Takeshi Kitano: Kubi. Kuva: HIFF
ELOKUVA | Suomen suurimpiin kuuluva elokuvafestivaali, helsinkiläinen Rakkautta & Anarkiaa järjestetään nyt 36. kerran. Tarjolla on yli 140 pitkää elokuvaa.
Antti Selkokari
Suomen suurimpiin kuuluva elokuvafestivaali, helsinkiläinen Rakkautta & Anarkiaa (14.–24.9.2023) järjestetään nyt 36. kerran. Yhdentoista päivän aikana R&A kerää elokuvista intoutuneen kansanosan laskutavasta riippuen kahteentoista tai seitsemääntoista eri esityspaikkaan katsomaan 141 pitkää elokuvaa ja koko joukon lyhytelokuvia päälle.
R&A on perinteisesti saanut yleisön innostumaan uusista, tuoreista elokuvista, joiden mainetta ovat siivittäneet tiedot niiden ensiesityksistä elokuvafestivaaleilla joko Berliinissä, Cannesissa, Venetsiassa tai Sundancessa.
Taiteellisesti ja elokuvahistoriallisesti merkittävimmän poikkeuksen tähän tekee klassikoiden klassikko: 1920-luvun Pariisin dadaisti- ja surrealistipiireissä maineensa luoneen taidemaalarin, valokuvaajan ja elokuvaohjaajan Man Rayn neljästä kuuluisimmasta lyhyestä elokuvasta koottu 70-minuuttinen yhteisesitys Return to Reason.
Elokuvat syntyivät Rayn kohdattua 1920-luvun Pariisin taidepiirien keskushahmoihin kuuluneen taiteilijan ja mallin, Kiki de Montparnassen (Alice Prin). Kuvarunoiksikin kutsuttavissa neljässä lyhyessä elokuvassa on hurjaa visuaalista kokeilua. Ray tiettävästi sirotteli filmille suolaa ja pippuria tai nauloja, nastoja ja nuppineuloja sikin sokin ja valotti niitä sitten minuutin tai pari. Kuvavirrassa soi elektrorockduo Sqürlin (Jim Jarmusch ja tuottaja Carter Logan) musiikki.
* *
Uutta elokuvaa, jota ei muualla näe, edustaa marokkolaiseksi scifi-elokuvaksi kutsuttu, Sofia Alaouin ensimmäinen pitkä elokuva Animalia, jossa rikkaaseen perheeseen naineen ja raskaana olevan nuoren berberinaisen Itton arki kääntyy nurin hänen jäätyään yksin kotiin puolison ollessa liikematkalla. Juuri silloin avaruusolennot päättävät laskeutua Marokkoon ja ihmismassat ryntäävät hädissään moskeijoihin.
Lapsen odotukseen keskittynyt Itto päättää etsiytyä perheensä luo. Matkasta tulee pitkä, odottamaton kokemus, jonka mittaan hän huomaa, miten hädän hetkellä taloudellinen rikkaus on yhdentekevää.
Animalia näyttää Marokon rikkaan ja köyhän puolen elämää. Ilmaisussaan monin tavoin viitteellisessä elokuvassa tarinan osuus on hennoin mahdollinen. Avaruusolennoilla ei elämöidä. Animalia esittää kysymyksiä ajasta ja maailmankaikkeudesta tunkematta yhtään vastausta kurkusta alas. Elokuva koostuu ei niinkään ufoista ja alieneista kuin filosofisesta tuumailusta.
* *
Festivaalin ystäville entuudestaan tuttujen tekijöiden uusista töistä tarjolla on Takeshi Kitanon Kubi, 1500-luvun lopun historiallisesta idän ja lännen joukkojen taistelusta kertova samuraieepos, jossa ohjaajalla itsellään on rooli Toyotomi Hideyoshina, vanhempana sotaherrana, jolla on hyvät eloonjääntikyvyt.
Toyotomi Hideyoshista kertovia elokuvia on entuudestaan tehty pari kappaletta ja yksi tv-sarjakin 1990-luvulla. Kitano tuo taatusti omaan elokuvaansa armottoman huumorintajunsa.
* *
Toinen R&A-festivaalin ennenkin esittelemä ohjaaja on turkkilainen slow cinema -taituri Nuri Bilge Ceylan, jonka About Dry Grasses -elokuvaa on luonnehdittu tshehovilaiseksi luonnekuvaksi kaukaisessa itäanatolialaisessa koulussa paljastuvasta opettajan ja 12-vuotiaan tytön hyväksikäyttötapauksesta. Nuri Bilge Ceylan, joka on vuosikausien aikana vakiinnuttanut elokuvilleen paikan Cannesin elokuvajuhlien kilpailusarjassa, tuskin pettää ihailijoitaan tälläkään kertaa.
Rakkautta & anarkiaa -elokuvafestivaali Helsingissä 14.–24.9.2023. Lisätietoja tapahtuman verkkosivuilta.
Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua
Kohuttu The Apprentice on Donald Trumpin kasvutarina, jossa päähenkilön persoonallisuus kehittyy yksinomaan negatiiviseen suuntaan
ELOKUVA | Gabriel Shermanin käsikirjoittama ja Ali Abbasin ohjaama The Apprentice ei ole pelkästään henkilötarina, vaan kommentoi myös kapitalismia karmeimmillaan.
Mamman viimeinen pysäkki – arviossa ruotsalaisromaaniin perustuva draamakomedia Äiti sohvalla
ELOKUVA | Ruotsalaisen Niclas Larssonin ohjaama ensi-iltaelokuva on vino perhepotretti. Kaikki puhuvat, mutta eivät sano juuri mitään.
Judokan halu voittaa kilpailu ja löytää elämisen vapaus – arviossa ensi-iltaelokuva Tatami
ELOKUVA | Guy Nattivin ja näyttelijänä palkitun Zar Amir-Ebrahimin yhdessä ohjaama elokuva ottaa kantaa.
Trilleri Joker – Folie à Deux ei yllä edeltäjänsä tasolle, mutta vääntää sekin katsojan vatsanpohjaa
ELOKUVA | Joaquin Phoenixin ja Lady Gagan roolityöt kannattelevat erikoista trilleriä, jossa Batmanin arkkivihollinen löytää musiikin ja rakkauden.