Kuva: Teatro Productions
ELOKUVA | Riitta Raskin ohjaamassa ja käsikirjoittamassa dokumenttielokuvissa Kaija Saariaho kertoo sävellystensä lähtöajatuksista, siitä mikä on synnyttänyt niiden maailman ja mihin ne rakentuvat.
”Elokuva antaa katsojan viipyä levollisessa tilassa ja kuunnella sitä tärkeintä, eli musiikkia.”
ARVOSTELU
Universumin kaiut – Kaija Saariahon musiikki
- Ohjaus ja käsikirjoitus: Riitta Rask
- Tuotantoyhtiö: Teatro Productions
- Ensi-ilta: 25.8.2023
Kaija Saariaho (1952–2023) on kansainvälisesti menestyneimpiä suomalaisia taiteilijoita. Saariahon elämäntyö on poikkeuksellisen laaja, monipuolinen ja yksilöllinen ja hänen luomisvoimansa uskomaton.
Universumin kaiut – Kaija Saariahon musiikki -dokumenttielokuva kertoo Pariisissa suurimman osan urastaan luoneesta modernin musiikin säveltäjästä. Dokumentti seuraa nuoren Saariahon tietä kansainvälisesti merkittäväksi nykysäveltäjäksi. Dokumentin ohjaaja Riitta Rask on tavoittanut hienosti elokuvansa karismaattisen ja lempeän päähenkilön elämänkaaren. Teatro Productionsin tuottama dokumentti on kiitos ja kunnianosoitus kansainvälisestikin merkittävälle säveltäjällemme.
Dokumentti on kuvattu vuosina 2019–2022. Kaija Saariaho kertoo sävellystensä lähtöajatuksista, siitä mikä on synnyttänyt niiden maailman ja mihin ne rakentuvat. Mielenkiintoista on hänen tapansa opettaa nuoria säveltäjäoppilaita ja käydä dialogia heidän kanssaan.
Nuorena Kaija Saariaho joutui naissäveltäjänä raivaamaan tietään. Uran alku ei sujunut kovin hyvin, kun Sibelius-Akatemian sävellyksen professori ei suostunut opettamaan naista. Saariaho ei luovuttanut vaan janosi päästä Paavo Heinisen oppiin – niin kuin hän pääsikin. Saariaho avasi naisille mahdollisuuksia, niin meillä kuin muuallakin maailmassa, kehittyä arvostetuksi taiteilijaksi tällä miehisellä alalla
1970- ja 1980-luvuilla Saariaho olikin poikkeus; hän oli ainoa nainen säveltäjäopiskelijoiden joukossa niin Suomessa kuin myöhemmin Ranskassakin. Kun Suomi alkoi 1980-luvulla ahdistaa, Saariaho lähti jatko-opintoihin Saksan Freiburgiin ja sieltä Pariisiin IRCAMiin, jossa tapasi tulevan aviomiehensä Jean-Baptiste Barrièren ja perusti tämän kanssa perheen Pariisiin.
Haastateltavan elokuvassa kuullaan Helsingin Steiner-koulun opettajaa Marja Dahlströmiä, joka muistaa Kaija Saariahon poikkeuksellisen monipuolisena lahjakkuutena, josta lLuovuus kumpusi jo kouluaikoina. Muita haastateltavia dokumentissa ovat Saariahon perheenjäsenten lisäksi muun muassa Esa-Pekka Salonen, Magnus Lindberg, Sofi Oksanen ja Susanna Mälkki.
Esa-Pekka Salonen kertoo Korvat auki -yhdistyksestä, jota hänen ja Saariahon lisäksi olivat perustamassa Eero Hämeenniemi, Magnus Lindberg ja Jouni Kaipainen, Suomen silloisen kapinallisen avantgardesäveltäjäpolven johtohahmot.
Saariaho on saanut teoksistaan lukuisia merkittäviä kansainvälisiä palkintoja ja kunnianosoituksia.
Saariahon oopperoissa käydään korkeakulttuurille poikkeuksellisen rohkealla tavalla dialogia aikamme maailmankuvallisista ristiriidoista. Hän on esimerkillään rohkaissut uutta säveltäjäpolvea ennakkoluulottomiin ratkaisuihin sekä ulottanut vaikutuksensa myös muihin taiteenlajeihin.
Universumin kaiut -dokumentti on luonteva ja kokonaisuudessaan hienosti tehty; se antaa katsojan viipyä levollisessa tilassa ja kuunnella sitä tärkeintä, eli musiikkia. Saariahon musiikki on tässä ajassa vaikuttavaa. Hän kertoo säveltämisestä ja luovuudesta ymmärrettävästi kuin mistä tahansa työstä. Pääkuvaaja Pekka Uotila on tavoittanut tunnelmia hienosti.
Dokumenttielokuvan loppu on kaunis. Saariaho palkitaan Venetsian biennaalin Kultainen leijona -palkinnolla mittavasta elämäntyöstään säveltäjänä. Säveltäjän puhe tilaisuudessa on kuin testamentti tuleville sukupolville.
Irmeli Heliö
Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua
Ridley Scottin Gladiator II on kelvollinen, vaan ei yhtä mahtava spektaakkeli kuin edeltäjänsä
ELOKUVA | Vaikka Ridley Scottilla on suurten spektaakkeleiden tekemisen mittakaava hallussaan, kaikki tuntui paljon tuoreemmalta ensimmäisen Gladiator-elokuvan aikoihin.
Entisen nuorison elämä on juhlia, juopottelua ja toisen etsintää – arviossa Samppa Batalin Omenavarkaat
ELOKUVA | Samppa Batalin ohjaama elokuva on ajan todellisuuteen pyrkivä tarina yhdestä päivästä ja yöstä yli kolmekymppisten elämässä.
Belfastin rääväsuut uhoavat miehitysvallaksi kokemiaan brittejä vastaan keskisormi tanassa – arviossa Kneecap
ELOKUVA | Irlannissa puhuttavaa iiriä voimakkaasti puolustava Kneecap on asiapitoisuudestaan huolimatta häröilevän hauskaa katsottavaa.
Draama ihmisistä, jotka ymmärretään väärin – arviossa Michael Francon Memory
ELOKUVA | Meksikolaisohjaajan elokuvassa ihmisten elämään vaikuttavat asiat, joihin he itse eivät ole voineet vaikuttaa.