KUVATAIDE | Ateneumin Helsingissä avautuu perjantaina laaja ja monipuolinen Albert Edelfeltin taiteen näyttely, joka täyttää taidemuseon kolmannen kerroksen.
Pääkuvassa Albert Edelfeltin Lumpeita (1896). Kansallisgalleria / Ateneumin taidemuseo. Kuva: Kansallisgalleria / Jenni Nurminen
* *
Sirpa Pääkkönen, teksti
Ateneumin taidemuseossa Helsingissä avautuu perjantaina laaja ja monipuolinen näyttely Albert Edelfeltin (1854–1905) taiteesta. Näyttely täyttää Ateneumin kolmannen kerroksen. Teoksia on esillä 230 eli puolet enemmän kuin Petit Palais’ssa Pariisissa ja Göteborgin taidemuseossa esillä olleissa näyttelyissä.
Anne-Maria Pennosen ja Hanne Selkokarin Ateneumiin kuratoima näyttely on rakennettu temaattisesti. Näyttelysaleissa tulevat vastaan maisemat, muotokuvat, historialliset teokset, kansanelämä ja tuulahdukset ulkomailta. Edelfelt matkusti paljon ja asui Ranskassa toistakymmentä vuotta.
Näyttelyssä saa ihailla Edelfeltin valtavaa taitoa. Hän oli kansainvälisen luokan taiteilija, joka hallitsi sommitelmat, värien käytön ja aihevalinnat yksityiskohtineen. Edelfelt oli teknisesti erittäin taitava piirtäjä ja maalari. Omana aikanaan hän oli kansainvälisesti tunnetuin suomalaistaiteilija.
Hän oli myös hyvin tuottelias. Hän maalasi yksistään muotokuvia niin paljon, että kuraattoreille tuli runsaudenpula muotokuvien valinnassa.
Töitä myös ulkomailta
Näyttelyssä ovat mukana monet tutut ja kuuluisat teokset kuten Lukeva pariisitar, Lapsen ruumissaatto, Kuningatar Blanka, Merellä, Leikkiviä poikia rannalla, Ruokolahden eukkoja kirkonmäellä, Pariisin Luxembourgin puistossa ja runolaulaja Larin Parasken muotokuva. Mukaan on saatu myös muutamia teoksia, jotka eivät ennen ole olleet esillä Suomessa.
Näyttely kertoo Albert Edelfeltistä kansainvälisenä vaikuttajana, joka toimi tienraivaajana ja yhteyksien luojana myöhemmille suomalaistaiteilijoille erityisesti Pariisissa. Edelfelt ymmärsi verkostojen merkityksen jo uransa alkuvaiheessa. Hän puhui useita kieliä ja seurusteli sujuvasti eri yhteiskuntaluokkiin kuuluvien ihmisten kanssa.
Ranskassa hän tutustui moniin aikansa johtaviin taiteilijoihin, kulttuuri- ja tiede-elämän merkkihenkilöihin sekä taiteen keräilijöihin ja taidekauppiaisiin.
Ahkera kirjeiden kirjoittaja
Edelfeltistä tehdään jatkuvasti uutta tutkimusta. Hän oli ahkera kirjeiden kirjoittaja. Kirjeitä on säilynyt pari tuhatta, joista suurimman osan hän kirjoitti äidilleen. Kirjeet ovat olleet lähteitä tutkimuksille.
Näyttelystä on julkaistu laaja kuvateos Albert Edelfelt, jossa eri tutkijat ja kirjoittajat kirjoittavat Edelfeltin elämästä ja taiteesta. Näyttelyssä on myös kuvasuurennoksia kauniisti kuvitetuista kirjeistä.
Ateneumin uusi kokoelmanäyttely Ajan kysymys avautui muutama viikko sitten. Nyt koko talo on täynnä kiinnostavaa taidetta. Albert Edelfelt -näyttely on esillä 17. syyskuuta saakka. Edellisen kerran Edelfeltin näyttely oli Ateneumissa vuonna 2004.
Albert Edelfelt Ateneumissa 17.9.2023 asti. Lue juttu Ajan kysymys -näyttelystä täältä.
Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua
Viides Projio käsittelee dystopiaa ja kaaosta, mukana myös mediataidetta ajalta ennen mediataidetta
FESTIVAALI | Projio-tapahtuma haluaa tarjota mahdollisimman laajan kattauksen suomalaisia ja kansainvälisiä mediataiteilijoita. Mukana on yhdeksän taiteilijan tai taiteilijaryhmän sekä yhden kissan teoksia.
Aino Kannisto sai tilaisuuden uppoutua Berliinin kulttuurihotellin tunnelmaan – näyttely Ruovedellä
KUVATAIDE | Aino Kanniston Hotel Bogota -näyttely vahvistaa Vinhan galleriaa kulttuuritilana. Kuvat kertovat toimintaansa lopetelleesta hotellivanhuksesta.
Hämeenpuiston Kehystarinassa on avautunut uusi luku: galleria
KUVATAIDE | Tamperelainen Kehystarina on Krista Malkin omistama pieni perheyritys ja kivijalkakauppa, joka myy taidetta ja kehystyspalvelua ja jossa on syksystä alkaen ollut myös galleria.
Korutaiteilija Minna Toivonen haluaa tuoda kylmään maailmaan kauneutta, iloa ja hyvää mieltä
HENKILÖ | Minna Toivosen tie korutaiteilijaksi on kulkenut firenzeläisen taidegallerian ja Italian suurlähetystön kautta.