Ranskalaisten äärimmäisyyselokuvien kauhukakaran Gaspar Noén Vortex kertoo vanhenemisen viheliäisyydestä

21.04.2023
levoton tuhkimo by hanna maria gronlund kulttuuritoimitus INSTA

Dario Argento ja Françoise Lebrun. Kuva: Rectangle Productions

ELOKUVA | Vortex saattaa tuoda mieleen Michael Haneken elokuvan Rakkaus, mutta erojakin niiden välillä on.

Suurimmat erot ovat ilmaisutyylissä, sillä Haneke piti Rakkauden askeettisena, kun taas Noé on vähän kikkaillut visuaalisesti.”

ARVOSTELU

4 out of 5 stars

Vortex

  • Ohjaus ja käsikirjoitus: Gaspar Noé
  • Pääosissa: Dario Argento, Françoise Lebrun, Alex Lutz.
  • Ensi-ilta: 21.4.2023.

Yhteiselämän aloittaneiden pariskuntien yleinen haave on elää ja vanheta yhdessä vuosikymmenestä toiseen loppuun asti toisistaan huolehtien. Gaspar Noén Vortex näyttää unelman kääntöpuolen. Sen, miksi haave voi jäädä vain haaveeksi. Elokuvan alussa sen nimettömiksi jäävät päähenkilöt, mies ja nainen, aterioivat pariisilaisasunnon parvekkeella, ja se onkin viimeinen kerta, kun nainen nähdään jotakuinkin normaalina. Pariskunta nukkuu yhteisessä sängyssä. Heidän herätessään radiossa alkaa paasaus surutyöstä, kuolemasta ja luopumisesta.

Yläpuolelta kuvattua kuvaa ilmaantuu halkomaan musta palkki, joka valuu kuin klöntti mustunutta verta tai jokin muu tukos. Jaettu kuvaruutu, split screen, symboloi sitä, miten mies ja nainen elävät tästä lähten ilman yhteyttä toisiinsa, kumpikin omassa kuplassaan kuin laatikossa. He toikkaroivat labyrinttimäisessä asunnossaan, jonka jokainen seinä on lastattu täysinäisillä kirjahyllyillä. Naiselle pääsee kehittymään niin paha dementia, että keskellä kotiaankin hän kysyy läheisiltään milloin hän pääsee kotiin.

Pariskunnan ammatit käyvät ilmi: nainen on ollut psykiatri, joka edelleen uskoo voivansa kirjoittaa reseptejä. Asunnossa on vahvoja lääkkeitä enemmän kuin huumekauppiaan varastossa. Mies on elokuvakriitikko, joka kirjoittaa kirjaa elokuvasta ja unista.

* *

Pääosien esittäjillä on yhteytensä kulttuurihistoriaan. Naista esittävän Françoise Lebrunin tunnetuin elokuvarooli on Jean Eustachen Pariisin 1968 toukokuun jälkeisessä kolme ja puolituntisessa Äiti ja huora -elokuvassa. (1973).

Vortexissa miestä esittää ns. giallo-elokuvista tunnettu italialaisohjaaja  Dario Argento. Pariskunnan kodista ja sen seiniltä näkyy menneisyys kulttuuriradikaaleina ja yhteiskunnallisina aktivisteina. Seinällä killuu vieläkin Nix On War -juliste kuin Vietnamin sota ei olisi koskaan päättynytkään. 

Pariskunnalla on aikuinen, mielenterveytensä ja narkomanian kanssa kamppaileva poika Stéphan (Alex Lutz), jonka vierailut rauhoittavat etenkin ahdistunutta äitiä ja isääkin.

Vortex etenee hyvin arkirealistiselta vaikuttavana tarinana, jota olisi helppo luulla reaaliajassa eteneväksi dokumenttielokuvaksi, mutta fiktio se kuitenkin on. Vortex vertautuu varsinkin aiheensa takia Michael Haneken elokuvaan Rakkaus (2012). Yhteistä niille on vanhenevan pariskunnan viimeisten aikojen kuvaaminen. Suurimmat erot ovat ilmaisutyylissä, sillä Haneke piti Rakkauden askeettisena, kun taas Noé on vähän kikkaillut visuaalisesti.

vortex still 5 argento lebrun lutz

Vortex-elokuvan visuaalisuudessa näkyy dementiaan sairastuneen ja vielä toimintakykyisen puolison erillisyys. Kuva: Rectangle Productions

* *

Vortex on poikkeuksellinen elokuva ohjaajansa Gaspar Noén työksi. Noé tunnettiin kauan ranskalaisen uuden äärimmäisyyden suuntauksen, seksiin, väkivaltaan ja ruumiilliseen rujouteen keskittyvien elokuvien ohjaajana, mistä todistavat hänen elokuvansa Yksin kaikkia vastaan (1998), Irréversible (2002) ja Enter the Void (2009). Vortexissa ei ole enää samaa elokuvailmaisun rajoja rikkomaan pyrkivää raivokkuutta, mitä oli aiemmissa elokuvissa. Noé, feel bad -elokuvien ammattilainen, vaikuttaa peräti seestyneeltä.

Ehkei kuitenkaan, sillä Vortex on elokuva vanhenemisen viheliäisyydestä, eikä sen kauheutta juuri peitellä. Noé on vaihtanut ilmaisurekisterinsä repimisestä yleisinhimillisiin tunteisiin, mikä on melkein kuin noise metal olisi vaihtunut klassiseen kamarimusiikkiin.

Elokuva on kehystetty Françoise Hardyn esittämällä elämän katoavaisuudesta kertovalla laululla Mon amie la rose. Kaiken päätyttyä siitä kuullaan kaikuja kuin muistoja.

Antti Selkokari

Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua

Evästeinfo
Kulttuuritoimitus

Eväste on pieni tekstitiedosto, jonka internet-selain tallentaa käyttäjän laitteelle tämän tekemän sivustovierailun yhteydessä. Evästeitä tallennetaan ainoastaan niiltä sivustoilta, joita olet käynyt katsomassa. Evästeisiin ei sisälly henkilökohtaisia tietoja ja ne ovat sivustojen kävijöille vaarattomia: ne eivät vahingoita käyttäjän päätelaitetta tai tiedostoja, eikä niitä voi käyttää haittaohjelmien levittämiseen. Käyttäjän henkilötietoja ei voida tunnistaa pelkkien evästeiden avulla.

Evästeet vaikuttavat positiivisesti mm. käyttäjäystävällisyyteen, sillä niiden avulla valitsemasi sivusto avautuu jatkossa nopeammin vrt. ensimmäinen vierailukerta.

Evästeet voidaan ryhmitellä pakollisiin sekä ns. toiminnallisiin evästeisiin, jotka liittyvät esim. tuotekehitykseen, kävijämäärien seurantaan, mainonnan kohdentamiseen ja raportointiin.

PAKOLLISET EVÄSTEET

Pakollisia evästeitä ei voi estää, sillä ne liittyvät tietoturvaan ja sivuston teknisen toiminnan mahdollistamiseen. Esim. tällä sivustolla käytössä olevat sosiaalisen median jakonapit ovat oleellinen ja itsestäänselvä osa nykypäivän modernin sivuston teknistä rakennetta - siksi sosiaalisen median laajennuksia ei voi erikseen aktivoida tai deaktivoida. Käyttämällä kyseisiä jakolinkkejä hyväksyt sen, että somepalvelujen ylläpitäjät saavat tapahtumasta tiedon, jota ne voivat yhdistää muihin toisaalta kerättyihin tietoihin.

TOIMINNALLISET EVÄSTEET

Tällä sivustolla on käytössä ainoastaan yksi erikseen lisätty toiminnallinen eväste Google Analytics, joka on mahdollista sulkea pois päältä.

Pakolliset

Ilman näitä sivuston tekniseen toimintaan voi tulla ongelmia.

Google Analytics

Sivustoon on liitetty Google Analyticsin tuottama eväste, jolla seuraamme verkkosivuston vierailumääriä ja sivuston yleistä käyttöä.