Gustav Klimtin voimakkaat värit ja selkeät ääriviivat pääsevät oikeuksiinsa myös multimedian keinoin. Kuvat: Kari Pitkänen
KUVATAIDE | Kolmen taiteilijan esittely liikkuvilla kuvilla on kuin moderni kirkko: ensin tilassa ihastuu ja viihtyy, ja lopuksi alkaa haukotuttaa.
Monet2Klimt-näyttely. Digitiva Multimedia Art Space, Pärnu mnt 22, Tallinna. Avoinna joka päivä kello 12–20, liput alkaen 6 euroa.
Kolme taiteilijaa 45 minuutissa. Tämä kokemus on mahdollinen, kun keinoksi otetaan moderni tekniikka.
Monet2Klimt-näyttely Tallinnassa luottaa 360 asteen esitysteknologiaan, joka on toteutettu valkokankailla ja 15 projektorilla.
Esitys rakentuu kolmen maailmankuulun taiteilijan varaan. He ovat Gustav Klimt, Claude Monet ja Vincent van Gogh. Kullekin on varattu ajasta vartin verran.
Parhaiten toimii Klimt
Esitystilassa on tuoleja, mutta istumaan ei kannata jäädä – jotain selkäsi takana juuri tapahtuvaa voi jäädä huomaamatta. Kuvat ilmestyvät, liikkuvat ja katoavat koko ajan katsojan ympärillä.
Nimenomaan liikkuvat. Tässä Monet’n maisemassa sadepisarat oikeasti satavat, vesi väreilee, lumpeet kelluvat ja tuulimyllyn siivet pyörivät. Van Goghin iirispelto kasvaa ja liehuu tuulessa. Salama iskee ja valaisee hetkeksi koko maiseman.
* *
Tämä elämys on hyvin kokonaisvaltainen. Taide liikuttaa mieltä ja maisemaa.
Esitystä kehystää taustalla soiva klassinen musiikki, josta iso osa on ilahduttavasti ranskalaista.
Parhaiten tilassa tuntuu toimivan Klimtin taide. Kuvien vahvat kontrastit, selkeät ääriviivat ja valon ja varjon vaihtelut toistuvat selkeinä puolihämärässä tilassa.
Monet’n ja van Goghin taiteen pastellisävyt liudentuvat herkemmin niille liiankin valoisaan ympäristöön.
Ylen helppo nykyihmiselle
Tallinnan esitystila on tähän tarkoitukseen aika kömpelö. Huoneen nurkat, pari tolppaa, seinien lämpöpatterit, hätäpoistumistien vihreät kyltit ja valkokankaiden taittuneet reunat latistavat muuten herkkää kokemusta.
Tällainen multimedia-esitys pitäisi oikeastaan toteuttaa oikeasti kokopyöreässä ja joka suhteessa häiriöttömässä tilassa. Mutta mistäpä sellaisia luonnostaan edes löytyisi.
Ja onhan tämä ylen helppoa: nähdä nyt läpileikkaus kolmen maailmankuulun nimen taiteesta ilman, että eri taulujen perässä pitäisi kiitää museosta toiseen.
Sopii hyvin nykyihmiselle. Kokemus on kuin moderni kirkko, johon voi hetkeksi istahtaa paikoilleen ja hiljentyä.
Van Goghin kohdalla alkaa kuitenkin vähän haukotuttaa. Oliko tämä tässä? Kiitos ja näkemiin, nyt oluelle!
Kari Pitkänen
Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua
Larissa Sansour risteilee muistoissa ja menetyksessä mutta rakentaa myös tulevaisuutta – näyttely Amos Rexissä
KUVATAIDE | Amos Rexin näyttelytila on muuttunut Larissa Sansourin ja hänen tuotantotiiminsä käsittelyssä immersiiviseksi, katsojan sisäänsä sulkevaksi teokseksi.
Ilottoman ulkokuoren alla on väkeviä tunteita – arviossa Ateneumin Gothic Modern -näyttely
KUVATAIDE | Ateneumin suurnäyttely pyrkii osoittamaan miten osa eurooppalaisista 1800–1900-luvun vaihteen taiteilijoista vaikuttui keskiajasta.
Aino Kannisto sai tilaisuuden uppoutua Berliinin kulttuurihotellin tunnelmaan – näyttely Ruovedellä
KUVATAIDE | Aino Kanniston Hotel Bogota -näyttely vahvistaa Vinhan galleriaa kulttuuritilana. Kuvat kertovat toimintaansa lopetelleesta hotellivanhuksesta.
Galleriakatsaus: Taide käsittelee perheen surua, luontokatosurua ja sodan kollektiivista surua
KUVATAIDE | Tiina Nyrhinen kirjoittaa Jyri Pitkäsen, Pauliina Heinäsen, Dominik Fleischmannin, Henri Airon, Paula Puoskarin, Anni-Sofia Knuuttilan ja Henna Nuutisen näyttelyistä Tampereella.