Michael Fields johtaa. Kuva: Sastamala Gregoriana
KONSERTTI | Vanhaan musiikkiin keskittyvän Sastamala Gregorianan kesän 2025 festivaali huipentui Händelin Messias-oratorion esitykseen maalattiaisessa Pyhän Maarian kirkossa.
Sastamala Gregoriana. Amen! Georg Friedrich Händel: Messias. Sastamalan Pyhän Marian kirkko 20.7.2025. Solistit Tuuli Lindeberg (sopraano), Teppo Lampela (altto), David Munderloh (tenori) ja Jussi Lehtipuu (basso). Pirkanmaan Barokki, liidaus Aira Maria Lehtipuu. Kamarikuoro Utopia, kuoron valmennus Mikael Maasalo. Musiikinjohto ja luuttu Michael Fields.
Vanhaan musiikkiin keskittyvän Sastamala Gregorianan kesän 2025 festivaali huipentui Händelin Messias-oratorion esitykseen maalattiaisessa Pyhän Maarian kirkossa. Samalla festivaalin taiteellinen tahtipuikko siirtyi kitaristi, luutisti, ukulelelisti Michael Fieldsiltä Suomeen asettautuneelle barokkiviulisti Anthony Marinille.
Hallessa syntynyt Georg Friedrich Händel (1685–1759) rantautui Italian koluttuaan vuonna 1714 Englantiin, jossa valmistui merkittävä osa hänen sävellyksistään. Messiaan, voidellun eli Jeesus Kristuksen, tarinan yksinkertaisesti kertova oratorio sai ensi-iltansa Dublinissa vuonna 1742. Teoksen teksti on pääasiassa Raamatusta ja ulottuu vanhan testamentin ennustuksista aina tuomiopäivän pauhuun ja taivaan iloon.
Yksi kummallisuus tekstissä on. Alkuperäistekstissä englanniksi soi trumpetti: The trumpet shall sound. Suomeksi ei pärjätä trumpetilla, vaan tarvitaan pasuuna. Musiikissa suomalaisessa esityksessä sentään soi ylväästi Inka Pärssisen trumpetti.
Barokin musiikissa tekstin merkitys on valtava. Musiikki kun maalaa eri tavoin eri sanoja, luo sitä paljon puhuttua – ja erityisesti ensi kesän teemassa konkretisoituvaa – affektia. Kesken kaiken joku sana harventuu tai se saa valtavan pitkän melismaattisen asun tai väräjävän koristeen, pitkän hypyn ylös tai alas. Suomeksi käännetyn tekstin seuraamisesta ei ollut Messiaassa mihinkään.

Kirkko oli viimeistä paikkaa myöten täynnä. Kuva: Sastamala Gregoriana
Kokonaisvaikutelma esityksestä oli erinomaisen vaikuttava. Esitys oli kaunis, kulki jouhevasti ja draamallisesti eteenpäin ja välitti Händelin musiikin valoisan viestin. Ylipäätään Messias kertoi Händelin ilakoivasta ja kevyestä sävellysmielestä, liian vähän Suomessa kuullusta.
Barokkisoittimin varustettu yhtye hengitti tyylinmukaisesti rosoa ja loisteliaisuutta. Aira Maria Lehtipuu ohjasi kuuntelemaan itseään ja toisia muusikoita.
Myös kamarikuoro Utopia oli mainio tuttavuus. Etenkin kuoron sopraanot hohtivat puhtaina metallia ja puuta. Mikael Maasalon valmennuksen otti esityksessä hyppysiinsä Michael Fields. Hyvin ottikin. Täsmälliset ja karaktäärin mukaiset näytöt – tarvittaessa isotkin – tekivät kuorosta meren lailla hyökyvän vesimassan, jossa teemoja syötettiin ääneltä toiselle, välillä nousten ylöspäin, sitten taas alaspäin valuen. Ihmettelin taas muinaisaikojen opintojeni höpötystä barokin terassidynamiikasta.
Solisteista sydämeni vei kontratenori Teppo Lampela, joka lauloi alton roolit. Hänen äänensä soi läpikuultavan heleästi ja helposti, myös äänialasta toiseen siirryttäessä. Erityisen mieleen jäävä oli hänen dramaattinen tulkintansa aariasta He was despised and rejected of men.

Sopraano Tuuli Lindeberg oli yksi illan solisteista. Kuva: Sastamala Gregoriana
”Se on parempi kuin noi muut”, kuului takaani rouvien kommentti. Se oli tietysti sopraano Tuuli Lindeberg. Lindeberg on yksi parhaista suomalaisista vanhan musiikin ja samalla myös aikamme musiikin esittäjistä. Messiaassa hän sai odottaa vuoroaan pitkään ennen kuin pääsi pelikentälle helisemään melismoja ja pitkiä sävelkulkuja näkymättömän tukensa varassa. Aariat Rejoice greatly, O daughter of Zion ja kolmannen osan aloittava I know that my Redeemer liveth lämmittivät erityisesti barokille sykkivää mieltäni.
Synnyinvuosikumppaniinsa J. S. Bachiin verrattuna G. F. Händelin näkyvyys Suomessa on lähes olematonta. Suuri kiitos siis Sastamala Gregorianan Lontoo-teemalle. Bach liittyy luterilaisiin mollivireisiin koraaleihin, Händelissä taas on jotain anglikaanista ja kohottavaa hymnimäisyyttä. Sitä lisää!
Marja Mustakallio
Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua
Moderniin musiikkiin ja improvisaatioon erikoistunut We Jazz on ehkä turhankin runsas runsaudensarvi
FESTIVAALI | Kahdestoista We Jazz -festivaali soitettiin marraskuun viimeisenä viikonloppuna Helsingin Korjaamolla.
Tampere Filharmonia yllätti juhlakonsertissa: intialainen sitar lumosi nuoren yleisön
KONSERTTI | Arya-konsertto on uuden ajan klassista maailmanmusiikkia ja tekee sitarista vakavasti otettavan solistisoittimen mille tahansa konserttilavalle.
KiHaKaHa-konsertissa G Livelabin lavalla soittivat tasavertaisina esiintyjinä pienet koululaiset ja ammattimuusikot
KONSERTTI | KiHaKaHa-hankkeen konsertissa kuultiin kamarimusiikin uusia tuulia sekä luontokävelyn, äänimaisemien havainnoinnin ja tarinoinnin pohjalta musiikiksi kasvanut Soiva metsä.
Muumimusiikki soi Musiikkitalolla – vieraana säveltäjä Sumio Shiratori
KONSERTTI | Moni on kuullut ja tunnistaa 1990-luvun Muumilaakson tarinoiden haikeankauniin musiikin. Säveltäjästä ei kukaan ole nähnyt edes valokuvaa.




