Finlayson Art Area 2025: Collection Kakkonen – taitoa, väriä ja leikillisyyttä

31.07.2025
levoton tuhkimo by hanna maria gronlund kulttuuritoimitus INSTA

Janne Rahunen: Leijuva 1, 2022. Kuva: Jouko Järvinen

KUVATAIDE | Finlayson Art Area on esitellyt jo kahdeksan vuoden ajan suomalaista palkittua lasitaidetta ja keramiikkaa Collection Kakkosen laajoista kokoelmista. Tänä vuonna ovat vuorossa väriä, kauneutta ja huumoria sisältävät nykytaiteilijoiden teokset.

”Pitäähän suomalaisen muotoilun tarinalle saada jatkumoa!”

Juttu on julkaistu alun perin Finlayson Art Arean tapahtumalehdessä. Finlaysonin alue on Kulttuuritoimituksen yhteistyökumppani. Lue lisää täältä.

* *

Tiina Nyrhinen, teksti

Kyösti Kakkonen luonnehtii rooliaan uuden suomalaisen lasitaiteen keräilijänä eräänlaiseksi kansallisen brändityön tekijäksi.

– Samalla kun kokoelmastani kootut lasitaiteen näyttelyt kiertävät maailmaa Japania myöten, tarjoan vanhojen tekijöiden rinnalle myös näitä nuorempia lasitaiteilijoita. Saan autettua heitä eteenpäin ja tunnettavuus kasvaa, Kakkonen kertoo.

– Näen näissä taiteilijoissa kyvykkyyttä ja ansioita, joilla he vievät suomalaisen lasitaiteen viestiä. Pitäähän suomalaisen muotoilun tarinalle saada jatkumoa!

Johdonmukaisella keräilyllä on Kyösti Kakkosen mukaan yksi etu.

– Seuraan ja kartutan kokoelmaani pitemmällä aikavälillä taiteilijan erilaisista luomisvaiheista, ja myöhemmin on helppo koota vaikka yksityisnäyttelyitä. Teen mieluummin linjavalintoja kuin hankin yksittäisiä teoksia. Näin kokoelmasta tulee monimuotoinen.

Grand Old Man Salo

Finlayson Art Arean näyttelyssä lasitaiteen ”vanhimpana” esittäytyy Markku Salo (s. 1954). Hän on ikään kuin perinyt Oiva Toikalta (1931–2019) roolin taiteenlajin suunnannäyttäjänä. Hänen teostensa seurana Kuusvooninkisen kolmannessa kerroksessa matkaa tekee iloinen seurue. Lasinpuhallus kurkottaa kohti veistotaidetta, epäsovinnaisen surrealistista ilottelua ja yhteiskunnallista graffititaidetta.

Markku Salo on suunnitellut sekä käyttölasia että vapaampaa, veistoksellista lasitaidetta. Hänet tunnetaan muun muassa juhlallisista Diiva-samppanjalaseista, joita on jo 20 vuoden ajan puhallettu Nuutajärvellä. Salon taidot on tunnustettu Kaj Franck -muotoilupalkinnolla vuonna 2015.

Saloa kiehtovat toisaalta klassiset antiikin amforat, vanhasta kulttuurista periytyvät modernistiset muodot, mutta myös erilaiset eläimiin ja inhimillisiin piirteisiin liittyvät leikilliset kokeilut.

Markku Salo, Saalis, 1995

Markku Salo: Saalis, 1995. Lasi, sekatekniikka. Kuva: Jouko Järvinen

Elämää ja liikettä

Johannes Rantasalo (s. 1968) ja Alma Jantunen (s. 1973) pitävät Lasisirkus-nimistä lasistudiota Nuutajärvellä. Rantasalon tuotannossa on leikillistä pirskahtelevuutta. Figuureihin on yhdistelty arjen esineitä ja somisteita.

Alma Jantunen kertoo omasta, hienostuneita värejä ja pehmeitä muotoja sisältävästä tuotannostaan:

– Veistokseni saavat muotonsa elävistä olennoista, kasveista, hyönteisistä tai vaikka lumipallosta. Taivaanrannan värit, hioutuneet kivet ja maisemat asettuvat paikoilleen lasiveistoksissa jäähtymisen hetkellä, mutta väreissä ja muodoissa on silti jäljellä liikettä, jota syntyy lasinpuhalluksessa.

Myös Janne Rahunen (s. 1987) on Nuutajärvellä työskentelevä lasin taitaja. Hänen tyyliinsä kuuluvat painavat, paksut lasimassat, taidokas ilmakuplien käyttö ja piirrokselliset, usein verkkomaisen keveät kuvioinnit. Käyttöesineiden ohella syntyy täysin veistoksellisia ja myös maalauksellisia vapaita muotoja. Viimeistely on perinteitä kunnioittaen huippuluokkaa.

Johannes Rantasalo Unicorn 2022

Johannes Rantasalo: Unicorn, 2022. Puhallettu ja valettu lasi. Kuva: Jouko Järvinen

Rinnalla keraamisia bambeja

Kiinnostavia polkuja taiteen ja muotoilun maailmassa on kulkenut graffititaiteilija EGS. Hän kiinnostui lasinpuhalluksesta jo kymmenen vuotta sitten. Häntä viehättää lasin vahva luonne ja sen fyysisyys, tuhansia vuosia vanha tekniikka, jota ei voi nopeuttaa. Yhteistä graffitille ja lasitaiteelle on hänen mukaansa tietty vaaran elementti, spontaanius ja tuloksen ennustamattomuus.

Lasitaiteilijoiden kanssa näyttelyssä vuoropuhelua käyvät Jasmin Anoschkinin isot keraamiset bambit. Bileet ovat valmiina alkamaan!

Finlayson Art Area Tampereella Finlaysonin alueella 24.8.2025 asti.

Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua

Evästeinfo
Kulttuuritoimitus

Eväste on pieni tekstitiedosto, jonka internet-selain tallentaa käyttäjän laitteelle tämän tekemän sivustovierailun yhteydessä. Evästeitä tallennetaan ainoastaan niiltä sivustoilta, joita olet käynyt katsomassa. Evästeisiin ei sisälly henkilökohtaisia tietoja ja ne ovat sivustojen kävijöille vaarattomia: ne eivät vahingoita käyttäjän päätelaitetta tai tiedostoja, eikä niitä voi käyttää haittaohjelmien levittämiseen. Käyttäjän henkilötietoja ei voida tunnistaa pelkkien evästeiden avulla.

Evästeet vaikuttavat positiivisesti mm. käyttäjäystävällisyyteen, sillä niiden avulla valitsemasi sivusto avautuu jatkossa nopeammin vrt. ensimmäinen vierailukerta.

Evästeet voidaan ryhmitellä pakollisiin sekä ns. toiminnallisiin evästeisiin, jotka liittyvät esim. tuotekehitykseen, kävijämäärien seurantaan, mainonnan kohdentamiseen ja raportointiin.

PAKOLLISET EVÄSTEET

Pakollisia evästeitä ei voi estää, sillä ne liittyvät tietoturvaan ja sivuston teknisen toiminnan mahdollistamiseen. Esim. tällä sivustolla käytössä olevat sosiaalisen median jakonapit ovat oleellinen ja itsestäänselvä osa nykypäivän modernin sivuston teknistä rakennetta - siksi sosiaalisen median laajennuksia ei voi erikseen aktivoida tai deaktivoida. Käyttämällä kyseisiä jakolinkkejä hyväksyt sen, että somepalvelujen ylläpitäjät saavat tapahtumasta tiedon, jota ne voivat yhdistää muihin toisaalta kerättyihin tietoihin.

TOIMINNALLISET EVÄSTEET

Tällä sivustolla on käytössä ainoastaan yksi erikseen lisätty toiminnallinen eväste Google Analytics, joka on mahdollista sulkea pois päältä.

Pakolliset

Ilman näitä sivuston tekniseen toimintaan voi tulla ongelmia.

Google Analytics

Sivustoon on liitetty Google Analyticsin tuottama eväste, jolla seuraamme verkkosivuston vierailumääriä ja sivuston yleistä käyttöä.